NISSAN ÖPPNAR NYTT ELEKTRISKT CAFÉ I PARIS, SAMTIDIGT SOM MÄRKET FIRAR 3 MILJARDER ELBILS-KILOMETER RUNTOM I VÄRLDEN

Nissan LEAF-ägare runtom i världen har nått en milstolpe, genom att tillsammans ha färdats totalt 3 miljarder kilometer på vägarna, en besparing på 500 miljoner kilo CO²-utsläpp*
Nissan firar detta genom att lansera ett "Betala med Energi” pop-up-café i Paris
Nissans Elektriska Café, markerar starten av Elektrifiera Världen - en ny digital plattform, för att få uppmärksamhet och engagemang för elektriska fordon samt en hållbar livsstil
 
16.12.2016 – Nissan meddelade idag att LEAF-ägare runtom i världen har nått en fantastisk milstolpe, genom att kollektivt har kört imponerande 3 miljarder kilometer med sin elbil. Biltillverkaren firade denna händelse genom att lansera en ny digital plattform, Elektrifiera Världen – och öppnade ett ”Betala med Energi” pop-up café i Paris.

 

”Betala med Energi”-caféet är öppet för alla, men bara mellan 16-18 december i år. Nissans Elektriska Café erbjuder kunderna en möjlighet att använda högteknologi för att producera sin egen energi. De kan använda denna energi som valuta för att betala för produkter och service, så de får en upplevelse av hur en elektrisk livsstil fungerar.

Pop-up erbjuder en rad nya teknologier, vilka ger uttryck för Nissans Intelligenta Mobilitet, inklusive xStorage Home, som är utvecklad av det världsledande kraftbolaget Eaton i samarbet med Nissan. Via kraft från begagnade eller nya EV-batterier, lagrar xStorage energi, så kunder kan få större kontroll över hur och när de använder energi i sitt eget hem, vilket ger dem en möjlighet att undvika dyra tariff-perioder. Systemet kommer i sex konfigurationer, vilket ger konsumenterna större valmöjligheter att tillfredsställa sina energibehov. Konsumenter i Storbritannien, Tyskland, Norge och Frankrike kan förbeställa xStorage Home.

Gareth Dunsmore, Direktör för Elbilar hos Nissan Europe, säger: "När vi introducerade världens första elbil för den publika marknaden, Nissan LEAF, satte det igång en våg av intresse för nollutsläpps-teknologi och det var det första steget på vår väg mot att få Intelligent Mobilitet. Efter det har våra elbilar växt i popularitet och idag har våra LEAF-kunder nått en milstolpe, genom att tillsammans ha kört över tre miljarder kilometer och sparat 500 miljoner kilo CO²-utsläpp.”

"Men elbilar är bara en del av Nissans vision. Vårt ”Betala med Engergi”-café, är den perfekta möjligheten att visa hur vi skulle kunna revolutionera sättet på hur vi utvecklar och använder energi. Vi vill ge människor möjligheten att själva undersöka hur ny teknik, som xStorage Home, kan underlätta deras liv idag och även hjälpa till att förbättra livet för kommande generationer.”
 
Nissan har ingått samarbetar med flera teknik- och energiföretag för att skapa denna pop-up. Besökare kan gå längs en korridor med Pavegen elektromagnetiska induktionsklinkers, för att generera kraft och kan prova Pavegen foto-pod, där de utmanas att hoppa på klinkerplattorna för att producera tillräckligt med energi för att ta en bild. Caféet innehåller också WeWatt’s innovativa barstols-system, som uppmanar folk att cykla medan de sitter i baren. När de uppnåt ett visst watt-tal, får de välja en dryck.

Vid öppnandet av Nissan’s Elektriska Café, lanseras också Elektrifiera Världen, en ny digital plattform. Genom sitt nätverk av sociala mediasidor och websidor, kommer Nissan att använda sina nästan 10 års elbilserfarenheter för att inspirera till nya diskussioner om hållbarhet och en renare livsstil. Plattformen ger också användarna ett forum för diskussioner, interagera med märket och uttrycka åsikter. Den syftar till att engagera folk över hela Europa och inspirera dem till att ansluta sig till Nissan’s elektriska revolution, leva smartare och ha en mer hållbar livsstil.

Nissan är en pionjär inom elbilsrörelsen, genom att ha lanserat världens första masstillverkade elbil, Nissan LEAF, 2010. Idag finns det mer än 275.000 Nissan elbilar på vägarna globalt.  76.000 av dessa bilar finns i Europa.  

För att läsa mer om Nissan’s Elektrifiera Världen-kampanj och dess engagemang i Intelligent Mobilitet, besök https://www.nissan.co.uk/experience-nissan/electric-vehicle-leadership.html

*Uppgifterna är baserade på uppskattningar från Nissan’s Global Data Center (GDC) i november 2016. Den totala distansen som körts och den summa av CO²-utsläpp som sparats genom Nissan LEAF globalt, är en uppskattning baserad på hopsamlad data från Nissan LEAF’s registreringar med NissanConnect EV, ca 50% av den totala globala försäljningen.