INNOVATIVA NISSAN DELTAWING VISADE TEKNISK STYRKA MEN TVINGADES BRYTA PÅ LE MANS EFTER KRASCH

Målsättningen att avverka det anrika franska långloppet på hälften så mycket bränsle och hälften så många däck som övriga i startfältet, har gjort Nissan DeltaWing till en verklig favorit bland fansen – och till den bil som alla pratade om under årets upplaga av Le Mans. Annat som bidragit till detta är det originella utseendet och den effektivitetsinriktade drivtekniken.

Från början gick allt bra, varvtiderna var snabba, men efter en längre insats av säkerhetsbilen, fick Nissan DeltaWing en knuff av en omkörande bil i LMP1-klassen och for in i skyddsmuren med en smäll.

DeltaWing-föraren, Satoshi Motoyama, kämpade oförtrutet i närmare 90 minuter för att få bilen i kördugligt skick igen, ivrigt påhejad med råd och instruktioner från sina mekaniker – på andra sidan publiknätet! Trots denna tappra team-insats visade sig skadorna på bilen vara alltför stora för att kunna repareras på detta sätt.

Nissan DeltaWing har lyckats fånga intresset hos både publik och media ända sedan den först avtäcktes i London i mars i år. Efter kraschen har fansen visat bilen ett enormt stöd på olika sociala medier, och mediebevakningen av projektet har varit positiv praktiskt taget rakt igenom.