UPPDATERAD NISSAN QASHQAI NU I SVERIGE

Nissans kompakta crossover, Qashqai, har genomgått en omfattande uppgradering för att befästa dess position som det banbrytande, klassledande alternativet till traditionella halvkombis i Europa. Bland annat kommer uppdaterade Nissan Qashqai att komma med ny design i fronten, LED-bakljus, ännu mer förfining samt två nya färger. Dessutom finns en Pure Drive-version med CO2-utsläpp på 129 gram. Nissan Qashqai lanseras under en Öppet Hus-helg i hela landet den 20-21 mars med ett pris från 181 500 kronor.

Den förändring som är lättast att se är den som gäller fronten på Qashqai. Helt ny motorhuv, främre stötfångare, nya skärmar, ny kylargrill och nya strålkastare får tillsammans Qashqai att utstråla ännu mer elegans, pondus och kvalitet. Den nya fronten sitter också på Qashqai+2. Invändigt har bilen uppdaterats för att vara ännu mer praktisk och för att ge en ännu bättre premiumkänsla.

Förändringar av underredets utformning hjälper till att optimera luftflödet och bidrar också till att luftmotståndskoefficienten har kunnat sänkas från 0,34 till 0,33. Med den förbättrade aerodynamiken för uppfräschade Qashqai som grund, lanseras en ny miljöversion av Qashqai med ännu lägre CO2-utsläpp – 129 g/km.

Sedan Nissan Qashqai först lanserades på den europeiska marknaden i mars 2007 har den överträffat alla förväntningar när det gäller försäljning –över 500 000 exemplar har registrerats i Europa, varav 200 000 under 2009. Med utgångspunkt från den enorma populariteten bland Nissan Qashqais kunder i Europa – för över 80 procent av dem är detta deras första Nissan – förstärker uppgraderingarna av Nissan Qashqai dess ställning som en elegant crossover som kombinerar en sportig halvkombis dynamiska körkarakteristik med en kompakt-SUV:s gedigna och robusta framtoning. Sedan Nissan Qashqai lanserades har över 6 500 bilar registrerats i Sverige fram till februari 2010. Av dessa har runt xx procent varit crossover-kombin Nissan Qashqai+2.
Bak behåller lyktorna i princip sin form med det tillägget att de nu har fått en mer aerodynamisk utformning för att minska luftmotståndet. Lampglasen har gjorts mer genomskinliga, där den övre delen – med backljuset och blinkern – är ofärgad medan den nedre delen med broms- och bakljuset är rödfärgad. Bromsljuset och bakljuset består nu dessutom av 12 lysdioder för maximal synlighet.

Livet ombord har gjorts bekvämare och behagligare tack vare förbättrad dämpning av ljud och vibrationer. Detta har möjliggjorts av ett helt nytt flerlagers isoleringsmaterial som applicerats på motorväggen samt av en ”akustisk” vindruta som sänker ljudnivån. Genom ett byte av tätningsmassa runt rutan har vindbruset runt A-stolparna sänkts.
Kundundersökningar visar att Qashqai-köparna älskar kombinationen av fasthet och smidighet, men en del små men betydelsefulla ändringar har gjorts på hjulupphängningen för att ytterligare förbättra åkkomforten och responsen.

Slutligen kommer en ny Pure Drive 129g-version med sänkta CO2-utsläpp att lanseras. Den drar fördel av de förbättringar som gjorts när det gäller aerodynamiken. Ett viktminskningsprogram, aerodynamiska navkapslar, utfyllning av dimljusuttagen, lågfriktionsdäck med lågt rullmotstånd och ett höjt utväxlingsförhållande sänker tillsammans Qashqais CO2-utsläpp från 137 till 129 g/km.

Den 20-21 mars kommer Nissan Qashqai att lanseras i Sverige med en Öppet Hus-helg hos återförsäljare i hela landet. Priset för en Nissan Qashqai är från 181 500 kronor. En Nissan Qashqai +2 startar på 199 900 kronor.

För mer information kontakta:
Jenny Spets Wojarski, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige 08-506 612 30, 0733-99 99 25, jspetswojarski@nissan-europe.com

Nissan i Europa

Nissan har cirka 12 400 anställda i Europa fördelade på designkontor, forsknings- och utvecklingsavdelningar, inom tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Under räkenskapsåret 2008 sålde företaget 530 000 fordon på de 40 marknaderna i Väst- och Östeuropa inklusive Ryssland. Samma år tillverkade Nissan 450 000 fordon vid sina fabriker i Spanien och Storbritannien. För mer information: www.nissaneurope-newsbureau.com
Nissan Nordic Europe Oy
Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 180 anställda. Huvudkontoret ligger i Finland.