NISSAN BLADEGLIDER-KONCEPT: TOPPMODERN EV-TEKNIK FÖR FRAMTIDEN

Från "köra" till "glida" i en snabb och ytterst effektiv EV-bil som innebär ett vetenskapligt paradigmskifte mot en ny dimension av körglädje och spännande bilupplevelse

Nissan BladeGlider är mer än bara ett koncept. Den är både en idé för utvecklingen av framtida elbilar (EV) från Nissan och en forskningsprototyp inför en kommande serieproducerad bil från världens ledande elbilstillverkare. BladeGlider har utvecklats enligt principen form följer funktion. Nissan skapade bilens unika forgivning för att ge förare och passagerar "hållbar glädje" --- en helt ny upplevelse av en elbil, baserad på makalös teknik och spännande formgivning.

BladeGlider riktar in sig till visionära människor som söker en känslomässig körupplevelse och hållbara lösningar. Det är inte genom kraft och acceleration som hjärtat slår extra slag av glädje, utan genom att man glider fram tyst och mjukt. Det är en fysisk uppvisning av den innovativa och spännande utvecklingen inom Nissan och företagets ledande position inom nollutsläppsteknologi, Zero Emissions Mobility. BladeGliders pionjärsanda skiljer den från allt som man tidigare hade kunnat föreställa sig inom EV och den kommer att visa färdriktningen mot den inte alltför avlägsna framtiden.

 

 

 

Bilen med hög prestanda är uppfunnen på nytt -- Spelreglerna har förändrats från grunden

Ett tomt blad var utgångspunkten för det här projektet, som har letts av Francois Bancon, division general manager för Product Strategy and Product Planning på Nissan. "Målet var att revolutionera bilens utseende för att väcka känslor, sätta nya värdenormer och visa konsumenterna hur nollutsläpp kan förändra vårt sätt att betrakta en bil från grunden", säger Bancon.

Formgivningen av BladeGlider, med den smala nosen, utmanar synen på bilar som har varit dominerande på vägarna sedan den interna förbränningsmotorn kom till världen Bilens revolutionära natur omfattar mer än bara skalet. Nya möjligheter öppnades för designers och tekniker genom de unika egenskaperna hos en elbil.

Konceptutvecklingen av BladeGlider bygger på två egenskaper från flygvärlden. Dels den tysta, högtflygande friheten hos ett segelflygplan, dels den triangelformade deltavingen på ett jetflygplan.

Därför är det inte så konstigt att tekniken bakom BladeGlider har hämtat mycket inspiration från aerodynamiken. Luftmotståndet (cdA) är lågt, samtidigt som aerodynamiken pressar ner bilen mot marken för optimalt grepp.

Med egenskaper som är utmanande mot status quo och med teknik som främjar miljövänliga värderingar är BladeGlider lika sensationell som Nissan LEAF -- den mest sålda elbilen någonsin -- och Nissan ZEOD RC (Zero Emission On Demand Racing Car), som kommer att göra sin debut på nästa års Le Mans 24-timmar.

 

 

 

Ett tekniskt paradigmskifte

Med en nos som endast är 1 meter bred och lätt, och ett bakparti som är stadigt och brett, ser BladeGlider ut som om den har utvecklats av flygplanstekniker. Men den annorlunda formen handlar bara om aerodynamik och balans. Genom att framhjulen sitter tätt minskas luftmotståndet och köregenskaperna förbättras vid snabb kurvtagning med hög G-kraft. Viktfördelningen fram/bak är 30/70, vilket också bidrar till körstabiliteten. Den aerodynamiska kraften neråt skapas av den kraftiga, men ändå lätta, kolfiberkarossen, som därför också saknar vingar för ökat luftmotstånd.

När BladeGlider är mogen för serieproduktion kan det bli första gången Nissan använder navmotorer. Navmotorn ger bakhjulsdrift med oberoende motorstyrning, samtidigt som den också bidrar till ökad frihet för utformningen av den övre karossdelen och gott om plats för bagage.

För att driva elmotorerna utnyttjar BladeGlider Nissans innovativa teknik för litiumjonbatterier, som används i Nissan LEAF. Batterimodulerna har monterats lågt och mot bakpartiet för att förbättra stabiliteten och köregenskaperna.

 

 

 

Revolutionerande genombrott för design av bilar med hög prestanda

BladeGlider är en helt ny och omskapande vision av framtidens elbilar. Bilens täta, strömlinjeformade kaross liknar en deltavinge. Den består av ett chassi, som konstruerats av superlätt, men ändå starkt och styvt, kolfiber förstärkt med plast (CFRP). Chassit är lackerat i vit pärlemor, som väcker samma frihetskänsla som ett glidflygplan. Den racing-inspirerade exteriören har en formgivning, som är både funktionell och attraktiv. Från det låga, smala nospartiet sträcker sig karossens linjer elegant bakåt mot huven över "cockpit" och svänger med kraftulla drag vidare över bakpartiet och de stora bakhjulen. Även när bilen står stilla ger designen en känsla av dynamisk rörelse.

"Tanken bakom BladeGlider var att skapa ett fordon som liknar ett glidflygplan och skapar samma känsla av lätt vikt och liten, perfekt aerodynamisk form", säger Shiro Nakamura, Nissans senior vice president and chief creative officer. "Designen är inte bara revolutionerande. Den är omskapande och passar in i våra mest avancerade eldrivna teknologier och racing-inspirerade formgivning som är en del i vårt arbete att skapa körglädje av en helt ny dimension."

I passagerarutrymmet finns plats för tre personer, som sitter i en triangelform med föraren ensam framme i mitten. Utrymmet är utrustat med speciell belysning och komfortabel klädsel med gula, självlysande linjer. Interiören är enkel, men ändå elegant med en flygplansliknande ratt och toppmoderna instrument som påminner om ett glidflygplan. För att ge maximal överblick över elbilens räckvidd kan IT-systemet ta fram kartor och väderleksrapporter.

 

 

 

"Fritt svävande" - en upplevelse att dela med sina vänner

Denna effektiva, aerodynamiska, enkla och lätta bil ger en "glidande" känsla som liknar känslan av nästan tyngdlös frihet och 360-graders sikt som i ett glidflygplan och känslan av farten i en racerbil som får hjärtat att klappa fortare.

"Jag tycker att känslan som man känner när man sitter i en racerbil också ska finnas där när man kör en bil på en vanlig väg," säger Ben Bowlby, director of Nissan Motorsport Innovation, som har stöttat utvecklingen av BladeGlider. "Jag tror att det finns faktorer från racingvärlden som vi kan använda för att göra det roligare att köra framtidens personbilar."

Tack vare bakhjulsdriften har BladeGlider följsamma köregenskaper som skapar ett bra väggrepp och ger feedback för intuitiv och rolig körning även under mycket svåra förhållanden.

Den aerodynamiska utformningen av BladeGlider ger exakt styrning och kontroll. Förarens position, som liknar cockpit i ett flygplan, ger dessutom en utomordentligt bra sikt och gör att föraren känner sig som ett med bilen och vägen.  För både föraren och de två passagerarna i den V-formade kupén blir bilfärden en upplevelse av att sväva fritt. Passagerarna sitter på den längsgående centrala tyngdkraften för att bilen ska behålla balansen i alla situationer. Förarens placering i mitten av kupén förstärker körupplevelsen. 

En extra finess är att förarsätet automatisk vrids åt sidan när dörren öppnas så att det blir lättare för passagerarna att gå in och ur bilen. 

Nya EV-värderingar för nästa generation

Genom att tänka utanför boxen har Nissan skapat en elbil som verkligen symboliserar den obegränsade potentialen hos elbilar -- en balans mellan noll utsläpp och spännande innovativa funktioner.