RENAULT-NISSAN ALLIANCE MEDDELAR REKORDHÖGA 3,8 MILJARDER EURO I SYNERGIEFFEKTER FÖR ÅR 2014

  • Inköp, utveckling och tillverkning de största bidragande faktorerna till synergieffekterna
  • Common Module Family (CMF) driver synergier på alla stora områden
  • Sammanslagning av nyckelfunktioner under 2014 accelererar synergierna
  • Försäljning och marknadsföring samt andra funktioner bidrar starkt till synergieffekterna

Renault-Nissan Alliance meddelade rekordhöga 3,80 miljarder euro i synergieffekter för 2014, en uppgång från 2,87 miljarder euro året innan. Inköp, utveckling och tillverkning räknas till de största faktorerna. Lanseringen av alliansens första CMF-fordon, samt sammanslagning  av fyra enheter, bidrog till synergieffekter på samtliga tre områden. 

Synergivinster utgörs av minskade kostnader, undvikande av kostnader samt ökad vinst. Endast nya synergieffekter (inte ackumulerade) räknas med för varje år. Uppföljningen av synergier hjälper Renault och Nissan att mäta om man uppnår sina resultatmål. I än högre grad bidrar nettobesparingar och vinstökningar till båda alliansmedlemmarna att kunna erbjuda mer prisvärda bilar till sina kunder världen över.

"Vårt system Common Module Family fortsätter att generera synergieffekter på alla stora områden, från inköp till fordonsteknik och drivlinor", sade Carlos Ghosn, ordförande och koncernchef för Renault-Nissan Alliance. "Samtidigt accelererar sammanslagningen av våra fyra nyckelfunktioner hos Renault och Nissan -- Engineering, Manufacturing Engineering & Supply Chain Management, Purchasing och Human Resources -- synergierna ytterligare." 

Renault och Nissan slog samman dessa fyra funktioner den 1 april 1, 2014. Renault och Nissan förblir separata bolag, men där varje funktion leds av en alliansgemensam vice verkställande president. Tack vare denna sammanslagning förväntas alliansen nå högt över målet att generera 4,3 miljarder euro i årliga synergier fram till 2016. Det är en uppgång från 1,5 miljarder 2009.

Common Module Family (CMF)

Common Module Family är alliansens unika system med modulär fordonsarkitektur och en allt större källa till synergieffekter (för att se vår CMF infographic besök gärna http://blog.alliance-renault-nissan.com/node/2634/). 

CMF gör det möjligt för Renault och Nissan att bygga ett större utbud av fordon från en mindre pool av delar och samtidigt öka kundernas valmöjligheter och produktkvaliteten. Små fordon baseras på CMF-A, mellanstora fordon använder CMF-B, och de största fordonen använder CMF-C/D.

I februari 2014 lanserade Nissan en helt ny version av den populära crossovern Qashqai i Europa. Qashqai byggs på CMF-C/D och är den tredje CMF-modellen för Nissan. År 2013 lanserade Nissan Rogue SUV i USA och X-Trail crossover SUV i Kina. Tidigare i år lanserade Renault sina första CMF-fordon: Nye Espace och Kadjar. Båda bilarna byggs på CMF-C/D. 

År 2015 lanserar Renault Kwid i Indien. Kwid är den första bilen som byggs av alliansen på CMF-A-arkitekturen och kommer attt produceras på Renault-Nissan-fabriken i Chennai. Datsun kommer att ett fordon på samma plattform år 2016.

Till år 2020 förväntar alliansen att 70 procent av deras fordon kommer att byggas på CMF-arkitektur.

Tvärproduktion 

Tvärproduktionen av fordon är också en stor drivkraft för tillverkningssynergier. Tvärproduktion förväntas accelerera inom alliansen efter införandet av Alliance Production Way (APW) på alla anläggningar globalt fram till slutet av 2015. APW tillverkningssystem är ett resultat av best practice inom företaget och gör det möjligt för anläggningarna att bättre utnyttja sin kapacitet genom att producera fordon för både Renault och Nissan.

Under 2014 började Nissan sin produktion av crossovern Rogue i Renaults fabrik i Busan, Sydkorea, för att klara den över förväntan stora efterfrågan på USA-marknaden. 

AVTOVAZ-fabriken i Togliatti, Ryssland, är alliansens största produktionsbas i världen med en kapacitet på närmare en miljon fordon per år. Fabriken producerar fordon under fyra märken - Lada, Renault, Nissan och Datsun. Alliansen är majoritetsägare i det samriskprojekt som kontrollerar AVTOVAZ, Ryssland största biltillverkare.

Bidrag från andra affärsområden, inklusive försäljning och marknadsföring

Alliansen har fortsatt nytta av synergieffekter på andra områden såsom försäljning och marknadsföring. 

Exempelvis så kan alliansen, tack vare Renault och Nissan, erbjuda kunderna ett stort fordonsutbud världen över. År 2014 slöt alliansen globala avtal med ett flertal vagnparkskunder, däribland det multinationella livsmedelsföretaget Danone.