NISSAN GRIPZ-KONCEPTET: EN RADIKAL SPORT-CROSSOVER

Spännande crossover-koncept till en ny nivå

  • En ny typ av sportig, kompakt crossover för en ny generation
  • Inspirerad av klassiska rallybilar och racercyklar
  • Fulladdad med EV-teknik, baserad på Series hybridsystem "Pure Drive" e-Power drivlina
  • Lanserar Nissans designspråk "emotionell geometri"
  • Inbyggda "dashcam"-kameror tar Nissans säkerhetsteknologi till en ny nivå

Nissan - pionjären inom crossover - har presenterat en ny konceptbil, som pekar på en ny, innovativ framtid för bilmärket. Nissan Gripz-konceptet, som tagits fram av designers i Europa och Japan, förenar kapaciteten och funktionaliteten hos en kompakt crossover med körglädjen och prestandan hos en sportbil.

 

Nissan Gripz-konceptet är Nissans nästa steg som nytänkare och ger en föraning om hur en framtida kompakt crossover från segmentets pionjärföretag kan komma att se ut. Konceptet genomsyras av en känsla av spänning och äventyr tack vare den radikal design och ett avancerat koncept med hybrid-drivlina.

Gripz är en bil med dubbel personlighet. En bil som är utmärkt för dagliga pendlingsresor, men också passar perfekt för verkliga äventyr.

 

Inspiration  

Trots att konceptbilen Nissan Gripz har liknande yttermått som en kompakt crossover har den en silhuett som kan liknas vid en sportbil med högre markfrigång och utrustad för att klara utmanande körförhållanden.

Resultatet är en hyllning till en av Nissans första crossovers - Nissan 240Z, den ikoniska vinnaren av Safarirallyt. På 1970-talet var dessa sportbilar ombyggda, med hjälp av experter som varit med och utvecklat Nissans 4x4-modeller, för att klara av de krävande förutsättningarna på Baja-halvön, Kenyas öppna slätter, Uganda och Tanzania. Dessa rallybilar hade högre markfrigång, styvare fjädring och motorhuv och bagagelucka i matt, svart mot den mörkt röd-orangefärgade karossen.

 

Nissan 240Z var beviset att sportbilar inte måste vara låga och ligga nära marken för att vara roliga att köra. Nissan GRIPZ-konceptet bevisar detta än en gång. Genom att utnyttja Nissans kunskap när det gäller crossovers, 4x4, sportbilar och inte minst kunskapen om elektriska drivlinor för att skapa en modern bil för den nya generationen.  

 

Drivlina  

Nissan Gripz Concept är utrustad med EV teknik baserad på Series hybridsystem "Pure Drive" e-Power. En effektiv bensinmotor används för att driva elmotorn, samma som man hittar i Nissan LEAF.

 

Drivlinan förenar Nissans olika teknologier, som utvecklats under många års tillverkning av elbilar. Konfigurationen levererar jämn, snabb och linjär acceleration som sker nästan ljudlöst och med överlägsen effektivitet. Som ett resultat erbjuder konceptbilen Nissan GRIPZ en lugn, skön och spännande körupplevelse med enastående bränsleeffektivitet.

 

Design  

Konceptbilen Nissan Gripz ska ses mer som ett designuttryck, snarare än som en ersättare av en redan befintlig modell. Även om den visar upp detaljer från Nissans nya designspråk "emotionell geometri".

 

Crossover-konceptet är uppbyggt av fyra viktiga designelement, som visades första gången i Europa på Nissan Sway, en av stjärnorna på motorsalongen i Genève 2015. Precis som Sway har GRIPZ en V-formad grill, bumerangstrålkastare fram och bak, "svävande" tak och uppvinklad C-stolpe.

 

Men där slutar dock likheterna. Medan Sway antydde riktningen för en kompakt halvkombi är konceptbilen Nissan Gripz ett helt annat förslag. 

"Nissan var först med idén om en kompakt crossover och detta har återspeglats i en enorm popularitet för Qashqai och Juke. Det har också resulterat i en tillväxt för hela marknadssegmentet när andra biltillverkare har följt efter." 

 

"Konceptbilen Nissan Gripz ska inte ses som en direkt ersättare för någon av dessa två ikoner. Men den visar till vilka ytterligheter den kompakta crossovern kan utvecklas," säger Shiro Nakamura, Senior Vice President och Chief Creative Officer.

 

Konceptbilen Nissan Gripz har utvecklats genom ett samarbete mellan Nissan Design Europe i London och Nissan Global Design Center i Japan. Den yttre designen har hämtat inslag från karossformspråket "emotionell geometri", som tecknar starka kontraster genom den dynamiska, men ändå vassa ytan.

 

Dubbel personlighet

Med en racercykel som inspiration, där två uppenbara motsatser som högteknologi och enkelhet förenas, har konceptbilen fått en ramkonstruktion i kolfiber som klätts med karosspaneler, som en bepansrad sköld.

 

Synliga kolfiberelement skjuter som spjut genom designen och framhäver olika detaljer, som bumerangformen på framkanten av framdörren. Gripz har fyra dörrar. Djupa tvåplansvinklade framdörrar, som öppnas utåt och uppåt, och bakom dessa ett par halvdörrar hängda på gångjärn i bakkant. Det finns ingen B-stolpe, vilket gör att det är lätt gå in i kupén, som har plats för 2+2.

 

Frampartiet domineras av Nissans V-formade grill, som sitter lågt placerad och omgiven av rektangulära lampor som rymmer både hel- och halvljus. 

Inbäddad i lamporna finns framåtriktade kameror, som registrerar allt under färden, precis som en kamera på hjälmen som används av cyklister. Med hjälp av "live feed" kan spännande resor på fantastiska vägar sändas ut över hela världen. Vänner kan följa bilens färd i realtid på en dator, surfplatta eller smartphone.

 

Bumerangformade varselljus är placerade ovanför lamporna, längst upp på skärmbreddarna fram och betecknar skiljelinjen mellan den mattsvarta motorhuven och karossens färg i rött-orange.

 

Andra mattsvarta detaljer är de stora hjulhusen, den indragna triangelformade tröskeln - som har fått en högre placering för att öka markfrigången - och A-stolpen som leder upp till det "svävande" taket. Taket har en glasruta i mitten och gråfärgade kompositpaneler på vardera sidan ovanför sittplatserna.

Panelerna smalnar av mot den bakre delen av bilen och förenas med baklamporna, som har fått samma bumerangform som lamporna fram, och löper runt tre fjärdedelar av bakpartiet .

 

Konceptbilen fått ett dramatiskt, stympat, mattsvart Kamm-bakparti, vilket tillsammans med ett par kromade, trapetsformade ändrör ger en "Coda Tronca"-effekt. 

De 3-ekrade 22-tum fälgarna har också hämtat inspiration från racercyklar - lätta, men ändå så starka att de kan klara de smala högtrycksdäcken, speciellt utvecklade för konceptbilen av Bridgestone.  De röda och vita grafiska elementen på sidorna kan man också hitta på ratten.

 

Exteriören har skapats i Europa, men interiören har utformats av ett designteam i Japan. Precis som för exteriören har funktionalitet och enkelhet varit ledord bakom designen.

 

I interiören finner vi åter igen en blandning av färger i matt grått och mörkt röd-orange. Här känner man att bilen hämtat inspiration från Tour de France med synliga rör, formgjutna, skålformade säten och skiktade detaljer som efterliknar den bepansrade exteriören.

 

Sätena och mittkonsolen har haft cykeln som inspirationskälla liksom dörrgreppen, som är formade som sadeln på en racercykel.  Den 3-ekrade ratten är emellertid en kopia av bilens hjul, ända ner till det speciella grafiska mönstret på däcksidorna.

 

Precis som Nissan Sway-konceptet och de senaste serietillverkade bilarna har konceptbilen Nissan GRIPZ en "Gliding Wing"-instrumentpanel. Den eleganta, tunna designen förenar styrka med enkelhet och återger perfekt konceptets grundsyn. 

"Vilken påverkan designen av konceptbilen har på nästa generation av crossovers från Nissan återstår att se, men vi är väldigt nyfikna på allmänhetens reaktioner när bilen visas på Frankfurt Motor Show," tillade Nakamura. 

Dimensioner (mm) för konceptbilen Nissan Gripz  

Längd     4100

Bredd     1890

Höjd       1500

Hjulbas   2580