NISSAN VISAR REKORDHÖG MARKNADSANDEL I NORDEN OCH BALTIKUM: 4,8% VERKSAMHETSÅRET 2014
Nissans senaste verksamhetsår, som avslutades den sista mars, visar på en rekordhög marknadsandel på 4,8 % i Norden och Baltikum. Under verksamhetsårets sista kvartal (jan-mars '14) rapporterar Nissan Nordic Europe en försäljning på 13 400 fordon, vilket är 37,3 % mer än under samma period förra året. Marknadsandelen under dessa sista tre månader av verksamhetsåret steg till rekordhöga 5,8 %.
"Vi är mycket nöjda med vårt resultat för verksamhetsåret 2014. Vi upplevde ännu ett år av stark tillväxt och vi står på tröskeln till att nå målsättningen för vår plan "Power88", dvs. en marknadsandel på 5 %. Något som är mycket viktigt är att vi lyckats öka Nissans verksamhet i alla våra länder - utan undantag", berättar Jacek Gorski, VD på Nissan Nordic Europe. "Nya modeller som Nissan lanserade ifjol - speciellt X-Trail och Juke - befäste vår ledande ställning på crossoversidan samtidigt som e-NV200 förstärkte vårt utbud av 100 % eldrivna bilar. Sist, men inte minst, öppnade vi med helt nya Pulsar upp nya tillväxtmöjligheter i kompaktsegmentet."
"För oss på Nissan Sverige kan vi bara beskriva verksamhetsåret 2014 som en succé", säger Stefan Andström, chef på Nissan Sverige. "Vi har inte bara lanserat många nya modeller, vi har också lanserat ett nytt sätt att köpa elbilar med vårt framgångsrika leasingerbjudande Nissan Electric Vehicle Leasing, på både Nissan Leaf och e-NV200 Evalia. Detta befäster vår ställning som ledare inom elbilssegmentet. Sist, men absolut inte minst; i mars registrerade vi 1984 personbilar och LCV. Det gav oss en marknadsandel i mars på 5,5 % och på helåret en marknadsandel på 3,4 %. Vi satte ett tufft mål tillsammans med våra återförsäljare att nå 3,4 % marknadsandel under FY2014 och jag kan med glädje konstatera att vi genom hårt arbete tillsammans nått detta mål", avslutar Stefan.
Marknadsandel i Nissan Nordic Europe-länder verksamhetsåret 2014 (som slutade 31/3 2015)
|
2014 |
2013 |
Nordiska länder och Baltikum |
4,8 % |
4,0% |
Danmark |
4,5% |
3,5% |
Sverige |
3,5% |
2,9% |
Norge |
5,7% |
5,5% |
Finland |
6,8% |
5,4% |
Lettland |
7,7% |
4,9% |
Litauen |
7,4% |
5,3% |
Estland |
5,7% |
5,3% |
Rekordhög marknadsandel i Europa
Nissan nådde en rekordhög marknadsandel i Europa på 4,1 % verksamhetsåret 2014, en ökning med 0,3 procentenheter från 2013 års 3,8 %. 2014 var det femte året i rad som Nissan ökade sina marknadsandelar, jämfört med 2009 års andel på 2,7 % är ökningen alltså 50 %. Räknas varumärket Datsun in, är marknadsandelen 4,3 %.
Med 740 640 sålda bilar, nådde Nissan och Datsun tillsammans sin bästa försäljning någonsin i Europa verksamhetsåret 2014, en ökning med 11,5 % jämfört med 2013. Försäljningen i mars uppgick till 98 979 bilar, en ökning med 3,7 % jämfört med samma period förra året. Nissans produkter har tagit företagets tillverkning i Europa till nya rekordnivåer och man går nu in i ett nytt verksamhetsår med ett modellutbud som är det starkaste och mest sammanhållna någonsin.
Nissans lansering av 9 modeller under det gångna verksamhetsåret satte extra fart på försäljningen i Europa, bl.a. tog Nissan steget tillbaka in i C-segmentet med marknadsintroduktionen av helt nya Pulsar (som byggs i Barcelona).
Den banbrytande crossovern Nissan Qashqai går från klarhet till klarhet: under verksamhetsåret 2014 valde 240 000 kunder denna modell, bl.a. tack vare dess stil, effektivitet och avancerade teknik, som t.ex. Safety Shield.
Nissan LEAF ligger fortsatt 1:a i det globala elbilssegmentet. I Europa såldes LEAF i 16 000 exemplar det förra verksamhetsåret - en ökning med mer än 28 % jämfört med 2013. Nissan LEAF är den mest sålda elbilen någonsin, inte bara i Europa utan också globalt sett. 97 % av de nuvarande ägarna säger att de skulle rekommendera andra att också köpa en LEAF.