HELT ELEKTRISKA NISSAN LEAF TAR HEM TROFÉN FÖR EUROPEAN CAR OF THE YEAR 2011

Trofén som belönar den revolutionerande Nissan LEAF som Årets Bil i Europa 2011 gavs igår kväll till 2011 Nissan Motor Co.'s President och CEO Carlos Ghosn vid en ceremoni i Paris.

Segern stod klar efter att 58 medlemmar i Årets Bil-juryn - ledande motorjournalister från 23 europeiska länder - placerade Nissan LEAF framför sex konventionella bilar på finalistlistan. Det är den första gången i Europan Car of the Years historia som det årliga priset delas ut till en elbil.

- Jag är övertygad om att vi kommer att se andra elbilar utses till Årets Bil i framtiden. Men när vi gör det måste vi alltid komma ihåg att bara en kan vara den första. Och det är därför som Nissan LEAF som Årets Bil 2011 är, och förblir, så väldigt speciell, sa Håkan Matson, Årets Bil-juryns ordförande, i ett tal vid ceremonin.

-Det är en stor ära för Nissan LEAF att utses till Årets Bil i Europa - den första helt elektriska bilen som tar emot denna utmärkelse. Precis som föregående Årets Bil-vinnare är Nissan LEAF en tilltalande, konkurrenskraftig bil som inte kompromissar med utseende, tillbehör, säkerhet eller köregenskaper. Å andra sidan står den ut som en innovativ bil som är en reflektion av en klar vision om framtidens transporter - en vision om hållbar mobilitet, sa Carlos Ghosn när han tagit emot trofén.

Nissan LEAF drivs av en kompakt elmotor som sitter monterad fram och har drivning på framhjulen. Den 80 kW starka växelströmsmotorn levererar ett vridmoment på 280 Nm vilket ger en topphastighet på 145 km/h. Elmotorn hämtar sin energi från ett utvecklat laminerat litiumjon-batteri som har en uteffekt på över 90 kW. Det banbrytande batteriet är utvecklat av Automotive Energy Supply Corporation (AESC), ett joint venture-företag mellan Nissan och elektronikjätten NEC Corp. Det har kapacitet att lagra dubbelt så mycket energi som föregående generations batteri.

Bilen levereras fullt utrustad med finesser som bromsenergiåtervinning, luftkonditionering, GPS, parkeringskamera och avancerade IT- och telematiksystem ombord. Innovativa anslutningsmöjligheter gör att ägaren kan ställa in laddningsfunktioner, övervaka den aktuella laddningsstatusen och den kvarvarande batterikapaciteten liksom att fjärrstyra värmen eller kylan i kupén via sin mobiltelefon eller dator. Det enda tillvalet är en solcellspanel som monteras på bakspoilern.

Förbeställningar på Nissan LEAF har gjorts för över 27 000 bilar globalt. Bilen, utsläppsfri under färd, byggs för närvarande i Japan, men kommer också att tillverkas i USA och Storbritannien när nya fabriker öppnas där i slutet av 2012 respektive början av 2013. Leveranser till kunder i Japan och USA startade i december 2010. I Europa kommer leveranserna snart att starta i Portugal, Republiken Irland, Storbritannien och Nederländerna. Fler marknader följer senare under året.

Renault-Nissan -alliansen siktar på att bli en global ledare inom utsläppsfri mobilitet och tar en omfattande utgångspunkt som inbegriper både produkten och infrastrukturen som behövs för att möjliggöra en bred introduktion av elbilar. Till dags dato har alliansen ingått över 90 partnerskap med regeringar, kommunala myndigheter och företag världen över för att bidra till att förbereda marknaden och infrastrukturen inför ett framgångsrikt mottagande av elbilar.

Den nuvarande versionen av den åtrådda marmortrofén, introducerad 2004, skapades av Emmanuel Zurini, en fransk konstnär känd för sina bilskulpturer. Zurini var en ledande Grand Prix -fotograf på 1960-talet innan han gick vidare till skulptur 1975. Trofén är den tredje specialdesignade i Årets Bil-prisets historia.

Nissan har vunnit Årets Bil-utmärkelsen förut. 1993 blev Nissan Micra den första japanska bilen att vinna priset, och därmed startade Europas kärleksaffär med småbilen. Den pågår fortfarande med den aktuella lanseringen av nya Nissan Micra.

För foton och filmer av Nissan LEAF och prisutdelningsceremonin,
besök http://www.newsroom.nissan-europe.com/.