NISSAN SÄNKER PRISET PÅ 100 % ELDRIVNA LEAF
Nissan gör det billigare att köra utsläppsfritt genom att sänka priset på Nissan LEAF med € 3.000 i Europa. Förändringen är en del av en global satsning att göra LEAF mer överkomliga på de tre största marknaderna i Japan, Europa och USA.
Förutom det sänkta priset från fabrik, kan kunderna dessutom dra fördel av fler attraktiva finansieringsalternativ och olika utrustningserbjudanden. Det nya priset kommer att börja gälla omedelbart tills den nya uppdaterade LEAF kommer i mitten av 2013.
Inkluderat de bidrag som regeringen och regionala myndigheter erbjuder betalar man som kund endast SEK 302990 (inkl. moms) för en helt ny Nissan LEAF.
Sedan bilen blev "Car of the Year" - både i Europa och Japan och från lanserades 2011, har ca 50.000 exemplar av 100% eldrivna Nissan LEAF sålts runt om i världen. Det här visar att eldrivna bilar nu är redo att på allvar bidra till en global sänkning av fordonsutsläppen.
4-dörrars, 5-sitsiga Nissan LEAF har höjts till skyarna för sin höga kvalitet och enastående tillförlitlighet. Den erbjuder lika mycket plats och prestanda som sina konventionella konkurrenter, dock med en väsentlig skillnad: Nissan LEAF är en 100 % eldriven och utsläppsfri bil som utlovar lägre driftskostnader.
Drivkraften kommer från en egenutvecklad kompakt elmotor som sitter placerad fram och driver framhjulen. Denna växelströmsmotor har en effekt på 80 kW och vridmomentet ligger på 280 Nm vilket räcker för en topphastighet på 145 km/h. Med ett fulladdat batteri är räckvidden ca 175 km (enligt NEDC, den nya europeiska körcykeln).
Via ett vanligt vägguttag tar det upp till 8 timmar att ladda det kompakta litiumjonbatteriet - i det snabbt expanderande nätverket av snabbladdare tar det ca 15 minuter att ladda upp ett batteri, som har urladdats till 30% av sin kapacitet, till 80% av sin fulla laddning eller bara 30 minuter för ett som är helt urladdat.
Strategiskt utplacerade snabbladdare har börjat etablera ett antal "elektriska motorvägar" genom Europa, vilket skingrar eventuell oro för elbilens potentiella räckvidd och samtidigt gör den mer praktisk i vardagen. Till dags dato har ca 600 LEAF-kompatibla CHAdeMO-snabbladdare satts upp runt om i Europa.
Fördelarna för LEAF-ägarna varierar från land till land, men hit hör t.ex. att man kan köra på vissa ställen i city där trafik med konventionella bilar är förbjuden, kostnadsfria parkeringsplatser i city, fri tillgång till bussfilerna, sänkta skatter eller hel skattebefrielse, och t.o.m. gratis el vid laddning.
Nissan LEAF har en mycket generöst tilltagen standardutrustning. Hit hör t.ex. ett navigationssystem innehållande Carwings, Nissans unika telematiksystem med vars hjälp ägaren kan reglera temperatur- och luftkonditioneringsinställningarna i bilen och också övervaka laddningsprocessen - på avstånd, via en smartphone.
Till standardutrustningen hör också backkamera, snabbladdningsmöjlighet, intelligent nyckel, LED-strålkastare och Bluetooth-anslutning. Nissan LEAF har fått toppbetyget - 5 stjärnor - i Euro NCAP:s kollisionstester.
Att köra en Nissan LEAF är som att köra en konventionell bil med de undantaget att LEAF är nästan helt tyst och helt utsläppsfri. Eller som juryn för "European Car of the Year" uttryckte det: "Den uppför sig mycket på samma sätt som en modern bil - i vissa avseenden t.o.m. bättre."
"Det råder ingen tvekan om att Nissan LEAF är en veritabel revolution, och inte heller om att kunderna med eftertryck menar att utsläppsfri bilism inte är något som vi kommer att se i framtiden, utan är här nu", säger Paul Willcox, Senior vice president för Nissan Europe.
"Nissans syfte med LEAF har alltid varit att göra utsläppsfri bilism möjlig för massorna. Vår prissänkning understryker denna inställning och kommer att övertyga ännu fler bilister."
Tillverkningen
av den uppdaterade modellen av LEAF påbörjas vid Nissans europeiska
produktionsanläggning i brittiska Sunderland under våren 2013.