NISSAN UTVECKLAR DEN FÖRSTA PROTOTYPEN FÖR DEN "SJÄLVRENGÖRANDE" BILEN

  • Nissan testar innovativ teknologi med nano-lackering som står emot smuts
  • Nissan NOTE är den första bilen som ingår i ett test där man utnyttjar en lackeringsmetod som kan göra biltvättar förlegade
  • Möjligheten att eventuellt utnyttja tekniken för eftermarknaden undersöks av Nissans tekniker i Europa

Att tvätta en bil är ofta ett svårt och tråkigt jobb - och dyrt. För att undvika detta har Nissan börjat testa en innovativ lackeringsteknik som stöter ifrån sig lera, regn och vanlig smuts. Det kan innebära att bilförare aldrig behöver tvätta bilen mer.

 

Den speciellt utvecklade super-hydrofobiska och oleofobiska lacken, som stöter bort vatten och fett, har applicerats på nya Nissan NOTE för att skapa världens första självrengörande bil. 

 

För att utvärdera hur effektivt den super-hydrofobiska lacken fungerar i verkligheten och om det eventuellt kan bli en tillvalsprodukt för eftermarknaden kommer tekniker från Nissan Technical Centre Europe att testa självrengörande NOTE i en mängd olika situationer och väderförhållanden under de kommande månaderna.

 

Klicka här så får du se hur det fungerar.

Nissan är den första biltillverkaren som utnyttjar tekniken, som kallas Ultra-Ever Dry®, på en bilkaross. Genom att skapa ett skyddande lager av luft mellan lacken och den omgivande miljön kan man förhindra att vattenpölar och stänk från vägen bildar fula märken på billacken.

 

Detta är inte första gången "självrengörande" teknik används på NOTE. På bilen finns redan en funktion som tvättar och blåser torrt på backkameran. Tekniken utnyttjar vatten och tryckluft för att automatisk hålla objektivet fritt från smuts och se till att säkerhetssensorerna på NOTE fungerar under alla förhållanden.

Hittills har skyddshinnan, som marknadsförs och säljs av UltraTech International Inc®, fungerat bra mot normal nersmutsning såsom regn, stänk, frost, snöslask och vattenpölar. Det finns för närvarande inga planer på att införa tekniken som standard på bilmodellen, men Nissan kommer att fortsätta utvärdera möjligheten att erbjuda den som ett tillval för eftermarknaden i framtiden.

Geraldine Ingham, Chief Marketing Manager för Nissan NOTE, lämnar följande kommentar: "Nissan NOTE har utvecklats med stort fokus på att underlätta förarens situation bakom ratten och Nissans tekniker arbetar ständigt med att ta fram nya sätt för att göra livet enklare för hela familjen.

"Vi försöker hitta lösningar för alla vardagliga problem som våra kunder utsätts för och vi kommer alltid att testa spännande och innovativa tekniker, som den här mycket intressanta lackeringstekniken."

Helt nya Nissan NOTE är redan fylld med innovativ teknologi som gör körningen säkrare. Filbytesvarnare , Dödvinkelvarnare och Rörelsedetektor utgör tillsammans Nissan Safety Shield. Detta unika säkerhetspaket styrs av 360° Around View Monitor-tekniken (AVM), som förlitar sig på den unika, självrengörande backkameran - en innovation som redan är banbrytande inom B-segmentet.

Att introducera premiumteknik och utmärkande design i B-segmentet är centralt för nya NOTEs attraktionskraft, där vi tillämpat innovativt tänkande på alla aspekter i bilens design och konstruktion.

Besök gärna http://newsroom.nissan-europe.com/se så kan du läsa hela historien om nya Nissan NOTE.