NISSAN ELEKTRIFIERAR BILTRAFIKEN I EUROPA MED 50 000:E NISSAN LEAF, TILLVERKAD I ENGLAND

  • Världens mest sålda elbil för massmarknaden når ny milstolpe vid Nissans fabrik i Sunderland 
  • Nissan blir första europeiska biltillverkare, med integrerad teknologi för batteritillverkning, som når produktionsvolymen 50 000 exemplar   
  • Nissan LEAF behåller positionen som världens mest sålda elbil för massmarknaden

Tre år efter att Nissan startade tillverkning av elbilar och batterier i Europa har den 50 000:e Nissan LEAF, tillverkad i Europa, rullat av produktionsbandet. 

Bilen har tillverkats på Nissans fabrik i Sunderland i England. För första gången har en europeisk biltillverkare producerat 50 000 elbilar (EV) och batterierna som driver dem. Det är ytterligare ett bevis på Nissans innovation och ledande ställning inom elbilsteknologi.

 

Den silverfärgade Tekna-versionen av Nissan LEAF rullade av produktionsbandet förra veckan och är beställd av en kund i Frankrike.  Europabyggda Nissan LEAF exporteras idag till 23 globala marknader, bland annat västra delen av Europa och skilda länder i världen som Argentina, Island, Israel och Taiwan.

Nissans produktion av Nissan LEAF och bilbatterier startades i England 2013 då fabriken invigdes avpremiärminister David Cameron. Produktionen skapar idag över 2 000 jobb på Nissan och hos företagets underleverantörer i England. Och 2016 ser ut att bli en ny milstolpe för LEAF. Redan har företaget presenterat LEAF med en förlängd räckvidd på upp till 250 km på den europeiska marknaden och meddelat att Nissans nästa generation av batterier kommer att tillverkas på fabriken i Sunderland, vilket innebär att företaget investerar ytterligare 26,5 miljoner GBP i fabriken.

Paul Willcox, styrelseordförande för Nissan Europe, säger: "Nissans satsning på elbilsteknologi har kommit längre och är mer avancerad än hos någon annan biltillverkare. Med denna milstolpe är Nissan och våra medarbetare på Sunderland än en gång först.  Ingen annan biltillverkare har samma erfarenhet och kunnande som Nissan när det gäller tillverkning av både bilar och batterier. Jag tycker det är fantastiskt att mer än 50 000 kunder i Europa delar vår vision om en framtid med noll utsläpp."  

För fem år sedan var Nissan LEAF den första elbilen för massmarknaden och är än idag den mest sålda elbilen någonsin med nästan 220 000 exemplar över hela världen. Nissan LEAF 30 kWh, som har en räckvidd på 250 km, säljs nu över hela Europa och innebär att Nissan är första biltillverkare som erbjuder massmarknaden elbilsteknologi till ett överkomligt pris.

Nissan introducerade tillverkning av elbilar i Europa 2013 med lanseringen av LEAF. Den andra elbilen från Nissan som kom till Europa var transportbilen e-NV200, som började tillverkas på Nissans fabrik i Barcelona 2014. Den drivs av samma europabyggda, avancerade litiumjonbatteri som LEAF.

Idag riktar Nissan som första biltillverkare blickarna bortom bilen och in i framtiden med pionjärteknologi som utvecklats av Nissan. Teknologin innebär att LEAF förvandlas till ett energicenter för hushållet eller arbetsplatsen och till en mobil kraftenhet, som ger Nissans kunder möjlighet till en extra inkomst.

Storbritanniens transportminister, Andrew Jones sa: "Detta är mycket goda nyheter för Nissan och ännu ett exempel på Storbritanniens ledande ställning när det gäller att utveckla ren fordonsteknologi , vilket är bra för miljön och stöder sysselsättning och tillväxt. Vårt mål är att nästan varje bil ska vara utsläppsfri fram till 2050 och vi investerar 600 miljoner pund i elbilar för att göra detta till verklighet." 

Nya Nissan LEAF 30 kWh lanserades i Europa tidigare i år. På en enda laddning har den en räckvidd på 250 km, 26% längre än tidigare modell, och slår därmed alla konkurrerande bilmärken inom segmentet.