NISSAN SÄTTER HÖGSTA EUROPEISKA FÖRSÄLJNINGSREKORDET NÅGONSIN 2011
Försäljningen ökade med 140.000 bilar under kalenderåret 2011 jämfört med 2010
- Rekord 2011-,försäljningen ökade med 25% jämfört med 2010
- Högsta europeiska marknadsandelen på 3,7%
- Största asiatiska varumärket på stora marknader
- Försäljningen i Ryssland ökade med nästan 75%
- Försäljningen av Qashqai nådde upp till en kvarts miljon bilar
- I Sverige ökade Nissan över 30 procent på personbilsmarknaden jämfört med 2010
Nissan
bekräftade idag att de krossade sitt egna försäljningsrekord i Europa
under 2011 genom att uppnå "bästa marknadsandel någonsin" i regionen
och överträffa försäljningen från år 2010 med mer än 140.000 bilar.
Under
kalenderåret 2011 nådde Nissans europeiska försäljning 695.702 bilar
- hela 25% mer jämfört med Nissans tidigare rekord under 2010.
Detta
resulterade i en genomsnittlig marknadsandel under perioden
januari-december på 3,7%, ännu ett rekord som toppade år 2010 med
0,6%. Året avslutades också starkt med decemberförsäljningen på 57.493
bilar, vilket innebär att Nissan sålde mera än år 2010 varje månad under
år 2011.
Nissans resultat 2011 innebär att företaget stadigt är
på väg att nå målet att bli det volymmässigt största asiatiska
varumärket i Europa år 2016, detta som en del av planen "Nissan Power
88" som presenterades i juni förra året.
"Trots de stora
utmaningar vi stod inför under 2011, inklusive den förödande
jordbävningen i Japan, har Nissan aldrig varit starkare i Europa. Vi är
redan etablerade som största asiatiska märket på viktiga marknader,
inklusive Storbritannien, Frankrike, Italien och Spanien", sa Paul
Willcox, Senior Vice President Sales & Marketing i Europa.
"Detta
resultat kommer från våra segment-definierande modeller som är
konstruerade och byggda i Europa, för Europa. Sammantaget producerar
Nissan cirka 70% av fordonen som säljs inom regionen vid anläggningar i
Storbritannien, Spanien och Ryssland, och detta säkerställer att våra
modeller är anpassade till europeiska förväntningar när det gäller stil,
kvalitet, prestanda och tillförlitlighet".
"Detta inkluderar
430.000 Qashqais och Jukes tillverkade vid vår fabrik i Sunderland under
2011, något som stadfäster Nissans position som obestridd 'nummer ett'
crossover tillverkare - ett marknadssegment vi var pionjärer inom och
som vi fortfarande leder i dag".
"Vi är också den ledande tillverkaren av elbilar och har lanserat Nissan LEAF i ett växande antal europeiska länder under 2011".
"Denna
revolutionerande bil har fått fler och fler människor att vända sig
till varumärket Nissan. För det första genom sina förtjänster som en
fantastisk produkt, men också genom att vi visat vår vilja och entusiasm
att förnya oss oach att kontinuerligt få nya idéer ut på marknaden".
Den
som bidrog mest till resultatet under 2011 var den Sunderland-byggda
crossover-familjen, med Qashqai sålde över 250.000 (inklusive 7-sitsiga
"Qashqai +2) och JUKE som säkrade en försäljning över 123 000 i sin
första helårsproduktion.
Den otroliga efterfrågan på Nissans
crossoverbilar gjorde att Sunderland-fabriken uppnådde ett volymrekord
på 480,485 enheter i produktion under 2011 . Under sitt
25-årsjubileums-år drev anläggningen 24-timmarsproduktion av Qashqai
genom hela 12-månadersperioden.
Den nya Nissan Micra bidrog också
med en försäljning på mer än 75 000 medan efterfrågan på X-TRAIL har
mer än tredubblats från år till år till 33.000 enheter. Pickupen Navara,
som tillverkas vid Nissans Barcelona-anläggning ökade försäljningen med
50% till över 23.000 bilar. Transportbilen NV200, som även den
produceras i Spanien, nådde en försäljning på mer än 17.500.
"Under
kalenderåret 2011 sålde Nissan Nordic Europe 36 000 bilar vilket är
32 procent mer än år 2010. Vi är också glada att vi har återigen ökat
vår marknadsandel i alla Nissan Nordic Europe länder. Framför allt har
vår marknadsandel i de baltiska länderna överträffat alla våra
förväntningar. Försäljningen av Nissan Juke har varit mycket stark och
visar tydligt vilken framgång denna banbrytande och spännande bil är.
Den har redan blivit den näst mest sålda Nissan-modellen efter Qashqai,
som också den sålde 10 procent mer än föregående år ", säger Jacek
Gorski, Manager Director på Nissan Nordic Europe.
"Nissan har
haft det bästa året på mycket länge i Sverige och ökade över 30 procent
på personbilssidan och nästan lika mycket på transportbilarna. Nissan
Qashqai är en otrolig framgång här - den har faktiskt ökat sin
försäljning i Sverige för varje år sedan den lanserades 2007, säger
Mikael Franck, tf landschef på Nissan Nordic Sverige.
TOPP 10 EUROPEISKA MARKNADER KALENDERÅRET 2011
MARKNAD |
KALENDERÅRET 2011 |
SKILLNAD JÄMFÖRT MED 2010 |
RYSSLAND |
138,827 |
+74% |
STORBRITTANIEN |
107,053 |
+11% |
FRANKRIKE |
77,783 |
+31% |
TYSKLAND |
72,046 |
+18% |
ITALIEN |
69,908 |
+16% |
SPANIEN |
45,947 |
-5% |
BELGIEN/LUXEMBURG |
22,294 |
+17% |
POLEN |
15,939 |
+20% |
HOLLAND |
12,981 |
-1% |
SCHWEIZ |
10,518 |
+17% |
EUROPEISKA TOPP 5 MODELLER KALENDERÅRET 2011
MODELL |
KALENDERÅR 2011 |
SKILLNAD JÄMFÖRT MED 2010 |
QASHQAI |
250,180 |
+6.2% |
JUKE |
123,714 |
n/a |
MICRA |
75,977 |
n/a |
NOTE |
48,686 |
-5% |
X-TRAIL |
33,752 |
+38% |
NISSAN NORDIC MARKNADSANDELAR KALENDERÅRET 2011
MARKNAD |
KALENDERÅR 2011 |
SKILLNAD JÄMFÖRT MED 2010 |
TOTAL |
3.8 % |
+0.6 % |
Denmark |
2.4 % |
+0.3 % |
Finland |
5.8 % |
+0.3 % |
Norway |
4.0 % |
+0.3 % |
Sweden |
3.1 % |
+0.5 % |
Baltic |
7.2 % |
+2.9 % |
|
|