NISSAN RANKAT SOM ETT AV VÄRLDENS BÄSTA VARUMÄRKEN 2013

  • Nissan klättrar till plats 65 i Interbrands undersökning (från plats 73 ifjol)
  • Nissans varumärke stiger med 25% i värde till 6.203 miljarder USD.

Nissan har av det ledande analysföretaget Interbrand rankats som ett att världens mest värdefulla varumärken 2013. I undersökningen "Best Global Brands Study", som Interbrand släppte idag, rankas Nissan på plats 65 (från en 73:e plats 73 ifjol). Varumärkesanalysföretaget pekade på Nissans ledande ställning inom utsläppsfri bilism och till utrullningen av prestandabilar under märket Nismo runt om i världen samt menade att Nissan står i samklang med ett brett spektrum av de globala konsumenterna. Värdet av varumärket Nissan uppskattades till 6.203 miljarder USD, en ökning från förra året med nära 5 miljarder dollar.

 

I juni utsågs dessutom Nissan till ett av världens grönaste varumärken i Interbrands rapport "Best Global Green Brands 2013". Nissan LEAF, som är världens i särklass mest sålda elbil, har gett Nissan en ledande ställning på området utsläppsfri bilism. Nissan rankades på 5:e plats av totalt 50 märken i denna rapport.

 

"Styrkan i vårt varumärke är en av hörnpelarna i vår strategiska plan "Nissan Power 88", vilket innebär att det har avgörande betydelse för vår tillväxtplan", förklarar Roel de-Vries, Nissan Corporate Vice President och företagets chef globalt för marknadsföring, varumärke och kommunikation. "De här placeringarna visar att vi är på god väg att nå de ambitiösa mål för varumärkets styrka som vi satt upp i vår verksamhetsplan."

 

Undersökningen "Best Global Brands" är Interbrands årliga rapport om världens mest värdefulla varumärken. Interbrand tittar på de aktuella investeringarna och på hanteringen av varumärket som en affärsmässig tillgång för företaget och tar hänsyn till varumärkets betydelse för avslut i köpprocessen liksom till varumärkets styrka.

 

I årets undersökning pekade Interbrand på Nissans världsomspännande strategi med ett konsekvent innovationsbudskap i flera kanaler, vilket analysföretaget betecknade som varumärkets DNA. I rapporten noteras att efterfrågan på Nissan LEAF fortsätter att stiga och att ett starkare kundengagemang kommer att hjälpa Nissan att nå sina offensiva företagsmål, stärka kundtrogenheten och entusiasmera nya kundgrupper.

 

För mer information om Interbrands "Best Global Brand Study 2013", gå in på: 
http://www.interbrand.com/en/best-global-brands/2013/Best-Global-Brands-2013.aspx