NISSAN GT-R ÄNNU VASSARE 2013
Högst upp i Nissans utbud tronar GT-R - nu med en omarbetad 3,8-liters dubbelturbomotor på 550 hk som ger ännu snabbare respons i de mellersta och övre varvtalsområdena. Även dämparna, fjädrarna och krängningshämmaren fram har modifierats. Detta har resulterat i bättre stabilitet i höga hastigheter, mer traction, bättre åkkomfort och en ännu starkare körupplevelse.
Accelerationen från 0-100 km/h tar nu endast 2,7 sekunder - alltså 0,1 sekunder snabbare än för fjolårsmodellen. Den reviderade modellen tar sig också snabbare runt Nürburgring - ett varv på den världsberömda tyska motorbanan gick på 7 min. 19,1 sek. vid tester i maj förra året.
Kazutoshi Mizuno, skaparen av GT-R, har dock avslöjat att en halv sekund gick förlorad p.g.a. trafik på banan, vilket indikerar att 2013 års modell av GT-R bör klara ett varv på 7 min. 18,6 sek. Detta ska jämföras med de 7 min. och 21 sek. det tog för fjolårsmodellen av GT-R.
Helt i linje med att GT-R alltid visar fram den senaste tekniken från Nissan, baserar sig de modifieringar som gjorts på erfarenheter inhämtade under 2012 års upplaga av 24-timmarsloppet på Nürburgring.
Nissan GT-R är en 4-hjulsdriven super-coupé som saknar motstycke - med en integritet som sträcker sig mer än fyra årtionden tillbaka i tiden.
När den nuvarande versionen gjorde sin debut 2009, åstadkom den utmanande stylingen och blixtrande prestandan en veritabel publicitetsstorm och massor av lyriska recensioner. Sedan dess har den uppgraderats subtilt varje år.
Nu kan man beställa 2013 års modell av Nissan GT-R hos auktoriserade återförsäljare i Sverige.
De tekniska förbättringarna av GT-R i detalj:
Motor
- Nya högeffektiva injektorer styr insprutningen på ett mer precist sätt och förbättrar responsen i varvtalsspektrats mellersta och övre delar.
- En ny reducerventil för turboladdarens bypass hämmar det snabba droppet i turbotrycket vilket också det leder till förbättrad respons.
- En ny baffelplåt i oljetråget ser till att hålla oljetrycket mer stabilt och sänker rotationsfriktionen, speciellt vid högprestandakörning.
Chassi
- Efter uppmätning av GT-R:s krängningscentrum vid kurvtagning och med beaktande av bussningarnas och däckens avböjning, har ingenjörerna på Nissan uppdaterat hjulupphängningen genom ny avstämning av dämparna, fjädrarna och krängningshämmarna för att sänka tyngdpunkten ytterligare.
- Nya kambultar har använts i upphängningen fram för att förbättra camberprecisionen och stabiliteten vid kurvtagning.
- Drivaxlarnas kraftöverföringskapacitet till hjulnavlagren har ökats för att förbättra tillförlitligheten i situationer med hög belastning, som vid körning på bana.
Kaross
Stolpen och balken vid instrumentpanelen har förstärkts vilket resulterat i ökad karosstyvhet och bättre upphängningskontroll.
Nissan 370Z årsmodell 2013
Årets modell av 370Z, som premiärvisades vid bilsalongen i Paris 2012, är den perfekta inhopparen för GT-R.
Färgpaletten har utökats med två nya, iögonfallande lacker - Meguma Red och Midnight Blue - och som tillval finns 19"-fälgar i ny design. Med sin särpräglade virveldesign ger de smidda aluminiumfälgarna 370Z en ännu kraftfullare look och låter oss också skymta en annan ny detalj: de röda bromsoken. Dessa är standard, både på coupén och roadstern, och skänker en gnutta motorsportinspirerad färg åt den distinkta profilen på 370Z Dessutom levereras coupémodellerna med samma 18"-fälgar som nuvarande Roadster.
Även den främre stötfångaren har förfinats och innehåller nu tuffa, vertikala spalter med LED-varselljus framför hjulen. Det här gör belysningsdesignen ännu mer unik samtidigt som bilen blir lättare att upptäcka för andra.
Coupé-
och Roadster-modellerna drivs båda av en 3,7-liters V6:a på 328 hk och
stoltserar med samma höga prestanda. Med tekniska innovationer som t.ex.
Syncro Rev Control - världens första helsynkroniserade
varvtalsregleringssystem för ner/upp-växlingar - är 370Z fortsatt en av
de allra mest spännande sportvagnarna i sitt segment.