FÖRSTA KUNDEXEMPLARET AV EUROPAVERSIONEN I SVERIGE: FÖRSTA SVENSKA KUNDEN FÅR SUPERSPORTBILEN NISSAN GT-R IDAG

Idag i Göteborg fick den första svenska kunden sitt exemplar av europaversionen av den ikonförklarade sportbilen Nissan GT-R. Glädjen var stor när ägaren äntligen mötte sin drömbil.

Nissan GT-R premiärvisades för världspressen på motormässan i Tokyo hösten 2007, började säljas i Europa våren 2008…och nu kommer den allra första kundleveransen till Sverige. Hedin Bil i Göteborg har valts ut till Sveriges Nissan High Performance Center med specialistkompetens att leverera och serva Nissan GT-R.

Den stolte ägaren är Gerhard Waldenström, boende i Stockholm. Han tvekade inte en sekund när möjligheten att beställa en europeisk version av Nissan GT-R öppnade sig. 
-Min son och jag har haft koll på den här bilen i många år, innan den ens gick i produktion. När det gick att beställa en bil i Europa hade vi redan bestämt oss. Den här bilen ger så mycket fin teknik för pengarna, men ändå kan du använda den till vardags, säger Gerhard Waldenström.

Nissan GT-R har länge haft ett högt anseende bland bilentusiaster på grund av sin starka image och sin historia, men den uppdaterade 2010 versionen som nu alltså levereras till den första svenska kunden är faktiskt den första som säljs globalt. I Europa har över 2 200 bilar beställts sedan orderböckerna öppnades för ett drygt år sedan.

Nya Nissan GT-R kan mycket väl vara den mest fulländade och tekniskt avancerade högprestandabil som någonsin har konstruerats. Trots att den är en av världens snabbaste bilar, är den också troligen den mest enkla och säkra höghastighetsbilen. Nissan GT-R kördes nyligen runt tyska Nürburgrings ökända nordslinga på tiden 7 minuter 26 sekunder 70. Nya Nissan GT-R erbjuder också  mycket mer prestanda – i accelaration, kurvtagning och bromsning än alla andra sportcoupéer i jämförbart prisläge.Nissan GT-R har fått över ett dussin utmärkelser välden över, till exempel Årets Bil från CAR magazine i Storbritannien och Årets Bil från Motor Trend och Automobile Magazine i USA.

För ytterligare information kontakta Jenny Spets-Wojarski, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, mobil: +46 (0)733- 99 99 25, jspetswojarski@nissan-europe.com 
Om Nissan i Europa: Nissan har i Europa omkring 13,500 anställda inom design, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Under kalenderåret 2008 sålde bolaget 601,647 fordon på 40 marknader i väst- och östeuropa inklusive Ryssland. Dessutom prodcerades totalt 539,580 fordon vid Nissans spanska och brittiska tillverkningsenheter. För mer information, besökwww.nissaneurope-newsbureau.com