FOTBOLL TOPPAR EUROPÉERNAS LISTA PÅ ROLIGASTE FAMILJEAKTIVITETEN

• Enligt en stuide som gjorts på initiativ av Nissan, så är att se på fotboll den aktivitet som gör européerna mest exalterade

• Nästan var tredje sportintresserad säger att den sporthändelse de allra mest ser fram emot varje år, är finalen i UEFA Champions League

• Fler än var fjärde av dessa, håller almanackan tom den dag UEFA Champions League-finalen spelas

Människor i Europa tycker det är mer spännande att se på fotboll än att ha sex enligt en undersökning som genomförts på uppdrag av Nissan. Undersökningen ingick som en del i Nissan Excitement Index.

 

I undersökningen deltog mer än 5 000 personer från England, Italien, Frankrike, Tyskland och Spanien. Resultatet visade att mer än hälften av deltagarna (55%) sade att den händelse eller aktivitet som är mest spännande under en vecka respektive en månad var att se på fotboll. Efter fotbollen kom: att genomföra något som man har ett personligt passionerat intresse för (53%) och att ha sex (52%).

Undersökningen visade också att européer tillbringar mer tid med att följa sina favoritlag i fotboll (3,2 timmar per vecka) än att ha sex (2,4 timmar per vecka) eller att själva delta i olika sportaktiviteter (2,6 timmar per vecka). Och nästan en fjärdedel (24%) av de tillfrågade valde också sitt fotbollslag när de fick frågan om vad som var det mest spännande i deras liv.

För att vetenskapligt förstå vad det är som gör fotboll så spännande har Nissan, officiell global bilsponsor av UEFA Champions League, meddelat att företaget har inlett ett samarbete med Loughborough University. Universitetet, som är specialiserat på vetenskaplig forskning om sport, ska utveckla det hittills första Nissan Excitement Index. 

Syftet med Nissan Excitement Index, är att utforska och förstå vetenskapen bakom den spänning som idrottsfans upplever. Detta kommer att ske med "spänningsexperiment" i verkligheten på riktiga fotbollsfans under UEFA Champions League-matcher. Målsättningen är att ta fram en vetenskaplig formel som visar vissa viktiga faktorer som är typiska för mycket spännande fotbollsmatcher.

En forskargrupp från Loughborough kommer att analysera fysiologiska och kontextuella data från "spänningsexperiment", som utförts i verkligheten på fotbollsfans under UEFA Champions League-matcher runt om i Europa. Experter kommer sedan att analysera detta kombinerade dataindex med bland annat hjärtslag, andningsfrekvens och elektrodermal aktivitet, för att fastställa vissa faktorer som ligger bakom det som är en verkligt spännande upplevelse för idrottsfans. 

Jean-Pierre Diernaz, Vice President för Marketing på Nissan Europe sade följande: "Spänning är kärnan i allt vi gör på Nissan och det är därför en av de viktigaste orsakerna till att vi är stolta sponsorer av den mest spännande fotbollsturneringen i världen, UEFA Champions League.

Genom att samarbeta med experterna på Loughborough University, hoppas vi kunna ta reda på vad det är som har störst betydelse för att fotbollsfans ska tycka det är spännande. Denna kunskap ska vi sedan använda för att göra det lättare att njuta av fantastiskt spännande upplevelser genom vår sponsring av UEFA Champions League.” 

Sammanfattning av de viktigaste resultaten: 

Européer tycker det är mer spännande att se på fotboll än att ha sex 

Mer än hälften (55%) av européer från England, Italien, Frankrike, Tyskland och Spanien säger att den händelse eller aktivitet som är mest spännande under en vecka respektive en månad är att se på fotboll.  Därefter följer att att genomföra något personligt passionerat intresse/hobby (53%) att ha sex (52%) och att vara ledig en dag med familjen (52%).

Tyskarna (65%) tycker i högre grad än andra att fotboll är den händelse eller aktivitet som är mest spännande, medan 42% säger att det är att ha sex och 54% som tycker att göra något av personligt intresse/hobby är det som är mest spännande.

Män (64%) väljer i högre grad än kvinnor (45%) fotboll eller att ha sex (60% av männen mot 42% av kvinnorna) som den aktivitet som är mest spännande under en vecka respektive en månad.  

Européernas mest spännande lag och fotbollsspelare hittar man i La Liga

Som den främste målgöraren någonsin i FC Barcelona är det kanske inte så överraskande att Lionel Messi (69%) rankas som den mest spännande fotbollsspelaren att titta på, tätt följd av hans rival Cristiano Ronaldo (53%) och därefter lagkompisen Neymar Jr (31%).

Man tycker också att de tre mest spännande fotbollslagen är FC Barcelona (64%), Real Madrid (60%) och Bayern Munchen (41%). Nästan tre fjärdedelar (73%) av européerna anser också att finalen i UEFA Champions League är den årliga idrottshändelse som det är mest spännande att titta på.

Européerna är överens - fotbollslaget är mer spännande än jobbet 

När de skulle besvara frågan vilka två faktorer i livet som de tyckte var mest spännande valde en av fyra (24%) deras fotbollslag medan mindre än en av fem (18%) valde jobbet. Engelsmännen väljer i högre grad än andra att deras fotbollslag är en av de två faktorer i livet som de tycker är mest spännande (30% mot 24% för hela undersökningsgruppen).

Européerna anser att finalen i UEFA Champions League är den årliga idrottshändelse som det är mest spännande att titta på 

Nästan tre av fyra (73%) européer från England, Italien, Frankrike, Tyskland och Spanien säger att den idrottshändelse som de ser mest fram emot varje år är finalen i UEFA Champions League. Faktum är att mer än en av fyra (28%) av dessa européer ser till att de inte bokar in något annat i kalendern den dag då finalen ska spelas. 

Dessutom säger fler än hälften (53%) av dessa européer att de känner sig känslomässigt engagerade i matcher eller idrottshändelser som de tittar på. 

*Undersökningen omfattade mer än 5000 europeiska konsumenter och genomfördes av Norstat Ltd. på uppdrag av Nissan Europe i februari 2016 (England, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien).