HELT NYA NISSAN NV300: FULLBORDAR ETT AV MARKNADENS BREDASTE LCV-PROGRAM

  • Finns som skåpbil, skåpbil med dubbelhytt, chassihytt och Combi
  • Ger Nissan ett av marknadens bredaste LCV-program
  • Perfekt chassi för skräddarsydda påbyggnader
  • Marknadsledande fabrikgaranti på 5 år / 160 000 km
  • Serviceintervaller på 2 år / 40 000 km bidrar till låga driftskostnader
  • Effektiva och kraftfulla motorer, med så låg bränsleförbrukning som 5,9 liter / 100 km
  • Ett steg i Nissans vision om intelligent mobilitet mot målet noll utsläpp och noll dödsolyckor

2.11.2016 – NV300 är Nissans helt nya bil i segmentet för mellanstora transportbilar och en efterlängtad efterträdare till Primastar. Det är en enormt viktig bil för Nissan, eftersom den fullbordar föryngringen av varumärkets hela LCV-familj och fyller utrymmet mellan NV200/e-NV200 och NV400.

 

Med lanseringen av NV300 får Nissan ett av marknadens bredaste program av lätta kommersiella fordon. Det ger kunderna möjlighet att besöka en Nissan-återförsäljare för ett "one-stop-shop" av transportbilar, lastbilar och pickuper.

NV300 finns som skåpbil, skåpbil med dubbelhytt samt Combi och stödjer Nissans strategi att erbjuda kunderna ett brett LCV-program, som även omfattar lastbilen NT400 samt prisbelönta Navara pickup. Dessutom finns NV300 som chassi med hytt, ett "rullande chassi" som är den idealiska plattformen för skräddarsydda påbyggnader. 

För att ge kunderna en unik trygghet, backas NV300 upp av Nissans omfattande fabriksgaranti på 5 år / 160 000 km. Garantin omfattar även de Nissan Originaltillbehör som monterats på bilen.

Med effektiva motorer och låga servicekostnader, är NV300 varumärkets nya mästare när det gäller driftskostnader. Under utvecklingen av bilen har teknikerna fokuserat på att skapa  en flexibel och praktisk mobil kontorsmiljö för professionella användare med en personbilsliknande hyttkomfort och körkänsla. När man dessutom kan lägga till exceptionella, dynamiska köregenskaper, förarassistanssystem och säkerhetsteknologier, så förstår man att Nissan NV300 kommer att bli en mycket eftertraktad, ny LCV.

 

Nya NV300 utgör ytterligare ett steg framåt i Nissans strategi mot intelligent mobilitet, som lanserade på bilsalongen i Genève tidigare i år. Det är Nissans långsiktiga strategi mot en mer hållbar framtid, med det slutgiltiga målet noll utsläpp och noll dödsolyckor på vägarna.

NV300, som tillverkas på Renault-Nissan Alliance-fabriken i Sandouville, Frankrike, börjar säljas över hela Europa i november. Priserna har fastställts och varierar mellan olika marknader. 

Fakta om nya Nissan NV300 

NV300 är en flexibel och mycket anpassningsbar LCV. Den har utvecklats för att fungera som en praktisk och användarvänlig modell för företag inom de flesta branscher. Till exempel företag inom transport och logistik, byggföretag, fastighetsskötare, budföretag, hantverkare och mobila verkstäder.

Att alla dessa typer av företag kan utnyttja NV300 beror på att bilen finns i många olika varianter. Skåpbilen finns i fyra olika storlekar (L1H1, L1H2, L2H1, L2H2), skåpbil med dubbelhytt för sex personer finns i två storlekar  (L1H1, L2H1) och dessutom finns chassihytt (L2H1). För ytterligare flexibilitet kan man välja mellan flera olika typer av bakluckor och sidodörrar, med glas eller helt täckta. För den som behöver plats för passagerare finns det två versioner av NV300 Combi (L1H1, L2H1), med plats för upp till nio personer.

Matchande exteriördesign

Exteriören på NV300 har fått en stil som matchar Nissans befintliga LCV-fordon, liksom varumärkets prisbelönta crossover-modeller, Qashqai, Juke och X-Trail. Nissans typiska V-motion-grill känns igen direkt. Den omsluter det stora luftintaget, som sitter mitt i transportbilens djärva nosparti.  Bakom den är de smäckra strålkastarna. Vindrutan lutar brantare än på Primastar och skapar en tydlig brytning mot motorhuvens linje - ett stildrag som man annars mest brukar se på personbilar. 

I profil är NV300 mer dynamisk än sin föregångare, tack vare de nya, uttrycksfulla linjerna. Bakpartiet är däremot mer fyrkantigt för att skapa så mycket lastyta som möjligt. Ett antal Nissan Originaltillbehör kan beställas som tillval direkt från fabrik, bland annat sidoskydd. Lackerade stötfångare och färgkodade sidobackspeglar är standard.

Kunderna kan välja mellan tio olika exteriörfärger till NV300. Fyra Solida: Magma Red, Mole Grey, Glacier White och Bamboo Green. Sex Metallic: Oyster Grey, Mercury Grey, Jet Black, Panorama Blue, Copper Brown och Stone. Standardfälgarna är 16" stålfälgar. 17" lättmetallfälgar kan specialbeställas.

Mer praktisk än någonsin

Lastytan är 110 mm längre än i Primastar och är utvecklad för att kunna få plats med upp till tre standard Euro-pallar till och med i L1-versionen. Man får också lätt plats med upp till 10 gipsskivor som är 2,5 m långa. En lucka i skiljeväggen mot hytten kan specialbeställas så att man kan lasta föremål med en längd på upp till 3,75 m (L1) och 4,15 m (L2). När luckan är öppen, är öppningen 510 mm bred x 228 mm hög och  förlänger den maximala lastlängden med 41 cm. Den fixeras i öppet läge med hjälp av två magneter. En annan lucka, under passagerarsätet, ökar den maximala lastlängden med ytterligare 80 cm.

För ytterligare flexibilitet är bakdörren så smart konstruerad att det är möjligt att köra med den högra dörren öppen och den vänstra dörren stängd. Då kan man frakta ännu längre föremål (i enlighet med gällande lagstiftning). Denna lösning innebär att bilens registreringsskylt alltid är synlig. 

Lastytan bak varierar från 5,2 m3 till 8,6 m3 beroende på modell.

Den praktiskt utformade karossen med vertikala sidor gör att lastytan kan utnyttjas maximalt. Jämfört med Primastar har lastvolymen i NV300 förbättrats med 200 liter i H1-versionerna och 300 liter i H2-versionerna.

Beroende på vilken lastkapacitet man behöver, kan man specialbeställa olika versioner av NV300. För skåpbilen och skåpbilen med dubbelhytt finns det två totalvikter (2,7 eller 2,9 ton), som tillåter en nyttolast på 1 073 – 1 310 kg.

Fabriksmonterad, skyddande träbeklädnad och LED-belysning i taket finns som tillval, liksom olika typer av räcken invändigt samt täckta och glasade mellanväggar. Dessutom kan man specialbeställa upp till 18 fästöglor i lastutrymmet för att säkra lasten, varav upp till åtta öglor i golvet (sex på L1-versionen). Det finns också klädkrokar på mellanväggen mot lastutrymmet där passagerarna kan hänga sina kläder. På tillvalslistan finns också en dragkoppling med elektrisk ihopkoppling.

NV300 chassihytt: den perfekta basen för skräddarsydda påbyggnader

För dagens företagskunder är NV300 mer flexibel än någonsin tidigare. Med chassiversionen är det helt uppenbart. För kunder som behöver mer skräddarsydda LCV-fordon är "det rullande chassit" en perfekt lösning. Det kan utnyttjas för påbyggnader som passar de flesta branscher. Från husbilar och kyltransporter till tippbilar och TV-sändarbilar. Nissans LCV-serie täcker 97% av marknaden för påbyggnader genom fordonsregistrering. 

NV300 Combi: bekväm transport för upp till nio personer och bagage 

Passagerarversionen av Nissan NV300 kallas Combi. Den har plats för upp till nio personer (tre sätesrader). Och ändå finns det plats för deras bagage. Lastkapaciteten är 1000 och 1800 liter för L1- respektive L2-versionerna. De två bakre sätesraderna kan ändras på olika sätt så att bagageutrymmet utökas ytterligare. Genom att fälla ryggstödet på det yttre sätet i den andra sätesraden, tar man sig lätt in till tredje sätesraden. Bagageutrymmet kan anpassas ytterligare tack vare insynsskyddet, som kan varieras i två olika höjder. Det kan också ställas i en vertikal position och därmed fungera som lastavskiljare i bagageutrymmet. Passagerarversionen av NV300 är som standard utrustad med en enkel, glasad skjutdörr på sidan. En andra dörr finns som tillval.

Hytt för det mobila kontoret

Hytten på helt nya NV300 har utvecklats med stor omsorg för att vara så ergonomisk och bekväm som möjligt. Jämfört med Nissan Primastar har förarsätets dyna sänkts med 36 mm för att skapa mer takhöjd. Ryggstödet har fått en mer naturligt lutande form, som påminner om körställningen i en personbil. För maximal körkomfort kan man välja mellan två olika säten. Båda kan justeras i höjdled, men premium-versionen, som är standard, har även justerbart svankstöd och ett armstöd. Alla förare, oavsett storlek och kroppsform, kan köra bekvämt tack vare förbättrad justering av sätet framåt-bakåt (+18 mm jämfört med Primastar) och en ratt som kan justeras i både lutning och längdled. 

Samtliga versioner av NV300 har en cockpit-liknande förarmiljö, som är helt anpassningsbar och ett flexibelt mobilt kontor, där föraren kan specialbeställa funktioner som underlättar arbetet. Här kan man få en förvaringsplats för den bärbara datorn och hållare till anteckningsblocket och dessutom förvaringsutrymmen på upp till hela 89 liter. En avtagbar pappershållare finns i ryggstödet på mittsätet och kan vinklas mot föraren eller passageraren, flyttas undan eller tas bort helt.

Det finns 14 olika slags förvaringsutrymmen, från 0,2 till 46 liter. Alla har integrerats noggrant i hyttens helhetsutformning och placerats så praktiskt som möjligt. Där kan man förvara saker föraren behöver dagligen, till exempel vattenflaskor, burkar, muggar, mobiltelefon, anteckningsblock och pennor. Det största förvaringsutrymmet är på 46 liter och är placerat under passagerarsätet fram.

Till NV300 hör numera ett nyckelfritt låssystem, så att föraren kan låsa/öppna bilen och starta motorn med den kreditkortsliknande nyckeln i fickan. Dörrarna öppnas och stängs genom att man bara trycker lätt på en knapp på förardörren, passagerardörren eller på handtaget till bakdörren. Om man använder "bagageknappen" på kortet öppnas bara bakdörrarna - praktiskt när man lastar och lossar ofta.

Det finns ett stort antal ljudsystem till NV300, bland annat det topprankade infotainmentsystemet NissanConnect. Systemet är baserat kring ett interface med en 7" pekskärm och erbjuder Bluetooth-anslutning, satellitnavigering med uppdatering via USB-karta, DAB digitalradio och Siri-röststyrning för iPhone-användare.

Att minska ljudet i hytten var ett av de viktigaste målsättningarna för teknikerna som utvecklade Nissan NV300. Vindrutan innehåller en speciell typ av harts, som filtrerar bort vibrationer och minimerar överföring av motorljud till hytten. Det minskar också högfrekvent vindbrus i höga hastigheter. Dessutom har man byggt in ljuddämpande teknik i vindrutans pelare - en prioriterad åtgärd eftersom den befinner sig så nära förarens öron. I skåpbilen med dubbelhytt och passagerarversionerna, har mekanismen för skjutdörren ändrats så att det ger minimalt ljud inne i bilen när dörren stängs. 

Brett motorsortiment för maximal flexibilitet 

NV300 kan fås med fyra olika motoralternativ för att täcka behoven hos alla typer av företag. Samtliga utnyttjar Nissans tillförlitliga 1,6-liters dCi-dieselmotor – mest känd från Nissans crossovermodeller Qashqai och X-Trail. Motoreffekterna är 95 hk, 120 hk, 125 hk och 145 hk. De två första är enkelturbo och de två senare är dubbelturbo. Denna nya motorserie är en väsentligt bredare än för Primastar, som bara fanns med enkelturbo. För att optimera bränsleekonomin och körglädjen, är alla motorer till NV300 kopplade till en 6-växlad manuell växellåda.

Alla är utrustade med dieselpartikelfilter och uppfyller de senaste Euro 6-standarderna. Dessutom är alla utrustade med Selective Catalytic Reduction (SCR)-teknik. Systemet använder AdBlue-urea-vätska som fylls på i en separat 20-liters tank i bilen. Systemet innebär att kväveoxidutsläppen (NOx) i atmosfären minskas.

Dubbelturbo-modellerna har Stopp/Start-teknik som minskar bränsleförbrukningen samt omkopplare till ECO-läge med växlingsindikator. Den finns också som tillval till 95 hk-versionen.Tekniken gör att föraren kan optimera bränsleförbrukningen genom begränsat vridmoment och jämnare gasrespons. 

Dubbelturbo-teknologi

Två turboladdare på en dieselmotor ger en rad fördelar för LCV-förare, bland annat optimerad bränsleekonomi och CO2-utsläpp. Den första, lågtrycksturbon, levererar högt vridmoment vid låga varvtal för att ge mycket kraft vid start och vid acceleration i medelhastighet utan att man behöver växla ner - perfekt vid omkörning. Den andra turbon tar över vid högre motorvarv för att ge mer kraft för snabb och och pålitlig acceleration. 

Dubbelturbo-motorerna på NV300 har Stopp/Start-system(S/S) för minskad bränsleförbrukning och Energy Smart Management-teknik (ESM), som gör att energi återvinns vid bromsning och motorbromsning. S/S finns också som tillval till 95 hk-versionen med enkelturbo Alla motorer har ett dämpande dubbelmassesvänghjul, som filtrerar bort vibrationer, särskilt vid låga motorvarv. 

Effektivitet som standard 

Den mest effektiva skåpbilen är125 hk-versionen, med en bränsleförbrukning vid blandad körning på 5,9 liter/100 km och CO2-utsläpp på bara 155 g/km. Siffrorna är till och med ännu bättre för Combi-versionen, med 5,6 liter/100 km och 145 g/km.

För hela motorserien är bränsleförbrukningen i snitt 1,0 liter/100 km lägre än för Nissan Primastar. För en typisk företagare, som kör 30 000 km om året, innebär det en möjlighet att spara omkring 10.000 kronor på tre år.

I kombination med Nissan omfattande fabriksgaranti på 5 år / 160 000 km och rekommenderade serviceintervaller på 2 år / 40 000 km, är NV300 Nissans nya mästare när det gäller driftskostnader. 

Enastående dynamisk prestanda 

Nissan NV300 erbjuder en nivå när det gäller styrprecision och åkkomfort, som är jämförbar med varumärkets välkända crossovers, som Qashqai och X-Trail. Det främre hjuluppphängningssystemet av MacPherson-typ med krängningshämmare, är anslutet till fjäderdämparenheten via ledade fästen. Ännu högre dynamisk komfort har erhållits med nya dämpare fram, som ger bättre väghållning vid kurvtagning.

Den flexibla bakhjulsupphängningen förbättrar akustiken genom att filtrera bort vägbrus.  Verkningsgraden för de hydrauliska bakre dämparna varierar beroende på bilens last - ju tyngre last, desto fastare dämpning.

Ett omfattande säkerhetspaket 

Förutom förstärkt konstruktion av karossen, har nya Nissan NV300 försetts med en mängd utrustning, som utvecklats för att skydda föraren och passagerarna. Bland annat krockkuddar fram för förare och passagerare, krockskyddsgardiner samt sidokrockkudde för bröstkorgen, trycksensor som känner av en kollision, bälteskraftsbegränsare,  försträckare för säkerhetsbälte fram som är kopplad till krockkuddarna fram, nackstöd med anti-whiplash-funktion, bälteskraftsbegränsare bak samt trepunkts ISOFIX-fästen för det yttre sätet i andra sätesraden (Combi och Crew Van).

Vidvinklade sidobackspeglar är standard. Parkeringsassistanssystem, med bild från backkameran som visas i backspegeln och parkeringssensorer bak, finns som tillval. Spegel för döda vinkeln, inbyggd i solskyddet på passagerarsidan, är standard. Klädselnivå och exakta specifikationer är olika för olika marknader.

Elektroniska säkerhets- och förarassistanssystem, som finns på alla  NV300-modeller, är bland annat Anti-lock Braking System (ABS), Electronic Brakeforce Distribution (EBD), Electronic Stability Program (ESP), Anti-Slip Regulation traction control (ASR) och Hill-Start Assist. Ett däcktrycksövervakningssystem är standard på Combi.

Andra säkerhetsfunktioner är bl.a.:

  • Extended Grip: Den här funktionen påverkar framhjulen för att optimera dragkraften på svåra underlag (t.ex. mjukt underlag, lera, snö eller sand). Genom att bara trycka på en knapp optimeras prestandan för ESP så att det blir enklare att starta och förflytta bilen i låga hastigheter när greppet är minimalt. 
  • Anti-rullningsskydd: Detta system upptäcker automatiskt eventuella farliga situationer  genom att övervaka vinkeln på karossen. Om vinkeln bedöms vara för stor slår systemet till bromsarna på ett eller flera hjul tills bilens stabilitet är återställd.
  • Lastanpassad kontroll: ESP-inställningarna justeras automatiskt efter hur bilen är lastad för att optimera systemets prestanda. 

Intelligent mobilitet

Som Nissan meddelade på årets bilmässa i Genève i mars, är Nissans vision om intelligent mobilitet en strategi för en mer hållbar famtid. Den togs fram för att vägleda Nissans produktutveckling - både för LCV och personbilar - och i den ska viktiga företagsbeslut förankras kring hur bilar ska drivas, framföras och integreras i samhället. Det slutgiltiga målet är noll utsläpp och noll dödsfall på vägarna.

Intelligent mobilitet baseras på tre ben: Intelligent Power, som handlar om att ta fram effektivare drivlinor, såsom prisbelönta, utsläppsfria transportbilen e-NV200; Intelligent Integration, som fokuserar på att skapa nya länkar mellan bilarna och samhället, som exempelvis Vehicle-to-Grid-projektet (V2G); och Intelligent Driving, som skapar tryggare körning med ProPilot – Nissans teknik med självkörande bilar som kommer att lanseras i Europa 2017. 

Intelligent Driving-funktioner som finns till NV300 är bl.a.:

  • Hill Start Assist: Detta system aktiveras automatiskt när bilen ska startas i en backe med mer än 10 % lutning. När man startar i en uppförsbacke förhindrar systemet bilen att rulla bakåt i två sekunder, så att föraren hinner flytta foten från bromsen till gaspedalen.
  • Trailer Sway Control: När systemet upptäcker att en trailer börjar kränga minskas motorvarvet automatiskt och vid behov slår systemet till bromsarna på drivhjulen så att krängningarna hämmas och trailern går rakt på vägen igen.
  • Parkeringsassistans med backkamera (bilden visas i backspegeln): Finns som fabriksmonterat tillval. Kameran sitter bredvid vänstra bakljuset längst upp vid bakdörren där den kan ge perfekta bilder av området bakom bilen. 

Intelligent Power-funktioner som finns till NV300 är bl.a.:

  • Stopp/Start-system (S/S) och Smart Energy Management (ESM), som återvinner energi, som annars skulle gå förlorad, vid bromsning och motorbromsning. 

Marknadsledande fabriksgaranti på 5 år / 160 000 km

Nya NV300 backas upp av Nissans LCV-garanti, som är den bästa i klassen. Den ger LCV-ägarna trygghet i 5 år/160 000 km och omfattar hela LCV-sortimentet utom e-NV200 som har 5 år/100.000 km fabriksgaranti på alla komponenter avsedda för EV, 3 år/100.000 km fabriksgaranti + 2 år/100.000 km 5* förlängd garanti på övriga standardkomponenter. Det är en fabriksgaranti som är fullt överförbar till nästa ägare av bilen. I många fall täcker garantin även Nissan Originaltillbehör, som specificerats och ingår i den ursprungliga beställningen av bilen. Många av Nissans LCV-påbyggnader på chassihytt-versionen av NV300 omfattas också av garantin. 

Ladda ner priser här: https://www.nissan.se/fordon/broschyrer.html#transportbilar