NISSAN DELTAWING I TUFFA TESTER INFÖR LE MANS

  • Framsteg vid experimentracerns fortsatta klättring på den branta inlärningskurvan mot Le Mans 24H
  • Snetterton första testbana i Europa för Nissan DeltaWing - ett regntest som bilen klarade galant
  • Nissan GT Academy-föraren, Lucas Ordonez, ansluter till DeltaWings test-team
  • Japanen Satoshi Motoyama blir stallkamrat med Marino Franchitti och Michael Krumm bakom ratten på detta extremt innovativa motorsportkoncept
  • Andra testet på Snetterton i England ger Motoyama en försmak av Nissan DeltaWing
  • Videofilmer på Nissan DeltaWing-projektet hittar du här: www.facebook.com/NissanSportsCars

NISSAN DELTAWING I SITT FÖRSTA REGNTEST PÅ SNETTERTON

Den experimentella sportvagnsprototypen Nissan DeltaWing inledde sitt europeiska testprogram på Snetterton, i Norfolk, den 17 april. Skotten Marino Franchitti och Michael Krumm, från Tyskland, fick här möjlighet att pröva på vad bilen går för i regn.

Nissans DeltaWing-team samlade på sig värdefull information om den banbrytande bilens prestanda vid banförhållanden präglade av typisk europeisk väderlek - regn. Allt tidigare utvecklingsarbete har utförts i USA.

Konstant regn under morgontimmarna gjorde det möjligt för teamet att tillsammans med däckpartnern Michelin testa den extremt innovativa bilen med sin 1,6-liters turbomatade DIG-T-motor på vått underlag.

Franchitti var den som svarade för merparten av testerna under förmiddagen där förhållandena växlade mellan ett stilla duggande till fullt ösregn. Värdefulla data om bilens beteende kunde samlas in. Eftersom tidigare tester i väta endast bestått av ett par kortare övningar på Sebring, Florida, där en tankbil sprutat vatten på banan, var dagens realistiska tester på Snetterton ett viktigt steg på vägen när det gäller att ta fram regndäck för bilen.

Michael Krumm satt bakom ratten under större delen av eftermiddagen och kunde njuta av torrare banförhållanden när teamet nu arbetade med att ställa in fjädringen, bromsarna och att förbättra växellådan.

FLERFALDIGE JAPANSKE SUPER GT-VINNAREN MOTOYAMA NISSANS TREDJE DELTAWING-FÖRARE

Nissan och NISMO har meddelat att deras japanske Super GT-stjärna, Satoshi Motoyama, kommer att ta den tredje förarplatsen i banbrytande Nissan DeltaWing vid årets 24-timmarslopp på Le Mans.

NISMO-föraren och trefaldige Super GT-mästaren, Motoyama, blir stallkamrat med britten Marino Franchitti och tysken Michael Krumm, som knep titeln i 2003 års upplaga av JGTC (numera SUPER GT) tillsammans med Motoyama.

Motoyama fick för första gången känna på Nissan DeltaWing på Snetterton den 25-26 april i år, och kommer nu att arbeta tillsammans med resten av teamet på den fortsatta och utmanande vägen mot årets långlopp på Le Mans den 16-17 juni.

Motoyama har kört för Nissan länge, första gången var redan 1996. Han har tagit hem flera SUPER GT-mästerskapstitlar, vunnit fler lopp och kammat hem fler poäng än någon annan förare någonsin i denna klass. För närvarande tävlar han i NISMO:s Nissan GT-R med nr 23, tillsammans med sin stallkamrat i DeltaWing-teamet, Michael Krumm.

Shoichi Miyatani, ordförande för Nissan Motorsports International Co. Ltd ("NISMO"), berättar: "Jag är ännu mer begeistrad av Nissan DeltaWing-projektet nu när Satoshi Motoyama och Michael Krumm, de två bästa förarna i vårt Nissan NISMO SUPER GT-team, kommer att sitta bakom ratten i denna den mest innovativa och spännande bilen vid det klassiska franska långloppet. Genom att vara de mest framgångsrika SUPER GT-förarna i dag, vet Satoshi och Michael hur man gör för att lyckas på Le Mans. Förutom att få se Nissans och NISMO:s LMP2-bilar, ser jag också fram emot att få iaktta hur Nissan DeltaWing kommer att få alla på Le Mans att häpna.

Den andra testdagen på Snetterton var den sista för Nissan DeltaWing på engelsk mark. Det korta testprogrammet fortsätter i Frankrike och Spanien i maj innan den tillsammans med övriga anmälda till 24-timmars på Le Mans deltar vid ACO:s förtester den 3 juni inför loppet.

NISSAN GT ACADEMY-FÖRAREN, LUCAS ORDONEZ, ANSLUTER TILL DELTAWINGS TEST-TEAM

Den första vinnaren i Nissan GT Academy, Lucas Ordonez, fick sin bästa födelsedagspresent någonsin då han förra veckan, på sin 27-årsdag, utsågs till testförare i det team som arbetar med företagets revolutionerande motorsportexperiment, Nissan DeltaWing.

Samtidigt som den fjärde säsongen av den livsförändrande GT Academy-tävlingen drog igång i veckan, fick den förste aspirerande racerförare som tagit sig från bilspel hela vägen till utbildad förare reda på att han skulle komma att spela en nyckelroll i den utmanande utvecklingen av denna racerprototyp.

Ordonez ansluter till Nissan DeltaWing-föraren Marino Franchitti på Magny-Cours i Frankrike och på Motorland Aragon i Spanien när teamet bakom sportvagnsprototypen fortsätter sitt mycket krävande arbete med att förbereda denna avancerade racervagn för sin tävlingsdebut.

Spanjoren Ordonez har alltså vunnit GT Academy, en innovativ tävling som dragits igång av Nissan och Sony och syftar till att plocka fram lovande racingtalanger med hjälp av spelkonsolen Playstation. Lucas var den förste vinnaren av GT Academy 2008 och den förste eleven i Nissans förarutvecklingsprogram, där man kunde se honom avancera genom sportbilsleden och på bara tre år gå från virtuell racing på Playstation till att själv sitta bakom ratten i sitt första, riktiga, 24-timmarslopp på Le Mans förra året.

Efter att ha tagit sig upp på pallen förra året, kommer Ordonez i sommar att tävla på La Sarthe igen i det klassvinnande LMP2-prototyp-teamet Greaves Motorsport, tillsammans med förre F1-föraren och F1-kommentatorn på Sky, Martin Brundle och hans son Alex.

Lucas känner sig hedrad av att få spela en så viktig roll i Nissans banbrytande Le Mans-experiment och säger att han speciellt ser fram emot att få göra sin debut bakom ratten för Nissan i sitt eget land: "Jag har alltid velat testköra eller tävla för Nissan i Spanien, men jag har inte fått den möjligheten förrän nu, så det kommer att vara mycket spännande för mig personligen."

"Det var mycket emotionellt att bli tillfrågad av Nissan Europe att testa ett så viktigt projekt. Jag är mycket glad att de tror på mig och att jag kan bidra till arbetet med denna sportvagnsprototyp. Att vara med och utveckla en så innovativ bil som den här, innebär ett stort steg i en racerförares karriär."

Darren Cox, General Manager, Nissan Europe, berättar: "Flera förare har knackat på dörren hos Nissan DeltaWing-teamet för att få vara med och testa denna innovativa prototyp. Jag gav sista ordet när det gällde valet av testförare för denna fas till testteamet, och de valde Lucas, baserat på hans talang och professionalism. Det här är inte rätt tillfälle att sätta en förare i bilen bara därför att han visar hur effektiv den unika vägen in i sporten varit - för mig visar detta istället att Lucas nu tagit sin examen och vunnit respekt inom motorsportbranschen som förare, och inte bara som gamer."

OM NISSANS DELTAWING-PROJEKT

Nissan DeltaWing är ett experimentprojekt som syftar till att ändra långloppsracingen genom att försöka sig i mål i det anrika franska 24-timmarsloppet på hälften så mycket bränsle och hälften så många däck.

Nissan DeltaWing kommer att göra sin debut vid årets upplaga av 24-timmars på Le Mans. Nissans medverkan i projektet tillkännagavs i mars, och tillverkaren tillhandahåller inte bara motorn utan också andra tekniska resurser inför bilens debut.

Nissan DeltaWing-projektets experimentella karaktär innebär en enorm utmaning för konstruktörsteamet.

DeltaWing-projektet drogs igång av Ben Bowlby och rymmer flera av de största namnen i nordamerikansk racing, däribland projektpartnern och grundaren av American Le Mans Series, Don Panoz, racerlegenden och Nissan DeltaWing-konstruktören Dan Gurney med sin All American Racers Organisation, och Le Mans-stallet Highcroft Racings Duncan Dayton.

Nu gäller det för det samlade Nissan DeltaWing-teamet att ta bilen i mål i världens tuffaste 24-timmarsrace med Nissans specialutvecklade 1,6-liters DIG-T-motor, endast 101 dagar efter det att bilen gjorde sina första varv på en bana någonsin.

OM NISSANS GT ACADEMY

GT Academy är ett samarbete mellan PlayStation® och Nissan. Här använder man den virtuella världen i spelet Gran Turismo®5 för att vaska fram verkliga racingtalanger IRL.

2011 deltog fler än 90.000 gamers från hela Europa om vem som kunde vara snabbast i en GT5TM-tävling online. De snabbaste 20 i varje deltagande område gick vidare till den nationella finalerna i maj. Två vinnare från vardera Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Iberiska halvön (Portugal och Spanien) och Storbritannien gick vidare till näste steg: GT Academy Race Camp på Silverstone. Efter en veckas intensivt tävlande i Nissan-bilar, förklarades Jann Mardenborough (nu 20 år, från Cardiff) som segrare av huvuddomaren och förre Formel 1-stjärnan Eddie Irvine.

Mardenborough fick, tillsammans med sin kollega från USA-versionen av GT Academy, sedan genomgå ett intensivt förarutvecklingsprogram i Storbritannien. De bägge förarna har kvalificerat sig för en internationell tävlingslicens, och duon kommer nu att kunna njuta sitt förstapris, som är deltagande i en fullt racerpreppad Nissan 370Z GT4 vid årets upplaga av 24-timmarsloppet Dubai International.

2008/09-års GT Academy-mästare, Lucas Ordoñez (då en 23-årig student från Spanien) är i dag en professionell racerförare som förra året lyckades knipa 2:a-platsen i LMP2-klassen vid 24-timmarsloppet på Le Mans för Signatech Nissan-teamet och sedan gick vidare och vann hela Intercontinental Le Mans Cup-serien.

Jordan Tresson, som vann tävlingen 2010 (då en 21 årig fransk motorfordonsteknik-student), vann 2011 års Blancpain Endurance Series för PlayStation Nissan Team.

Båda är de levande bevis på att svaret på den fråga som ställdes av PlayStation och Nissan - "Kan den virtuella racingvärlden vaska fram en riktig racingtalang IRL? - är ett rungande "ja".

Nyheter och annat som rör GT Academy hittar du i flera olika kanaler, t.ex.:

www.facebook.com/GTAcademy-www.twitter.com/GTAcademy-www.youtube.com/gtacademyeurope