HEROISK INSATS AV NISSAN DELTAWING-TEAMET PÅ LE MANS

  • Den revolutionerande racerbilen höll god fart i 6 timmar och lyckades bevisa både tillförlitlighet och tillräckliga fartresurser innan den sattes i muren av en Toyota LMP1 i Porsche-kurvan
  • Nissan DeltaWing-föraren Satoshi Motoyama svarade för en heroisk insats när han under en och en halv timmes tid försökte få bilen i tävlingsdugligt skick igen
  • Nissans partnerteam i LMP2-klassen visade goda resultat

NISSAN DELTAWING - INNOVATIV SPORTBILSPROTOTYP BEVISAR SIN STYRKA MEN TVINGAS BRYTA EFTER KRASCH

Nissan DeltaWing, den mest banbrytande innovationen inom motorsportens värld för en hel generation, tvingades bryta 24-timmarsloppet på Le Mans efter sex timmar, eller lite drygt 100 mil, vilket motsvarar distansen under ett vanligt lopp i World Endurance Championship. Efter kraschen gjorde teamet en enastående insats för att få ut bilen på banan igen.

Målsättningen att avverka det anrika franska loppet med hälften så mycket bränsle och hälften så många däck som övriga i startfältet, har gjort Nissan DeltaWing till en verklig favorit bland fansen och den bil som alla pratade om under årets upplaga av Le Mans. Andra faktorer som bidragit till detta är det säregna utseendet och den effektivitetsinriktade drivtekniken.

Från början gick allt bra, varvtiderna var snabba, men efter en längre insats av säkerhetsbilen, fick Nissan DeltaWing en stöt av en omkörande LMP1-bil och for in i skyddsmuren med en smäll.

DeltaWing-föraren, Satoshi Motoyama, kämpade oförtrutet i närmare 90 minuter för att få bilen i kördugligt skick igen, ivrigt påhejad med råd från sina mekaniker från andra sidan publiknätet. Trots denna fantastiska team-insats visade sig skadorna på bilen vara för stora för att kunna repareras under dessa omständigheter.

Nissan DeltaWing har fångat publikens intresse ända sedan den först avtäcktes i London i mars i år. Efter kraschen har fans på sociala medier visat bilen ett enormt stöd och mediabevakningen av projektet har varit positiv praktiskt taget överallt.

Trots den extremt korta utvecklingstiden, med endast 107 dagar mellan det att bilen rullade på egen hand för första gången till det att den intog sin plats i dagens startfält, har teamet bemästrat otaliga utmaningar för att ta Nissan DeltaWing till Le Mans.

Darren Cox, General Manager Nissan Europe, säger: "Så är det inom motorsporten... vi skulle inte hålla på med racing om vi inte förstod att det finns risk för att något sådant här inträffar. Först var vi väldigt bedrövade efter kraschen, men den känslan gick snabbt över i en stolthet för vad vi lyckats åstadkomma".

"Vi tog oss hit. Många trodde inte att bilen skulle fungera, men vi bevisade att de hade fel. Det stöd som projektet fått har varit helt enormt, och från Nissan vill vi framföra ett stort tack till alla som supportat oss."

NISSAN-MOTORER KNEP 9 AV 10 TOPPLACERINGAR PÅ LE MANS

Motorer från Nissan lade beslag på 9 av 10 topplaceringar vid årets upplaga av 24-timmarsloppet på Le Mans och avrundade på så sätt en helt fantastisk tävlingsvecka för Nissan vid världens främsta långlopp. Förre Le Mans-vinnaren Martin Brundle slutade, tillsammans med sin son Alex och GT Academy-vinnaren Lucas Ordonez, på en hedervärd 8:e-plats. För den andre GT Academy-vinnaren, Jordan Tresson, var detta första gången på Le Mans - trots detta lyckades han imponera på Signatech Nissan-teamet med sin professionalism när han tillsammans med Franck Mailleux och Olivier Lombard slutade 9:a.

 

"Det där var riktigt kul", sa Martin precis efter att nr.42 från Greaves Motorsport Zytek Nissan flaggats i mål. "Det var ett tufft race, en generatorrem brast i början av loppet och lite senare fick vi problem med gasen. Lite skrämmande faktiskt, speciellt när jag körde av i första chikanen. Men jag klippte barriären längs med och bara gled vidare, så det gick tack och lov bra."

"Om jag skulle göra det igen?" fortsätter Martin. "Ja, varför inte? Jag tror definitivt jag skulle göra det igen. Jag körde faktiskt längre än grabbarna och kom in i körningen ordentligt. Redan den första testdagen förstod jag hur konkurrenskraftiga LMP2-bilarna är i år. Om vi hade haft samma tillförlitlighet som systerbilen hade vi tagit oss upp på pallen - men så här är det i racing. Jag är jättenöjd med Al:s resultat och verkligt imponerad av Lucas. Det är smått otroligt hur lika varvtider vi tre hade. 'Smågrabbarna' har gjort ett helt fantastiskt jobb."