NISSAN VISAR KONCEPTET ESFLOW

Den må vara ett koncept, men den elektriska sportbilen Nissan ESFLOW bevisar att miljömedvetenhet visst går att kombinera med körglädje. ESFLOW avtäcks i Nissans monter vid bilsalongen i Genève och visas tillsammans med en mängd andra spännande Nissan-modeller.

Den ser ut som en sportbil, uppför sig som en sportbil... och har också prestanda som en sportbil. Men ESFLOW skiljer sig från andra sportbilar som byggts - den är eldriven. Med teknik som hämtats från prisbelönta Nissan LEAF, visar detta elbilskoncept att bilkörning kan vara minst lika kul imorgon som i dag.

I korthet:
ESFLOW - ett eldrivet sportbilskoncept
2-sitsig, bakhjulsdriven
2 elmotorer, en för respektive bakhjul
Lågt placerade, laminerade litiumjonbatterier för optimal viktfördelning
Sensationell design med vindruta som sveper runt sidorna för fri sikt
Acceleration 0-100 km/h på under 5 sekunder
Räckvidd över 240 km på en laddning
Film tillgänglig på Youtube
Live web chat om ESFLOW och Nissans EV-strategi den 14 februari


Nissan ESFLOW
Nissan är känt för att tillverka några av de mest rafflande sportbilarna på marknaden. Nissan har också utvecklat världens första praktiska, eldrivna familjebil - Nissan LEAF.

Nu har Nissan kombinerat sin expertis på dessa områden - man har fångat spänningen hos en sportbil och blandat detta med eldriftens miljömässiga fördelar och på så sätt skapat en sensationell, tvåsitsig konceptbil: ESFLOW.

ESFLOW är från grunden konstruerad som en helt elektrisk bil för att ge en uppfattning om hur en sportbil utan utsläpp från fordonet kan komma att se ut i framtiden. Att leva miljömedvetet har ofta setts som en spartansk livsföring - för ett miljömässigt rent samvete har man fått göra uppoffringar. ESFLOW har kommit för att slå hål på denna myt.

Att ha en bil behöver inte innebära att man behöver göra avkall på körglädjen. Det räcker med en snabb blick på ESFLOW för att man ska förstå vilken typ av bil det handlar om: Den långa motorhuven leder till en brant lutande vindruta som sträcker sig ut på sidorna, den kompakta kupén där de åkande sitter placerade i bilens tyngdpunktscentrum, de uppdragna skärmkanterna över de extrema lågprofilsdäcken på de 6-ekrade fälgarna. ESFLOW är utan tvekan en sportbil, och alla initierade kommer att känna igen släktdragen - anspelningarna på både klassiska och moderna Nissan-sportbilar är många.

ESFLOW är inte en förbränningsmotordriven bil som anpassats till eldrift, utan en sportbil som från grunden konstruerats för att vara helt utsläppsfri vid färd. Det här betyder att de framsynta ingenjörerna på Nissan haft fria händer att placera drivlinan och batterierna på bästa möjliga plats för att ge bilen optimala vägegenskaper, bästa prestanda och högsta möjliga körupplevelse.

Bilen
ESFLOW bygger på befintlig teknik, använd på innovativa sätt. En stilig, uppseendeväckande kompositkaross täcker ett aluminiumchassi med säkerhetsbur. Drivlinan, som består av samma komponenter som i Nissan LEAF, har trimmats för att ge en sportig körupplevelse.

Drivlinan
ESFLOW drivs av två elmotorer för bakhjulen. Bilens graciösa proportioner gör att de bägge elmotorerna har kunnat placeras "midskepps", ovanför bakaxeln. De bägge elmotorerna driver var sitt hjul vilket gör att vridmomentet optimeras för att säkerställa stabilitet och kontroll och också en effektiv energiåtervinning. Motorernas vridmoment är starkt nog för att ögonblickligen kunna accelerera upp bilen från 0 till 100 km/h på under 5 sekunder.

Motorerna hämtar sin energi från samma typ av laminerade litiumjon-batteripaket som används i Nissan LEAF, men i ESFLOW sitter de placerade längs med fram- och bakaxlarna. Det här gör att bilens massa koncentreras till mitten av bilen och att rotationspunkten kommer att ligga nära förarens höft. De smart placerade batterierna ger bilen en räckvidd på över 240 km på en laddning.

Chassit
Runt drivlinan har man byggt ett aluminiumchassi som utnyttjar alla möjligheter som utsläppsfri eldrift erbjuder. Batteripaketen sitter integrerade på ett sådant sätt att de förbättrar ESFLOWs styrka och balans, och inte tvärtom. Till skillnad från en vanlig bränsletank blir batterier ju inte lättare ju längre man kör, vilket gör att bilens viktfördelning förblir konstant.

Den höga mittlinje som ESFLOWs klassiska sportbilsproportioner ger upphov till, gör att starka men ändå dolda störtbågar har kunnat integreras bakom sätena för att effektivt kunna ta upp hela belastningen på bilen om den skulle slå runt. Det här gör att det inte behövs några tjocka, starka, iögonfallande A-stolpar och att man slipper den begränsning av sikten som sådana medför.

Den praktiskt taget helt fria sikten framåt påminner om den som jaktpiloter har, och precis som dessa brukar tala om att "spänna på sig flygplanet på ryggen", hoppas vi att ESFLOW-ägarna också skulle känna det som att att bilen blir en förlängning av den egna kroppen, beredd att genast reagera på minsta kommando. Föraren måste befinna sig i centrum av sportbilen - både fysiskt och bildligt.

Karossen
ESFLOW är utan tvekan en elegant bil. De rena, fräscha linjerna är inte bara ett uttryck för den sportiga potentialen utan också en antydan om hur ren eldriften är. Den färgsättning som valts för konceptbilen har inspirerats av glaciärer - en högreflekterande frusen vätska med blå skiftningar i skuggorna. Precis som på tidigare nollutsläppskoncept och nuvarande stallkamrater, går både strålkastarna och Nissan-märket på ESFLOW i en blå nyans. De 6-ekrade fälgarna har blå kolfiberinlägg, och samma material pryder även trösklarna, den takmonterade spoilerläppen och den undre delen på stötfångaren bak.

LED-lampor med blått sken framhäver den futuristiska belysning som slitsats in i karossen, både fram och bak. På Nissan LEAF används de utstickande strålkastarna för att leda luftströmmen runt backspeglarna. På ESFLOW har istället backspeglarna ersatts av minimala kameror som sitter placerade längst ned på A-stolparna. Men strålkastarna på ESFLOW döljer faktiskt på en hemlighet: i de underliggande luftkanalerna sitter utfällbara laddningskontakter.


Kupén
Miljömässig minimalism behöver inte innebära att man måste göra avkall på lyx. Interiören i ESFLOW är renodlad och öppen. Vid konstruktionsarbetet har viktbesparingar prioriterats, men här är det ändå bekvämt och trevligt att sitta. De tyngsta komponenterna i kupén på en modern bil är sätena med sin stålram, sin tjocka stoppning och sina inställningsmotorer som tycks bli allt fler. I ESFLOW är sätena utskulpterade i den bakre kupéväggen vilket gör att det inte behövs några tunga stålramar. Detta innebär naturligtvis att de inte går att flytta, men det spelar ingen roll eftersom styrningen och pedalerna kan justeras in elektriskt för att anpassas efter förarens personliga storlek och körställning.

Själva sätena är klädda med guldfärgat läder och perforerad, guldfärgad mocka, medan dörrpanelerna pryds av läder och mocka i mörkblått. Det blå och guldfärgade motivet, som hos gnistor, löper vidare över instrumentpanelen som också pryds av silverfärgad kolfiberdekor och av fyra belysta LCD-displayer av multifunktionstyp.

Mer om ESFLOW och Nissans elbilar vid en webchat den 14 februari
För mer information om ESFLOW och Nissans strategi för nollutsläpp är ni välkomna att delta i en live-webchat måndagen den 14 februari med Andy Palmer, Senior Vice President, Nissan Motor Co., Ltd och Francois Bancon Deputy Division General Manager för Nissan's Upstream Planning, Nissan Motor Co., Ltd.
Anmälan här:
web chat med Francois Bancon kl 11:45 -12:30 URL: http://nissan.canalchat.fr/2011/1/
web chat med Andy Palmer kl 13:00 - 13:45 URL: http://nissan.canalchat.fr/2011/2/


Info till redaktören
Bilder på Nissan ESFLOW finns att ladda ner här: http://www.newsroom.nissan-europe.com/EU/en-gb/Media/RelatedImages.aspx?mediaid=75527
En film på Nissan ESFLOW finns här:
http://www.youtube.com/nissanineurope

Nissan vid bilsalongen i Genève
Konceptstudien ESFLOW kommer att avtäckas vid 2011 års upplaga av bilsalongen i Genève (3-13 mars). I Nissans monter kommer den att ha sällskap av en rad andra innovativa och spännande nykomlingar - men med en stor skillnad: alla dessa är produktionsbilar.

Bilar med inga eller låga utsläpp representeras av Nissan LEAF, utsedd till "European Car of The Year 2011" och den första helektriska bil som förärats denna utmärkelse, samt av Nissan Micra DIG-S. Den senaste versionen av Nissans citybil drivs av en 3-cylindrig, överladdad, direktinsprutad 1,2-litersmotor som endast släpper ut 95 g CO2/km.

Sportbilsälskarna kan njuta av senaste versionen av supersportbilen Nissan GT-R och en specialversion av lillebror Nissan370Z GT Edition. Det breda utbudet kommer i montern också att avspeglas av Nissans bästsäljande crossoverfamilj - Juke, QASHQAI och Murano - liksom av citybilarna Note och Pixo och de 4-hjulsdrivna modellerna X-TRAIL, Pathfinder och Navara.