NISSAN-NYHETER PÅ BILSALONGEN I GENEVE

Nissan ger alla en försmak av framtiden på årets Motor Show i Geneve.

Först och främst en världspremiär: en helt elektrisk transportbil som bygger på tekniken hos Nissan LEAF och den populära NV200. e-NV200 går hand i hand med introduktionen av Nissan LEAF Nismo RC - en äkta elracingbil som representerar framtidens fantastiska möjligheter och som kommer att väcka en hel del uppmärksamhet.

Nissan leker också med sportaspekten vad gäller Nismos tolkning av klassiska favoriter. Crossovern Nissan JUKE i en Nismo-version och Nissan 370Z – som redan är en äkta sportbil – får en Nismo-byggd motor i GT4-versionen och självklart den utsläppsfria Nissan LEAF som gasar på i en racingversion.

Andra nya konceptversioner som också kommer att presenteras: Nissan HI-CROSS Concept och Nissan INVITATION Concept. Andra spännande Nissan-nyheter är t.ex QASHQAI:s AVM - Around View Monitor, en teknik från högre segment som nu införlivats i C-segmentet.


Nissan JUKE Nismo

Förstklassig sportig crossover


Nissan JUKE har skördat stora framgångar tack vare att den kombinerar smidigheten hos en liten bil, responsen hos en coupé och kraften från en SUV. Men konceptbilen JUKE Nismo ger så mycket mer: lägre, snabbare, sportigare hantering och en muskulös karossdesign.

Efter bara en snabb blick förstår man att det rör sig om en högpresterande bil som hör hemma på vägarna. Nissan JUKE Nismo har inte bara utseendet: dess kraftfulla design förstärker de aerodynamiska kvaliteterna samtidigt som den trimmade motorn ger mer kraft och effektivitet.

Interiört är förarplatsen nu än mer tilltalande med den matta finishen och en djärvt designad mittkonsol som för tankarna till bensintanken på en motorcykel. Allt föraren hör, ser och rör vid – ratten, pedalerna, växelspaken – har formgivits för en ännu bättre känsla och körbarhet.

Med de kännetecknande Nismo-färgerna - pärlvitt med röda markeringar - blir nu JUKE Nismo ännu roligare att äga och köra.


Nissan LEAF Nismo RC

Nissans helelektriska racingbil


Den första globalt tillgängliga elbilen, Nissan LEAF, finns nu i en racingversion.

Precis som sin motsvarighet i personbilssegmentet drivs Nissan LEAF Nismo RC av ett avancerat, helt utsläppsfritt litiumjonbatteri.

Bilen har en skalkonstruktion helt i kolfiber och har byggts som ett äkta sportbil. LEAF Nismo RC är 35cm lägre, 17cm bredare och mycket lättare än den vanliga Nissan LEAF. Den når 100km/tim på 6,82sekunder och har en toppfart på 149km/tim. Räckvidden är 80km och vridmomentet är 280Nm redan från start. Bilen kan laddas till 80% på 30 minuter.

Nissan LEAF Nismo RC debuterade på Le Mans-banan före starten av 24-timmarsloppet 2011. Nissan LEAF Nismo RC är helt utsläppsfri under drift och kan ses som ett rullande laboratorium för framtidens elbilar.

Under Geneve-salongen kommer den att ställas ut på flygplatsen och även finnas i Nissans monter.


Nissan INVITATION konceptbil

Nissans nya uppseendeväckande konceptbil är energisk, miljövänlig och kul - både när det gäller utseende och funktioner.


Nissan INVITATION ger en försmak av nästa generations kompakta halvkombi. Det är en utmanare i B-segmentet som kommer att säljas tillsammans med Nissan MICRA och JUKE.

Konceptbilen Nissan INVITATION spetsar till B-segmentet och tar de egenskaper Nissans kompakta bilar är kända för och förbättrar dem ytterligare.

Först och främst har vi det sofistikerade utseendet: en stilren, flytande silhuett som är ett resultat av klassledande aerodynamik, vilket ger en fingervisning om bilens underliggande dynamiska kraft. Trots det lilla formatet upplevs utrymmet i kupén som mycket generöst.

Den snygga designen ligger inte bara på ytan. INVITATIONs avancerade motorteknik, dess lätta konstruktion och aerodynamiken gör den extremt bränsleeffektiv med mycket låga CO2-utsläpp - siktet är inställt på 100g/km. Trots det är INVITATION pigg på vägen med dynamisk och ansvarsfull hantering som inte bara gör den rolig att köra, utan också bränslesnål.

Det allra bästa är att INVITATION är fullspäckad med några av de mest avancerade säkerhetsfunktionerna som finns på marknaden. AVM-systemet (Around View Monitor) är ett exempel: det här är första gången det används på en bil från B-segmentet. Det betyder att du kan slappna av när du backar och fickparkerar. Dessutom är INVITATION utrustad med Nissan Safety Shield som gör föraren medveten om vad som händer runt bilen med hjälp av kameror och avståndssensorer.

Extremt låga utsläpp som ger imponerande bränsleekonomi, en pigg motor och teknik som gör livet lättare: det råder ingen tvekan om att INVITATION ligger i framkant.


HI-CROSS-KONCEPTET

Nissan presenterar en crossover med elhybridmotor


HI-CROSS-konceptet visar att Nissan fortsätter att utveckla det populära crossover-segmentet.

Den är precis så smart som världen förväntar sig att Nissans crossovermodeller ska vara: Exteriört kompakt och interiört rymlig, kombinerat med en elegant och praktisk design. Men en av de stora skillnaderna är att HI-CROSS-konceptet använder en hybriddrivlina: en elmotor med litiumbatteri i kombination med en 2,0 l bensinmotor. Det innebär att prestandan matchar en motor på 2,5 liter men med en bränsleekonomi och effektivitet hos en mindre motor.

HI-CROSS utnyttjar Nissans batteriteknik, som utvecklades för den prisbelönta LEAF. Det innebär bland annat assisterad acceleration vid behov d vs möjlighet att stänga av motorn i stadstrafik och effektiv uppladdning vid inbromsning.

Elmotorn innebär att bensinmotorn kan göras mindre, vilket ger bättre bränsleekonomi och minskade utsläpp. HI-CROSS använder också Nissans X-TRONIC-teknik för steglös växling som är modifierad för fyrhjulsdrift. Den nya generationen CVT-växellådor har en lågfriktionsdesign som är 10% effektivare än föregående generation.

Men en crossover innebär inte bara effektivitet. Den har också en självsäker stil som tilltalar många användare i stadsmiljö. HI-CROSS designidé kan mycket väl visa sig vara början på något spännande: en karaktäristisk linje sträcker sig djärvt från motorhuven och ned längs bilens sidor. Den är en typisk crossover med Nissans populära C-plattform i grunden (som används för QASHQAI och X-TRAIL) och imponerande 21'' lättmetallfälgar. Ändå har den plats för sju personer på tre sätesrader. Sammanfattningsvis visar HI-CROSS upp den intelligens och innovation som gör att framtiden fortsatt ser ljus ut för Nissans crossovermodeller.


E-NV200

Nissans populära lätta transportbil blir elektrisk


Nissans NV200 Skåp har vunnit priser och fått lojala ägare världen över tack vare dess praktiska utformning och komfort. Nu kommer den att få ännu fler anhängare när den nya utsläppsfria versionen kommer.

Nissan e-NV200 är först i världen: en transportbil som bygger på samma teknik som Nissans prisbelönta LEAF-elbil. Den pigga synkronmotorn på 80kWAC ger omedelbart ett vridmoment på 280Nm utan CO2-utsläpp, avgaser och buller. Den drivs av ett litiumjonbatteri som är placerat under golvet. Körsträckan påminner om Nissan LEAFs, medan nyttolasten och lastutrymmet matchar den nuvarande NV200-versionen. e-NV200 ger dock en avsevärd sänkning av driftkostnaderna jämfört med versioner med förbränningsmotor.

Nissan e-NV200 påminner om Nissans elbilar med avseende på dess kraftfulla front med lucka till laddningsporten. Takpaneler med tvåglasfönster släpper in ljus och den digitala instrumentpanelen ser ut och fungerar som en dator.

Som världens första elföretagsbil erbjuder Nissan e-NV200 det bästa av alla världar: buller- och utsläppsfri drift, en härlig körupplevelse, lastvolym samt den användarvänliga och praktiska funktionaliteten som ägarna kommit att förvänta sig från den traditionella NV200.


370Z GT4

Den legendariska sportbilen från Nissan – med alla tillbehör


Nissans GT4 spec 370Z var en vinnare från första början. Dess 3,8l V6 VVL-motor kan skryta med hela 410hk. De kramas ur bilen med hjälp av optimerade kamaxelprofiler och trimmat avgasrör tillsammans med trottelspjäll med fly-by-wire-teknik.

Med andra ord är det här en mycket högpresterande bil: imponerande acceleration och väghållning plus bromsar som inte bara får bilen att stanna - utan även hjärtat... Faktum är att Nissan 370Z vann pris i GT4 Blancpain Endurance Championship, såväl i 24-timmarsloppet som på Spa.

Nissan 370Z är inte bara en renodlad banracingbil utan också tillgänglig för allmänheten. "Vägversionen" ger äkta sportbilsprestanda och modellen är svår att motstå när man ser den.

Nissan 370Z är lika snygg som den känns bra på vägen. Den har en omisskännlig elegant form med distinkta boomerangformade lyktor och kraftfulla, böjda linjer. Genom hela designen lyser Nissan 370Zs själ igenom: det här är en bil som är laddad för action och spänning.


JUKE Shiro

Nu finns det en klassledande version av Nissans populära och kompakta crossover för stadskörning


Med JUKE Shiro får du mer än du någonsin önskat: en dynamisk crossover som tar sig an staden med stil och finess. Det här är den exklusiva versionen av Nissans populära och kompakta stadsbil.

Faktum är att JUKE Shiro är bländande. Dess speciella Nightshade-färg med en blank b-stolpe i svart matchar inte bara dörrbackspeglarna och handtagen i borstad satin silver utan även de mörkgrå 17" lättmetallfälgarna på ett slående sätt.

Interiört är mittkonsolen och klädseln på dörrarmstödet vitt och den exklusiva mörkgrå skinnklädseln har vita eleganta sömmar ("shiro" betyder vit på japanska). På allmän begäran har man utrustat JUKE Shiro med ett uppfällbart armstöd i mitten, även det i skinn, som rymmer ett stort förvaringsfack.

Men JUKE Shiro handlar inte bara om utseendet. Den byggdes även för att smidigt kunna ta sig fram på vägarna. En ny turbomotor på 190hk ger imponerande kraft och optimal kontroll med 4WD Torque Vector System. Det här systemet, för första gången tillgängligt i en bil i B-segmentet, eliminerar risken för understyrning. Det betyder att du kan hålla hastigheten vid kurvtagning och ändå ha ett imponerande grepp - vilket gör körningen ännu roligare och inspirerande.


Nissan GT-R MY12

0-100km på 2,8sekunder: Nissans flaggskepp är en superbil som visar vad den går för.


Den senaste versionen av Nissans superbil GT-R har äntligen gjort det! GT-R MY12 är numera medlem i den exklusiva 3-sekundersklubben. Nya Nissan GT-R når 0-100km/tim på bara 2,8sekunder och krossar därmed den magiska 3-sekundersgränsen. För föraren betyder det hela 550hk från en nytrimmad Twinturbo V6-motor på 3,8l.

Den extra styrkan innebär inte några kompromisser inom andra områden. Nissan GT-R är fortfarande en 4-sitsig bil med 4-hjulsdrift. Faktum är att den kan vara den enda kvarvarande riktiga prestandabilen som också klarar av skolskjutsar och bagage för en familj på fyra personer.

Delar av hemligheten bakom Nissan GT-R är att den är konstruerad av ett team exceptionella ingenjörer som alltid strävar efter att förbättra och utveckla världens mest tillgängliga superbil på marknaden idag. Den senaste versionen har ett specialutvecklat drivsystem som kallas Independent Transaxle 4WD. I systemet har den oberoende transaxeln för 4-hjulsdriften byggts ihop med bakaxelväxeln. Fram- och bakdel är integrerade med en kardanaxel av kolfiber. För första gången någonsin sitter koppling, växellåda och transmission baktill i bilen. Resultatet blir ett lika stort grepp på alla fyra hjul, vilket gör Nissan GT-R ännu stabilare.

Tydligare avläsningar bidrar också till den förbättrade vägresponsen: Nissan GT-R MY12 har en multifunktionsmätare som utvecklats ihop med designers från Gran Turismo-serien. Den ger tydliga, snabba avläsningar av din körstil och bilens mekaniska information.