NISSAN SNABBAST KLÄTTRANDE BILMÄRKET

  • Nissan klättrar till plats 49 i Interbrands undersökning
  • Nissans varumärke stiger med 19% i värde till 75,8 miljarder SEK

YOKOHAMA, Japan (2015-10-05) – Nissan har av det ledande analysföretaget Interbrand rankats som ett av världens mest värdefulla varumärken 2015. I undersökningen ”Best Global Brands Study”, som Interbrand släppte idag, rankas Nissan på plats 49 – upp från en 56:e plats ifjol, och från plats 90 räknat från 2011 då Nissan för första gången dök upp på listan och hade ett varumärkesvärde på 31,9 miljarder SEK. Nissan är det snabbast stigande bilmärket i årets undersökning. 

”Nissans snabba avancemang, från plats 90 till dagens 49 på 5 år, visar att vi ligger rätt i vårt kundengagemang samt  att vi förblir ett pålitligt märke”, säger  Roel de Vries, Corporate Vice President på Nissan och chef för Marketing and Brand Strategy globalt. ”Vårt byggande av ett globalt varumärke som både är spännande och innovativt, är en väsentlig faktor bakom företagets framgångar.”

I undersökningen framhålls bl.a. styrkan av Nissans satsning på ”generation Y”, företagets effektiva utnyttjande av sponsringsmöjligheter liksom de individualiseringsmöjligheter märket erbjuder kunderna, som ett hälsotecken för varumärket. Interbrand betecknade på nytt Nissan som ”Top Riser”. Värdet av varumärket Nissan uppskattades till 75,8 miljarder SEK, en ökning med 19% jämfört med förra årets uppskattade värde på ca 63 miljarder SEK.

I undersökningen får också Nissan beröm för att företaget utnyttjar sponsringsmöjligheter för att nå en yngre publik, bl.a. genom UEFA Champions League 2015 och NBC:s ”The Voice.” Dessutom framhåller Best Global Brands Study Nissans individualiseringsprodukter, bl.a. nya Juke Color Studio (i USA) och nya innovativa ägarlösningar för LEAF-kunderna i Europa, som betydelsefulla medel för att attrahera dagens bilkonsumenter. 

Undersökningen ”Best Global Brands” är Interbrands årliga rapport om världens mest värdefulla varumärken. Interbrand tittar på de aktuella investeringarna och på hanteringen av varumärket som en affärsmässig tillgång för företaget och tar hänsyn till varumärkets betydelse för avslut i köpprocessen liksom till varumärkets styrka. 

För mer information om Interbrands ”Best Global Brand Study 2015”, gå in på:http://www.bestglobalbrands.com/