INGA UTSLÄPP, INGA GRÄNSER - NISSANS KONCEPTBIL TERRA SUV TAR HÅLLBARHETEN OFFROAD

  • Nissans bränslecellsbil öppnar upp för en framtida utsläppsfri SUV med 3 elmotorer och 4-hjulsdrift
  • Kompakt SUV-design som utstrålar både kraft och miljömedvetenhet, lika tuff i sta'n som i terrängen
  • Unik säteslayout och materialmix ger nytt synsätt i SUV-segmentet
  • Bärbar instrumentinsats ger gränslöst digitalt utrymme

Konceptbilen Nissan TeRRA SUV, som avtäcks på årets upplaga av bilsalongen i Paris den 27 september, kombinerar två av Nissans verkliga styrkor - SUV:ar och elbilar - i en bil som är lika hemtam i terrängen som den är i sta'n när den tyst glider fram i de finare kvarteren. Med en innovativ bränslecellsdriven elektrisk 4x4-drivlina och en atletisk exteriör som utstrålar en oförglömlig närvaro långt utöver de kompakta yttermåtten, tar TeRRA hållbar bilism till nya spännande trakter.

Tänkt att bli "den enda utsläppsfria SUV:en", bygger TeRRA vidare på Nissans stora framgångar med SUV:ar som också passar i sta'n och med crossovers som Qashqai, och visar att företagets expertis när det gäller nollutsläpp också omfattar bränslecellstekniken.

Tuff på utsidan, varm och välkomnande invändigt

"Vår utmaning bestod i att ta Nissans styrkor inom områdena SUV:ar och crossovers ytterligare ett steg mot en utsläppsfri framtid där bränslecellstekniken nu är vårt nya forskningsfält för utsläppsfri mobilitet", berättar Francois Bancon, chef för Nissans produktstrategi- och planeringsavdelning. "Inte stor och robust för körning i ökentrakter, målet var istället en SUV av ny typ som passar livet i sta'n. Den diagonala placeringen av sätena är unik och erbjuder, tack vare den extremt goda sikt som detta ger upphov till, en fantastisk körupplevelse och en känsla av full kontroll i alla situationer."

"Vi hämtade inspiration från livsstilarna hos unga kunder i norra Europa", förklarar Shiro Nakamura, senior vice president och chief creative officer på Nissan. "Vi lyssnade på deras önskan om hållbar mobilitet som kan ta dem dit de vill".

 

Gränslöst digitalt utrymme...

Framför föraren sitter en unik instrumentinsats - en elektronisk pekplatta - som också fungerar som "intelligent nyckel". Föraren dockar den när han sätter sig i bilen och tar den med sig när han stiger ur. När pekplattan sitter dockad i TeRRA, visar displayen som förval hastigheten och annan viktig information. Men föraren kan enkelt växla till underhållning, kommunikation, navigation och andra skärmalternativ. Utanför bilen erbjuder den alla de tjänster vi förväntar oss av en pekplatta och står dessutom i ständig kontakt med bilen.

...ger föraren ett nytt perspektiv över vägen

Den gränslöst anslutne föraren i en TeRRA sitter placerad nästan i mitten där fram i en unik diagonal säteslayout där de som sitter bakom sitter placerade så att de ser över axlarna på de där fram, och inte rakt bakom. Sätena ståtar med ett sexkantigt motiv som går igen även på andra ställen i designen. Fäller man ner de 3 passagerarsätena får man ett helt plant golv vilket gör det problemfritt att transportera cyklar, kajaker eller monteringsfärdiga Skandinaviska möbler. Den plana ytan kan tillskrivas den ovanligt kompakta drivlina som gjort denna utsläppsfria konceptbil möjlig.

Drivning: 4x4 - utsläpp: noll

Även om TeRRA presenteras som ett designkoncept, inte ett tekniskt, är den föreslagna bränslecellsdrivna elektriska 4x4-drivlinan mycket konkret. Drivningen av framhjulen sköts av samma elektriska system som vi i dag hittar i Nissan LEAF. I bakhjulen sitter elektriska in-wheel-motorer för att kunna erbjuda 4-hjulsdrift när så behövs. Dessa bygger vidare på de prototyper som de 3 senaste PIVO-koncepten visat upp. Eftersom det inte behövs några drivaxlar till bakhjulen, slipper man upphöjningen i golvet och underredet. Det är detta som gjort det möjligt att ha ett plant golv och underrede.

Under huven finns det gott om plats för Nissans egenutvecklade bränslecellspaket: en platt, mycket kompakt enhet med en världsledande effekttäthet på 2,5 kW/l. Bränslecellen (som är den senaste i en serie som Nissan började utveckla redan 1996) kostar endast 1/6 av vad föregångaren från 2005 gjorde, detta tack vare att behovet av dyra ädelmetaller minskats till ¼ av vad som förr behövdes.

TeRRA är en ren konceptbil men visar samtidigt att Nissan står parat att masstillverka bränslecellsdrivna fordon den dag vätebränslet blir allmänt tillgängligt.