NISSAN GENOMFÖR EN AV DE STÖRSTA FÖRÄNDRINGARNA AV KUNDSERVICE SOM NÅGONSIN SKETT INOM BRANSCHEN

  • Nissan är först med att lansera ett kundlöfte för hela Europa 
  • 2 500 återförsäljare får nya, fräscha lokaler till 2018 - 450 anläggningar ska vara klara i mars 2016 
  • Kundnöjdhet och försäljning lyfter hos moderniserade Nissan-återförsäljare

Rolle, Switzerland, 1 oktober 2015 - Nissan meddelade idag att man kommer att lansera en ny kundsatsning för hela Europa. Det kommer att bli en av de största förändringarna av kundservice som skett inom bilbranschen. Kärnan i det nya programmet är ett nytt kundlöfte, som innebär enhetlig service över hela Europa och en omfattande modernisering av 2 500 anläggningar. Bakgrunden till satsningen är förnyat fokus på att sätta kunden i centrum för all verksamhet inom Nissan, särskilt eftersom branschen upplever större problem än någonsin tidigare.

 

Det är första gången som en biltillverkare har gett sina kunder ett löfte, som är lika för alla länder i Europa. Det är ett bevis på Nissans åtagande att leda branschen mot större öppenhet när det gäller eftermarknadsstöd, prissättning och service.

 

Inom Nissan Nordic Europe, kommer det nya kundlöftet att införas senare under 2016. Detaljerna i kundlöftet håller på att finslipas så att det passar perfekt för de nordiska och baltiska marknaderna.

 

Lanseringen av Nissans kundlöfte under 2015, på alla de större marknaderna i Europa, stöds av ett omfattande moderniseringsprogram för Nissans försäljningsanläggningar. De första ombyggda anläggningarna i Oxford och Moskva är redan klara och ytterligare 125 anläggningar över hela Europa är på gång. Enligt planerna ska 450 anläggningar vara klara i slutet av mars 2016 och 2018 ska samtliga 2 500 anläggningar, som ingår i Nissans nätverk, vara ombyggda. Den stora förändringen har redan börjat ge resultat hos Nissans återförsäljare. Man har noterat större kundnöjdhet och ökad försäljning.

 

Idag besöker genomsnittskunden en återförsäljare endast en gång före bilköpet, jämfört med för tio år sedan då kunden besökte bilhandlaren fem gånger före bilköpet. Det visar tydligt att kundens upplevelse i bilhallen är viktigare än någonsin för försäljningen. Samtidigt kan biltillverkarna inte ignorera betydelsen av den revolution som näthandeln inneburit för den traditionella försäljningsprocessen.  För utvalda marknader har Nissan också utnyttjat innovativa teknologier såsom "e-vision", ett diagnosverktyg med hjälp av video, för kunder, som vill ha större transparens och tydlighet när det gäller service av deras bilar.  

 

Guillaume Cartier, Senior Vice President for Sales and Marketing, Nissan Europe har gett följande kommentar: "Vi på Nissan är mycket glada över att vara ledande när vi nu ser över kundens upplevelse av vår försäljning både i butiken och online för att sätta kunden i centrum i alla delar av vår verksamhet. Internet har revolutionerat kundernas sätt att söka och köpa bilar. Det har lett till att hela marknaden är annorlunda och biltillverkarna är tvingade att ompröva sättet att interagera med sina kunder. Nissans nya satsning för en bättre kundupplevelse sätter design, interagerande, tillförlitlighet och teknologi i centrum för att revolutionera upplevelsen hos våra återförsäljare, både fysiskt och digitalt."

Cartier tillade dessutom: "Kvalitet och tillit är kännetecknande för Nissan och vi menar att våra normer ska vara desamma oavsett var kunden bor. Vi är mycket glada över de resultat som den här satsningen redan har gett vår verksamhet och vi fortsätter att göra vårt allra bästa för att våra kunder ska kunna känna absolut trygghet och förtroende som köpare eller ägare av en Nissan."

Satsningarna för att förbättra kundernas upplevelse hos Nissans återförsäljare kommer också att åtföljas av en omfattande förändring av det digitala ekosystemet. Det är på gång och kommer att bli ett av de största projekten i sitt slag inom bilbranschen.