NISSAN NY GLOBAL SPONSOR FÖR UEFA CHAMPIONS LEAGUE

Nissan Motor Company meddelade i dag att man tecknat ett 4-årigt världsomspännande samarbetsavtal med UEFA Champions League, däribland UEFA Super Cup. Detta avtal är den japanska biltillverkarens största sponsoravtal någonsin och innebär att Nissan blir officiell partner globalt säsongerna 2014/2015 t.o.m. 2017/2018.

"Spännande innovationer är precis vad Nissan sysslar med, och som partner till UEFA tittar vi på nya vägar för att ta UEFA Champions League-upplevelsen ännu ett steg", förklarar Roel de Vries, Corporate Vice President och Global Head of Marketing and Communications på Nissan.  "Europas mest prestigefyllda fotbollsevenemang kommer att bli en viktig, globalt plattform för Nissan och vår målsättning är att visa fans runt om i världen hur spännande både fotboll och våra bilar är. Bakom båda dessa ligger nämligen helt fantastiska människor som brinner för det de sysslar med."

Som officiell partner kommer Nissan att ha omfattande rättigheter när det gäller matcher, träningar, innehåll, media, VIP-verksamhet, evenemang liksom till finalen.

I en kommentar till avtalet, säger Guy-Laurent Epstein, Marketing Director för UEFA Events SA: "Vi är mycket glada att få Nissan som officiell partner för UEFA Champions League fr.o.m. nästa säsong. Nissan är ett ledande, globalt företag och är världens 4:e största fordonstillverkare. Vi tror att detta samarbete kommer att utmynna i en god portion innovation och spänning på de olika marknaderna runt om i världen, och vi är övertygade om att Nissan kan utnyttja den plattform som UEFA Champions League erbjuder för att bygga vidare på sina nuvarande framgångar."

Enligt de Vries når UEFA Champions League ut till 4 miljarder TV-tittare under en säsong och avtalet kommer att ge Nissan ny publik och innebära att företaget hamnar i rampljuset under hela den europeiska fotbollssäsongen.

"Tillväxt i Europa är viktigt för Nissan, och med UEFA känner vi att vi hittat den perfekta partnern för att nå vårt mål, dvs. att 2016 vara den största asiatiska biltillverkaren i Europa. Vi är mycket glada och ser med spänning fram emot avsparken för nästa säsong vid premiären för UEFA Super Cup i Cardiff de 12:e augusti", säger Bastien Schupp, Vice President Marketing, på Nissan Europe.

UEFA Champions League är ytterligare ett exempel på Nissans engagemang i spännande sporter. Hit hör t.ex. redan Nissans sponsorskap av OS i Rio 2016, Storbritanniens och Mexikos OS-trupper, Africa Cup of Nations, NCAA Football, Heisman Trophy, Canadian Football League liksom av GT-R-ambassadören Usain Bolt - som förövrigt är ett hängivet fotbollsfan.