FINALEN I UEFA CHAMPIONS LEAGUE STÖDJER EN FRAMTID UTAN KOLDIOXID

ROLLE, Schweiz (7 juli 2015) - Det första av Nissans fyraåriga partnerskap med UEFA Champions League avslutades med att lämna ett varaktigt bevis på Nissans engagemang för en koldioxidfri framtid.   Över ett hundra elbilar placerades ut runt om i Berlin, platsen för finalen i Champions League. Och för bilarnas elförsörjning installerades 129 laddstationer.

 

Nissan har sålt över 184 000 elbilar fram till idag, mer än någon annan biltillverkare. Finalen i UEFA Champions League blev en uppvisning i vilken betydelse elbilar kommer att ha för våra större städer och ett bevis för Nissans engagemang när det gäller att utveckla teknologier som kommer att bli avgörande för morgondagens biltrafik. Nissan, som bland annat tillverkar världens mest sålda 100 % eldrivna bil - Nissan LEAF, transporterade 1 466 gäster över en sammanlagd sträcka på 23 130 km med elbilar som laddades upp med totalt 3 932 kWh.

Så här säger Bastien Schupp, Vice President of Marketing för Nissan Europe: "Nissan handlar om Innovation that Excites och vi försöker hela tiden att flytta gränserna framåt i allt vi gör. Vi vet att våra livmönster förändras i en snabb takt och städerna börjar bli överbefolkade. Det ställer ökade krav på infrastruktur och energiförsörjning. Därför har Nissan arbetat nära tillsammans med UEFA under finalen för att detta gigantiska, globala sportevenemang skulle påverka staden så lite som möjligt." 

Dessutom fick Nissan möjlighet att visa upp sin ledande position inom elbilar för uppskattningsvis 300 000 besökare på festivalområdet för Champions League vid Brandenburger Tor. Där passade Nissan även på att lansera PART e-VAN.  Olika evenemang under finalen bidrog till att marknadsföra den specialutvecklade versionen av 100 % eldrivna e-NV200, som transporterade UEFA Champions League-pokalen från festivalområdet till Olympiastadion före matchen. PART e-VAN, som är en 100 % eldriven e-NV200 ombyggd till ett häftigt party på hjul, har efter premiären i Berlin påbörjat en turné över hela Europa och som kommer att pågå hela sommaren.

Detta är bara ett exempel på hur Nissan leder utvecklingen av framtidens teknologier. Som specialist inom den revolutionära utvecklingen av e-mobilitet var Nissan tidigt ute och är ledande än idag - med den största kundbasen för elbilar som tillsammans har kört över en miljard kilometer i hela världen.

Nissan är officiell sponsor för UEFA Super Cup och UEFA Champions League under säsongen 2014/2015 till säsongen 2017/2018. Som officiell partner kommer Nissan att delta med ett antal exklusiva produkter och tjänster i Europas mest prestigefyllda fotbollsturnering för klubblag.

Nissans EV-aktivitet i siffror:

3 dagar

100 fordon

129 installerade laddningsstationer

1 466 gäster

3 932 laddade kWh

23 130 körda km

0 CO2-utsläpp