DAIMLER & RENAULT-NISSAN ALLIANCE UTÖKAR SAMARBETET
- Nissan och Daimler tar tillsammans fram en mellanstor pickup för Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz-pickupen kommer konstruktionsmässigt att ha en del gemensamt med Nissan NP300
- Mercedes-Benz pickup kommer att konstrueras och designas av Daimler för att tillmötesgå speciella kundkrav
- Mercedes-Benz-pickupen är avsedd för Europa, Australien, Sydafrika och Latinamerika
- Pickuperna kommer att byggas i Barcelona (Spanien) och Cordoba (Argentina)
Renault-Nissan Alliance och Daimler-koncernen kommer att utvidga sitt 5-åriga strategiska samarbete till att även omfatta pickup-segmentet.
Tillsammans kommer Nissan och Daimler att ta fram en pickup för Mercedes-Benz. Bilen kommer att vara Mercedes-Benz första i detta segment. Mercedes-Benz-pickupen kommer att ha en del konstruktionsmässiga likheter med Nissan NP300 men kommer att konstrueras och designas av Daimler för att tillmötesgå specifika kundkrav. Bilen kommer att ha alla de kännetecken och finesser som karakteriserar en Mercedes-Benz.
Den kommer att ha en dubbelhytt och riktar sig till både privatkunder och företagskunder. De primära marknaderna för Mercedes-Benz pickup är Europa, Australien, Sydafrika och Latinamerika.
"Mercedes-Benz är det snabbast växande premiummärket i världen", säger Dr. Dieter Zetsche, Chairman of the Board of Management of Daimler AG and Head of Mercedes-Benz Cars i en kommentar. "Att ge sig in på det snabbväxande segmentet för medelstora pickuper är ett viktigt steg i vår globala tillväxtplan. Tack vare vårt väl inarbetade samarbete med Renault-Nissan Alliance, kan vi drastiskt sänka både de kostnader och den tid som krävs för att etablera oss i detta viktiga segment."
Nissan är världens näst största tillverkare av pickuper, en biltyp man byggt och sålt i över 80 år. Sedan 1933 har fler än 14 miljoner kunder använt Nissan-pickuper för att transportera både passagerare och gods, ibland under ytterst krävande förhållanden. NP300, som lanserades i juni 2014, är en av världens mest sålda pickuper. För närvarande tillverkas den i Thailand och Mexiko.
Nissan och Renault utvecklar en pickup för Renault, och även denna har på vissa punkter samma design som Nissan NP300. Bilen, som kommer att ha en karakteristisk Renault-design, är Renaults första pickup. Den kommer att bli företagets andra pickup på marknaden efter den modell som Renault släpper senare i år.
För att kunna ge bättre service, kommer Mercedes-Benz, Nissans och Renaults pickuper att tillverkas av Nissan i Renaults fabrik i Cordoba, Argentina, för den Sydamerikanska marknaden och i Nissans anläggning i Barcelona, Spanien, för övriga marknader utom den nordamerikanska. I Barcelona startar produktionen 2017 och i Cordoba 2018.
Fabriken i Barcelona kommer att producera ca 120 000 bilar/år och den i Cordoba 80 000 per år för samarbetets tre parter. En hög lokaliseringsandel beträffande reservdelar förväntas att avsevärt bredda leverantörsbasen för reservdelar, både i Spanien och Argentina.
"Tack vare vårt samarbete med Daimler, kommer vi att kunna dela investeringskostnaderna för Cordoba-fabriken samtidigt som vi öppnar nya marknader för Renault-Nissan Alliance i regionen", förklarar Carlos Ghosn, Renault-Nissan Chairman and CEO. "Det här projektet gör dessutom att vi kan optimera produktionskapaciteten vid anläggningen i Barcelona och stärka vår konkurrenskraft i ett viktigt segment."
Pickup-samarbetet är den senaste milstolpen i det strategiska partnerskapet mellan Daimler och Renault-Nissan Alliance. Samarbetet mellan de tre företagen inleddes den 10 april 2010 och omfattade då tre projekt med fokus på Europa. Sedan dess har antalet samarbetsprojekt mer än fyrdubblats och innefattar nu 13 st. i Europa, Asien och Nordamerika.
"Efter fem års samarbete mellan Daimler och Renault-Nissan, är min bestämda uppfattning att det varit mycket positivt", säger Dieter Zetsche. "Vi har identifierat och startat många samarbetsprojekt som innebär fördelar för alla inblandade parter."
"Detta samarbete är ett av de mest produktiva i hela bilbranschen och gör att alla parter kan öka fördelarna samtidigt som våra varumärken och produkter förblir avgränsade," tillägger Carlos Ghosn. "Tack vare allt hårt arbete som våra medarbetare lagt ned, kommer Renault-Nissan Alliance och Daimler att ha en lång och stabil framtid", avslutar han.
För ytterligare information och video klicka här