NISSAN PRESENTERAR JUKE-R - DEN ULTIMATA KOMPAKT-CROSSOVERN

  • Nissan sammanför Juke- och GT-R-koncepten för att skapa den ultimata kompakta crossovern
  • Juke-R är ett engångskoncept för att testa allmänhetens reaktioner på en riktigt sportig Juke
  • Fullt gatlegal med drivlina från GT-R
  • Utvecklad för Nissan av RML med input från Nissans Technical Centre i Europa (NTC-E)
  • Bilen är för tillfället under utveckling; Nissan förväntar att slutföra de första testerna i november

Nissan Juke-R kommer fulladdad med en 3,8 liters V6-motor med dubbla turboaggregat tagen direkt från Nissans superbilsflaggskepp. Under bagageutrymmet gömmer sig en sexväxlad transaxel från GT-R, med fram- och bakändor sammansatta av en modifierad 4WD-drivlina och kardanaxel från GT-R. Hjulhusen fylls upp av 20-tums smidda lättmetallfälgar från RAYS.

 

Utöver en kraftfull motor får även Juke-R en ny djärv design. Med utsvängda hjulhus, omarbetad främre och bakre stötfångare samt en unik delad bakvinge, blir det tydligt att detta inte är någon vanlig crossover - Det är en Juke som tror den är en GT-R. Bilen är emellertid inte för produktion utan är ett gatlegalt engångskoncept utvecklat av Nissan och byggt av det ledande motorsportföretaget RML med stöd från Nissan Technology Center för Europa (NTC-E). Endast två Juke-R kommer att byggas; en vänsterstyrd och en högerstyrd.

 

Interiören för samman crossover och supersportbil med finess. Instrumentpanelen hos Juke har omvandlats för att rymma mätare, instrument och en 7-tums LCD-skärm från GT-R. Den karaktäristiska mittkonsolen från Juke, som har inspirerats av en bensintank från en motorcykel finns kvar, medan resten av inredningen ser ut att vara tagen från en maskin skapad för tävlingsbanan. Dubbla racing-stolar med fempunktsbälten sitter monterade i en synlig störtbur som ger säkerhet enligt FIA-reglementet samtidigt som den ökar vridstyvheten för maximal prestanda.

 

- Nissan Juke är en av de mest spännande bilarna på marknaden idag. Dess djärva crossover-design har trollbundit bilköpare i hela Europa; efter bara ett år på marknaden firar vi försäljningssiffror på över 100 000 sålda bilar, säger Paul Willcox, Vice President för Sales and Marketing hos Nissan i Europa.

 

- Juke lämpar sig perfekt för att göra en sportbilsversion på och Juke-R utforskar just detta territorium. Juke-R känner sig lika hemma på allmänna vägar som på bana och representerar två av de mest spännande bilarna i vårt sortiment. Den understryker den tekniska innovationsförmågan som driver Nissan. Den här bilen kommer med råge att leva upp till den dynamiska körupplevelse vi bygger in i alla våra bilar, fortsätter Willcox.

 

Nissans racinggener är starka; man har deltagit i racing sedan 1960-talet och tävlar för tillfället i FIA GT1 World Championship, Super GT, LMP2 och flertalet andra motorsportevenemang runt om i världen. Nissan är grundaren av GT Academy - en unik tävlig för Gran Turismo på Playstation som förverkligar tv-spelares drömmar att bli racingförare på riktigt.

 

För fullständiga detaljer på Juke-R samt för att följa bilens utveckling, vänligen besök:

http://www.facebook.com/NissanJukeOfficial

http://www.facebook.com/NissanSverige

http://www.youtube.com/user/NissanJuke

http://www.youtube.com/NissanSverige

 

Nissan och RML

Nissan har utnyttjat expertkunskapen hos RML för flertalet specialprojekt de senaste 21 åren.

  • Nyckeldatum:
  • 1984 - Ray Mallock Limited (RML) grundades av tävlingsföraren och motorsportingenjören Ray Mallock. Företaget började med att bygga och köra sportbilsprototyper i World Sportscar Championship.
  • 1990 - RML involverades med Nissan för första gången då de körde en tillverkarsponsrad R90C-prototyp på Le Mans. Bilen tog "pole position", ledde tävlingen under fem timmar och satte den snabbaste varvtiden innan den togs av banan.
  • 1998-1999 - RML körde tillverkarsponsrade Nissan Primera i British Touring Car Championship och vann team- och tillverkartitlarna både 1998 och 1999. Laurent Aïello vann förarmästerskapstiteln 1999.
  • 2003 - RML skapar "en ulv i fårakläder" för Nissan när de två företagen avtäcker Micra-R - en version av den anspråkslösa stadsbilen med en fabriksracingmotor från Nissan Primera monterad på baksätets tidigare plats. Motorn ersattes senare av en V6-motor från Nissan 350Z.

 

Nissan i Europa

Nissans närvaro i Europa är en av de mest heltäckande av alla utomeuropeiska tillverkare och Nissan har mer än 12 500 anställda på lokalt baserade verksamheter inom design, forskning & utveckling, tillverkning, logistik och försäljning & marknadsföring. Förra året tillverkade Nissans fabriker i Storbritannien, Spanien och Ryssland över 528 000 fordon, inkluderat mini-MPV:er, prisvinnande crossovers, SUV:ar och nyttofordon. Nissan har idag 24 olika innovativa produkter till försäljning i Europa och har positionerat sig för att bli det främsta Japanska märket i Europa.