NISSAN PRESENTERAR ”LEAF” – VÄRLDENS FÖRSTA ELBIL ANPASSAD EFTER VERKLIGHETENS KRAV OCH MED ETT ÖVERKOMLIGT PRIS

Denna lansering är början på en ny epok för Nissan och transporter med bil

Nissan Motor Co., Ltd. presenterade igår i samband med invigningen av sitt nya huvudkontor i Yokohama Nissan LEAF – världens första bil med nollutsläpp till ett överkomligt pris. Nissan LEAF är en mellanstor kombikupé som är specifikt framtagen för ett chassi med litiumjonbatterier. Den rymmer ledigt fem vuxna och har en räckvidd på över 16 mil för att kunna motsvara konsumenternas verkliga behov.

NISSAN LEAF
Lanseringen av Nissan LEAF planeras till slutet av 2010 i Japan, USA och Europa och inleder en ny epok inom transporter med bil – epoken med nollutsläpp från fordonet. Bilen är ett resultat av Nissans  nydanande framtidsvision och är kulmen på många års satsningar och forskning. 

- Nissan LEAF är en enastående prestation och något som alla medarbetare inom Nissan kan känna sig mycket stolta över, säger Nissans VD och styrelseordförande Carlos Ghosn. Vi har arbetat intensivt för att förverkliga denna dröm – att kunna presentera en bil anpassad efter dagens krav med nollutsläpp – inte bara minskade utsläpp. Det är första steget på en spännande resa – för människor i hela världen, för Nissan och för bilbranschen. 

Viktiga egenskaper för LEAF är:
1)Drivlina och plattform med nollutsläpp
2)Överkomligt pris
3)Distinkt design
4)Räckvidd på batteri anpassad efter verklighetens krav – 16 mil 
5)Uppkopplad biltransport: Avancerat intelligent transportsystem (IT)

Namnet ”LEAF” är signifikant för själva bilen. Precis som luften renas av trädens löv renas biltransporterna av Nissan LEAF eftersom bilkörningen blir fri från utsläpp. Priset meddelas i anslutning till att försäljningen startar i slutet av 2010 men bilen beräknas komma att ha ett konkurrenskraftigt pris jämförbart med en välutrustad bil i C-segmentet. Nissan LEAF förväntas dessutom uppfylla kraven för en rad viktiga lokala, regionala och nationella skattelättnader och stimulansåtgärder på olika marknader i världen. En fördel är att bilen inte är lika mekaniskt komplex som en vanlig bensindriven bil vilket innebär att Nissan LEAF är bra både för plånboken och miljön.

BILTRANSPORTER MED NOLLUTSLÄPP
Nissan LEAF drivs av laminerade, kompakta litiumjonbatterier med en uteffekt på mer än 90 kW medan elmotorn ger 80 kW/280 Nm. Detta ger en reaktionssnabb bil med stor körglädje – jämförbar med vad konsumenterna förväntar sig av vanliga bensindrivna bilar.

Till skillnad från fordon med förbränningsmotorer har drivlinan hos Nissan LEAF inget avgasrör och därmed inga utsläpp av CO2 eller andra växthusgaser. Det regenererande bromssystemet hos Nissan LEAF i kombination med ett innovativt batteripaket av litiumjontyp ger bilen en räckvidd på över 16 mil med fulladdat batteri.

Omfattande marknadsundersökningar visar att denna räckvidd räcker för att täcka drygt 70 procent av världens bilförares dagliga körbehov.

Nissan har satsat på att göra det enkelt och bekvämt att ladda elbilen. Med en snabbladdare tar det knappt en halvtimme att ladda Nissan LEAF till 80 procent av sin fulla kapacitet. Att ladda bilen hemma i ett vanligt uttag med 230 V beräknas ta cirka åtta timmar – gott om tid för både bil och förare att ladda om för morgondagen.

EN BIL ANPASSAD EFTER DAGENS KRAV 
Målet för de ingenjörer och designer som utvecklat Nissan LEAF har varit att skapa en bil anpassad efter dagens krav till ett konkurrenskraftig pris och som gör det möjligt för Nissan att leda utvecklingen av biltransporter med nollutsläpp. För att garantera bekvämlighet, rymlighet och lastkapacitet har Nissan LEAF använt sig av en helt ny chassi- och karossdesign.
- Kravet var att bilen skulle bli världens första, mellanstora, praktiska elbil som bilförarna har råd med och vill använda varje dag. Och det är precis vad vi har lyckats skapa. Bilens design markerar inte enbart att det är en Nissan LEAF utan även att den som äger bilen vill medverka till en ny epok av biltransporter med nollutsläpp, säger Masato INOUE, chefsdesigner.

DISTINKT DESIGN
Till och med minsta lilla detalj kan få en oerhörd effekt. Bilens front kännetecknas av en skarpt V-formad design med långa, uppåtlutande LED-strålkastare med en invändig blå reflekterande utformning som markerar att ”detta är en speciell bil”.  Men strålkastarna är inte enbart en markering  utan är även utformade så att de på ett sinnrikt sätt leder och fördelar luftflödet bort från backspeglarna och på så sätt minskar brus och motstånd från fartvinden. En annan fördel med strålkastarna är att de endast förbrukar 50 procent av energin jämfört med vanliga glödlampor, vilket bidrar till att Nissan LEAF kan uppnå en mycket bra räckvidd på batteri.

Kupén ger ett behagligt och stilfullt intryck tack vare kupéklädselns ljusa färger. Färgtemat ”blå jord” är miljövänligt och har sitt ursprung i karossfärgen ”Aqua Globe” från Nissan LEAF:s första modell. Detta tema följs även upp i interiören i form av blå detaljer på instrumentbrädan och blå instrumentbelysning.

UPPKOPPLAT BILTRANSPORTSYSTEM
Nissan LEAF har ett exklusivt, avancerat IT-system. Tack vare att systemet är anslutet till ett globalt datacenter kan bilföraren få assistans, information och underhållning dygnet runt. 

Bildskärmen i instrumentpanelen visar hur mycket energi Nissan LEAF har kvar – eller ”återstående räckvidd” – samtidigt som den även visar var de närmaste laddningsstationerna finns.

Ytterligare en avancerad funktion är möjligheten att använda mobiltelefonen för att starta luftkonditioneringen och ställa in laddningsfunktionerna – även när Nissan LEAF är avstängd. En inbyggd fjärrstyrd timer kan också förprogrammeras för att ladda batterierna.

- IT-systemet är en viktig fördel, säger Tooru ABE, chefsproduktspecialist. Målet var att göra bilen till bilförarens partner och erbjuda en förbättring för passagerarna. Vi ville även att bilen skulle bidra till att skapa ett samhälle med nollutsläpp och IT-funktionerna hjälper till att göra detta möjligt.

HELHETSSYN PÅ BILTRANSPORTER MED NOLLUTSLÄPP OCH MILJÖVÄNLIG INNOVATION
Nissan LEAF är ett avgörande, första steg på vägen mot att skapa en ny epok av biltransporter med nollutsläpp från fordonet. Nissan är emellertid på det klara med att tekniken med förbränningsmotorer fortfarande kommer att spela en viktig roll inom det globala transportnätet många år framöver. På grund av detta tillämpar Nissan en helhetssyn på förverkligandet av sin vision om nollutsläpp och erbjuder konsumenterna ett stort utbud av miljövänliga tekniker att välja mellan.

För vissa konsumenter kommer Nissan LEAF att bli det perfekta valet och den enda bil de behöver. För andra kommer Nissan LEAF att vara en logisk utökning av familjens bilpark – det optimala valet exempelvis för den som pendlar varje dag från och till jobbet.

Eftersom nollutsläpp är det slutliga målet engagerar sig företaget i fortsatta satsningar på innovationer inom miljövänliga tekniker som ökar effektiviteten och minskar utsläppen. Följaktligen erbjuder Nissan ett stort utbud av tekniska lösningar, bland annat CVT, Idle Stop-system, elhybridbil (HEV), ren diesel och fortsatt forskning och satsningar inom bränslecellsteknik (FCV)

GLOBALA PARTNER
I satsningarna från Renault-Nissan Alliance på biltransporter med nollutsläpp ingår bland annat partnerskap med länder som Storbritannien och Portugal, lokala myndigheter i Japan och USA samt inom andra sektorer upp till sammanlagt nästan 30 partnerskap globalt.

Dessa partnerskap är huvudsakligen aktiva om tre områden:  
    1) Uppbyggnad av en omfattande infrastruktur för laddning av elbilar genom offentliga och privata investeringar 
    2) Stimulansåtgärder och subventioner från lokala, regionala och nationella myndigheter 
    3) Information till allmänheten om fördelarna för individen och samhället med biltransporter med nollutsläpp.

UTSLÄPPSFRI BILTILLVERKNING
Nissan LEAF är företagets första modell i en kommande serie elbilar och är en viktig milstolpe i att förverkliga visionen inom Renault-Nissan Alliance om biltransporter med nollutsläpp. Den första av Nissans elbilar kommer att tillverkas i Oppama, Japan, med ytterligare planerad tillverkningskapacitet i Smyrna, Tennessee, USA. Litiumjonbatterierna tillverkas i Zama, Japan, med ytterligare planerad tillverkningskapacitet i USA, Storbritannien och Portugal och man undersöker även möjliga framtida tillverkningsplatser runt om i världen.

OM NISSAN MOTOR CO., LTD.
Nissan Motor Co., Ltd är ett globalt bilföretag med 3,411 miljoner sålda fordon år 2008. Nissan är verksamt på samtliga av de stora globala bilmarknaderna och säljer ett vittomfattande utbud av bilar, pickuper, SUV:ar och lätta nyttofordon.

NISSAN ”BLUE CITIZENSHIP”
Nissan engagerar sig i att skapa en bättre värld genom att ta ett aktivt samhällsansvar (CSR). Det innebär bland annat satsningar på tekniska innovationer som värnar om både människor och vår planet. Vår vision om biltransporter med nollutsläpp är en konsekvens av vårt samhällsansvar som vi kallar ”Blue Citizenship”. Tillsammans med vår Alliance-partner Renault arbetar vi för att bidra till en bättre värld genom biltransporter med nollutsläpp.

Mer information finns på Nissans webbplats för nollutsläpp:
http://www.nissan-zeroemission.com

För ytterligare information, kontakta:  
Taina Erkkilä, kommunikationsdirektör Nissan Nordic Europe, +358 (0)10 770 5311, 
terkkila@nissan-europe.com