NISSAN LEAFS BATTERI MER TILLFÖRLITLIGTÄN KONVENTIONELLA DRIVLINOR. FAKTA SLÅR HÅL PÅ ALLA MYTER.

  • Efter 5 år ligger tillförlitligheten för Nissans elbilsbatterier på 99,99% i Europa 
  • Mer tillförlitliga än bensin-/dieseldrivna motorer jämfört med snitten i branschen 
  • Med över 165.000 sålda exemplar är Nissan LEAF världens mest sålda elbil

Efter 5 år och fler än 35.000 sålda exemplar i Europa sedan lanseringen av eldrivna LEAF, visar data som Nissan nu släpper  att 99,99% av företagets elbilsbatterier fungerar utan anmärkning.

Dessa resultat lär tysta de nejsägare som 2010 påstod att "alla batterierna skulle behöva bytas ut efter 3 år", eller att "LEAF-bilar med längre körsträcka på kilometerräknaren skulle komma att uppleva en märkbar försämring av batterikapaciteten under det första årets användning".

 

Faktum är att felfrekvensen för batterienheterna ligger under 0,01% - eller om man så vill: endast 3 enheter totalt - vilket är endast en bråkdel av motsvarande branschsiffror för defekta förbränningsmotorer av konventionell typ.

 

För att bevisa den långsiktiga tillförlitligheten för batteritekniken, spårade Nissan upp en tidig modell omsusad av oroande rykten. Det här exemplaret, som för övrigt var just det som testades i TV-programmet Top Gear, hade av sin nya ägare körts utan några som helst problem eller märkbar kapacitetsförsämring under de tre år hon hunnit äga bilen. Se själv: http://youtu.be/6V1bJJwJhEg

 

Elbilsförespråkaren och programledaren för webb-TV-programmet "Fully Charged", Robert Llewellyn, kommenterar det hela: "Det här kommer inte som någon överraskning. Det var många som hade olika invändningar mot elbilstekniken i början, men när försäljningssiffrorna stiger månad efter månad, begriper jag inte att man fortfarande hasplar ur sig samma gamla myter."

Med en försäljningsökning på 33% 2014 jämfört med året innan, har Nissan LEAF krossat sitt eget försäljningsrekord och med 15.098 försålda exemplar tagit mer än en fjärdedel av den växande elbilsmarknaden.

Jean-Pierre Diernaz, Director of Electric Vehicles på Nissan Europe, säger i en kommentar: "Fakta talar för sig själva. Felfrekvensen för våra batterier är negligerbart liten, inte ens den mest inbitne kritiker kan motsäga detta faktum. Batteritekniken är ytterligare ett kapitel i vår framgångssaga. Fler än 165.000 LEAF-kunder världen över visar att vi inte är de enda som gläds över framgångarna för denna spjutspetsteknik."

Med endast tre huvudkomponenter - laddaren ombord, invertern och elmotorn - är Nissan LEAF dessutom 40% billigare i underhåll jämfört med en bil med en vanlig bensin- eller dieselmotor.

Det är nu över fyra år sedan Nissan LEAF lanserades (2010), som en av de första massproducerade helt eldrivna bilarna på marknaden. Med fler än 165.000 sålda exemplar totalt, är den nu den mest sålda elbilen i historien. Enbart i Europa har det sålts fler än 35.000 LEAF. Sammanlagt har alla dessa Nissan LEAF runt om i världen tillryggalagt en körsträcka på imponerande 1 miljard kilometer.

ꜞEn undersökning utförd av det fristående brittiska försäkringsbolaget Warranty Direct, visar att 0,255% av de konventionella bilarna i deras kundstock råkat ut för stillestånd p.g.a. fel med förbränningsmotorn. Till vanliga problem hörde allt från läckande kylsystem och skadad topplockspackning till att motorn flödade. De data som Warranty Direct analyserade omfattade 50.000 bilar (3-5 år gamla) under en 5-årsperiod. 

ꜞꜞTotaler beräknade av Nissan's Global Data Center (GDC) per den 30/9 2014 (UTC). Genomsnittet omfattar endast Nissan LEAF som inregistrerats med CarWings, vilket är ca. 54% av den totala försäljningen. De data som använts är från perioden 1/4 2014 - 30/9 2014.