NISSAN SÄTTER HÖGSTA EUROPEISKA FÖRSÄLJNINGSREKORDET NÅGONSIN 2011

Försäljningen ökade med 140.000 bilar under kalenderåret 2011 jämfört med 2010 

  • Rekord 2011-,försäljningen ökade med 25% jämfört med 2010
  • Högsta europeiska marknadsandelen på 3,7%
  • Största asiatiska varumärket på stora marknader
  • Försäljningen i Ryssland ökade med nästan 75%
  • Försäljningen av Qashqai nådde upp till en kvarts miljon bilar
  • I Sverige ökade Nissan över 30 procent på personbilsmarknaden jämfört med 2010

Nissan bekräftade idag att de krossade sitt egna försäljningsrekord i Europa under 2011 genom att uppnå "bästa  marknadsandel någonsin" i regionen och överträffa försäljningen från år 2010 med mer än 140.000 bilar.

Under kalenderåret 2011  nådde Nissans  europeiska försäljning  695.702 bilar - hela 25% mer jämfört med Nissans tidigare rekord under 2010.

Detta resulterade i en genomsnittlig marknadsandel under perioden januari-december på 3,7%,  ännu ett rekord som toppade år 2010 med 0,6%. Året avslutades också starkt med decemberförsäljningen på  57.493 bilar, vilket innebär att Nissan sålde mera än år 2010 varje månad under år 2011.

Nissans resultat 2011 innebär att företaget stadigt är på väg att nå målet att bli det volymmässigt största asiatiska varumärket  i Europa år 2016, detta som en del av planen  "Nissan Power 88"  som presenterades i juni förra året.

"Trots de stora utmaningar vi stod inför under 2011, inklusive den förödande jordbävningen i Japan, har Nissan aldrig varit starkare i Europa. Vi är redan etablerade som största asiatiska märket på viktiga marknader, inklusive Storbritannien, Frankrike, Italien och Spanien", sa Paul Willcox, Senior Vice President Sales & Marketing i Europa.

"Detta resultat kommer från våra segment-definierande modeller som är  konstruerade och byggda i Europa, för Europa. Sammantaget producerar Nissan cirka 70% av fordonen som säljs inom regionen vid anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland, och detta säkerställer att våra modeller är anpassade till europeiska förväntningar när det gäller stil, kvalitet, prestanda och tillförlitlighet".

"Detta inkluderar 430.000 Qashqais och Jukes tillverkade vid vår fabrik i Sunderland under 2011, något som stadfäster Nissans position som obestridd 'nummer ett' crossover tillverkare - ett marknadssegment vi  var pionjärer inom och som vi fortfarande leder i dag".

"Vi är också den ledande tillverkaren av elbilar och har lanserat Nissan LEAF i ett växande antal europeiska länder under 2011".

 "Denna revolutionerande bil har fått fler och fler människor att vända sig till varumärket Nissan. För det första genom sina förtjänster som en fantastisk produkt, men också genom att vi visat vår vilja och entusiasm att förnya oss oach att kontinuerligt få nya idéer ut på marknaden".

Den som bidrog mest  till resultatet under 2011 var den Sunderland-byggda crossover-familjen, med Qashqai sålde över 250.000 (inklusive 7-sitsiga "Qashqai +2) och JUKE  som säkrade en försäljning  över 123 000 i sin första helårsproduktion.

Den otroliga efterfrågan på Nissans crossoverbilar gjorde att Sunderland-fabriken uppnådde ett volymrekord på 480,485 enheter i produktion under 2011 . Under  sitt 25-årsjubileums-år drev anläggningen 24-timmarsproduktion av Qashqai genom hela 12-månadersperioden.

Den nya Nissan Micra bidrog också med en försäljning på mer  än 75 000 medan efterfrågan på X-TRAIL har mer än tredubblats från år till år till 33.000 enheter. Pickupen Navara, som tillverkas vid Nissans Barcelona-anläggning ökade försäljningen med 50% till över 23.000 bilar.  Transportbilen NV200, som även den produceras i Spanien, nådde en försäljning på mer än 17.500.

"Under kalenderåret 2011 sålde  Nissan Nordic Europe  36 000 bilar vilket är 32 procent mer än år 2010. Vi är också glada att vi har återigen ökat vår marknadsandel i alla Nissan Nordic Europe länder. Framför allt har vår marknadsandel i de baltiska länderna överträffat alla våra förväntningar. Försäljningen av Nissan Juke har varit mycket stark och visar tydligt vilken framgång denna banbrytande och spännande bil är. Den har redan blivit den näst mest sålda Nissan-modellen efter Qashqai, som också den sålde 10 procent mer än föregående år ", säger Jacek Gorski, Manager Director på Nissan Nordic Europe.

"Nissan har haft det bästa året på mycket länge i Sverige och ökade över 30 procent på personbilssidan och nästan lika mycket på transportbilarna. Nissan Qashqai är en otrolig framgång här - den har faktiskt ökat sin försäljning i Sverige för varje år sedan den lanserades 2007, säger Mikael Franck, tf landschef på Nissan Nordic Sverige.

TOPP 10 EUROPEISKA MARKNADER KALENDERÅRET 2011

MARKNAD

KALENDERÅRET 2011

SKILLNAD  JÄMFÖRT MED 2010

RYSSLAND

138,827

+74%

STORBRITTANIEN

107,053

+11%

FRANKRIKE

77,783

+31%

TYSKLAND

72,046

+18%

ITALIEN

69,908

+16%

SPANIEN

45,947

-5%

BELGIEN/LUXEMBURG

22,294

+17%

POLEN

15,939

+20%

HOLLAND

12,981

-1%

SCHWEIZ

10,518

+17%

 

 

EUROPEISKA TOPP 5 MODELLER  KALENDERÅRET 2011

MODELL

KALENDERÅR 2011

SKILLNAD JÄMFÖRT MED 2010

QASHQAI

250,180

+6.2%

JUKE

123,714

n/a

MICRA

75,977

n/a

NOTE

48,686

-5%

X-TRAIL

33,752

+38%

 

NISSAN NORDIC MARKNADSANDELAR KALENDERÅRET 2011

MARKNAD

KALENDERÅR 2011

SKILLNAD JÄMFÖRT MED 2010

TOTAL

3.8 %

+0.6 %

Denmark

2.4 %

+0.3 %

Finland

5.8 %

+0.3 %

Norway

4.0 %

+0.3 %

Sweden

3.1 %

+0.5 %

Baltic

7.2 %

+2.9 %

 

  • NISSAN är nummer ett  asiatiskt varumärke I Litauen, nummer två av den totala marknaden med en andel på 11.1 %!