NY NAVARA GÖR DET ENKLARE FÖR FÖRETAGET

  • Prisvärd Navara riktar sig till företagsmarknaden
  • Tre motoralternativ, däribland en ny version på 144 hk
  • Två karossversioner: Double Cab och King Cab
  • Robust och praktisk
  • Nissans tillförlitliga 4-hjulsdrift
  • Tillverkad i Europa

För att hjälpa alla företagskunder runt om i Europa som för tillfället kämpar i ett tufft ekonomiskt klimat, introducerar Nissan en ny och mycket prisvärd version av sin populära pickup Navara.

Navara är omsorgsfullt framtagen för att kunna erbjuda hårt ansatta transportörer en robust och kompetent pickup till ett pris som matchar dagens ekonomiska läge. Med den nya modellen lanseras även en ny version av den mycket uppskattade 4-cylindriga 2,5-liters dCi-dieselmotorn med common rail. Motorn har något lägre effekt och levererar 144 hk samt ett vridmoment på 350 Nm.

Den nu lanserade modellen är baserad på den nuvarande modellversionen XE, och kan fås med inkopplingsbar 4-hjulsdrift, manuell luftkonditionering, centrallås, sex krockkuddar, CD-spelare och Bluetooth.

"Genom att förenkla vissa tillverkningsprocesser samt genom introduktionen av en ny motorversion med lägre effekt, har vi kunnat ta fram ett tufft, okonstlat arbetsfordon till ett mycket överkomligt pris", förklarar Christian Meola, Product Manager Sales and Marketing på Nissan.

För att kunna ta fram nya företagsinriktade Navara har ingenjörerna på Nissan klurat ut smarta besparingar under tillverkningsprocessen, och det är dessa besparingar som kunderna nu kan dra nytta av. Ingen av förändringarna påverkar bilens förmåga eller funktionalitet negativt.

Ett exempel på ändringarna är att de invändiga handtagen är svarta. Likaså är stötfångaren fram lackerad i karossfärgen istället för att vara tvåfärgad, listerna i kylargrillen är svartlackerade istället för kromade och konventionella torkarblad används istället för de platta som sitter på högre modellversioner.

Den nya modellen med lägre effekt blir ytterligare ett tillskott till Navara-familjen. Baserad på Nissans välrenommerade YD25-motor, har denna 4-cylindriga motor med dubbla överliggande kamaxlar en volym på 2488 cc och är utrustad med direktinsprutning. Uteffekten ligger på 144 hk (106 kW) vid 3600 v/min, och vridmomentet 350 Nm uppnås vid imponerande låga 1600 v/min. Detta ska jämföras med värdena för den effektstarkare versionen: 190 hk (140 kW) vid 3600 v/min respektive 450 Nm vid 2000 v/min.

Direktinsprutningssystemet arbetar på båda motorversionerna med ett tryck på 2000 bar, vilket ger en bättre fördelning av bränslet och på så sätt effektivare förbränning. Topplocket har parallella portar för en homogenare blandning, och turboventilens variabla munstycke (VN) är elektroniskt styrt för snabbare respons. I standardutrustningen ingår också avgasåterföring (EGR) och dieselpartikelfilter (DPF).

När det gäller prestanda har 144 hk-versionen en topphastighet på 168 km/h och accelerationen från 0 till 100 km/h tar 13,1 sekunder (190 hk: 180 km/h respektive 11,1 sekunder). Bägge motorversionerna har samma bränsleförbrukning och CO2-utsläpp på 8,4 l/100 km respektive 222 g/km vid blandad körning.

Utöver att vara effektiva, är båda versionerna av nya Navara identiska. Prestandan kompletteras av inkopplingsbar 4-hjulsdrift som under normala förhållanden drivs av bakhjulen, och med 4-hjulsdriften inkopplad fördelar motorns drivkraft 50/50 till hjulen på de båda axlarna.

Navara bjuder också på hög- och lågväxellägen - det sistnämnda ger ett utmärkt grepp på halt underlag, speciellt i knepiga utförsbackar. En differentialspärr på bakaxeln, som endast kan kopplas in i lågväxelläge vid 4-hjulsdrift, erbjuder ytterligare hjälp om ett bakhjul skulle börja tappa greppet.

Den robusta framtoningen framhävs ytterligare av det kraftiga stegramschassit som har individuell hjulupphängning fram med dubbla länkarmar och spiralfjädrar. Bak hittar vi en stel axel med överliggande bladfjädrar, konstruerat för att kunna erbjuda högsta möjliga nyttolast samtidigt som den har SUV-liknande vägegenskaper och komfort.

4-dörrars Double Cab bjuder på en rymlig kupé med plats för fem personer, medan King Cab-versionerna har "halvdörrar" upphängda i bakkant bakom framdörrarna samt två framåtvända extrasäten bak. Dessa kan enkelt fällas upp mot den bakre kupéväggen när man behöver extra lastutrymme.

Navara har en hjulbas på 3200 mm och är 5269 mm lång. I Double Cab-utförande ges plats för ett flak på generösa 2,36 m2och en praktisk invändig lastlängd på 1511 mm. Alla företag kommer också att uppskatta Navaras höga nyttolast och dess dragkapacitet på 3000 kg.

Modellversionerna SE och LE, båda med en 2.5-liters dCi-motor på 190 hk, erbjuder sina kunder mer utrustning som standard och kan fås såväl med en manuell växellåda som med automatlåda. Flaggskeppet i Navara-serien är fortsatt V6-modellen. Denna drivs av en avancerad 3,0-liters direktinsprutad dieselmotor på 231 hk (170 kW) och levererar ett vridmoment på inte mindre än 550 Nm och saknar på så sätt motstycke hos konkurrenterna.

Double Cab-versioner av den nya Navara-varianten hittar man i utställningshallarna i augusti i år medan King Cab anländer tidigt nästa år. Alla Navara som är avsedda för den europeiska marknaden tillverkas vid företagets anläggning i Barcelona.