NV400 HAR FÖRSETTS MED NYA MOTORER OCH AVANCERAD TEKNIK

  • Mer kraft och bättre bränsleekonomi med Twin Turbo-motorer
  • Bränslebesparande funktioner som Stop & Start och regenererande bromssystem
  • Nytt Eco-drive körläge och Hill Start Assist
  • Nytt system med DAB-radio

Med en hel serie nya motorer med bättre prestanda och lägre bränsleförbrukning, ny säkerhetsutrustning, bättre komfort och många nya teknologier kommer 2015 års modell av Nissan NV400 att bidra till Nissans fortsatta offensiv på den europeiska marknaden för lätta kommersiella fordon.

NV400, som mottogs med stora hyllningar vid lanseringen 2011, har visat sig vara en föregångare i marknadssegmentet för tunga skåpbilar och flakbilar - tack vare bilens mångsidighet, det breda utbudet av modellvarianter samt styrkan hos Nissans utbredda nätverk av återförsäljare.

Nya NV400 har med detta goda anseende som plattform skapat en serie effektiva bilar, som uppfyller dagens krav på ett praktiskt arbetsfordon med låga totalkostnader.

 

TURBOMOTORER

Några av de mest anmärkningsvärda förändringarna kan man hitta bakom Nissans välkända kylargrill. Där har utbudet av alternativa dCi-motorer utökats till hela fem stycken, samtliga med bättre prestanda och större effektivitet. Men trots ökad prestanda är bränsleekonomin bättre än tidigare.

Samtliga baseras på en modern 2,3-liters common rail/direktinsprutad 4-cylindrig turbodiesel med 16 ventiler som utvecklats av Alliance-partnern Renault.

Två singelturbomotorer producerar 110hk/285Nm (tidigare 100hk) och 125hk/310Nm. Dessa har också fått sällskap av ett par nyutvecklade Twin Turbo-motorer som levererar 135hk/340Nm och 165hk/360Nm. Utöver dessa finns nu också en motorversion på 150hk/350Nm med en variabel geometri turbo. Denna version finns endast med robotizedhalvautomatisk växellåda.

De nya Twin Turbo-modellerna är perfekta för skåpbilar och flakbilar, som utnyttjas för intensiv trafik eller långa transportsträckor. Teknologin utnyttjar en liten turboladdare för att skapa ökat vridmoment vid låga varvtal (upp till 1 500 vpm) vilket ger snabb acceleration i stadstrafik och vid full last.

Vid högre motorvarv tar den större turboladdaren över för att ge mer kraft och ett bredare vridmoment, som är mer fördelaktigt vid hög hastighet, till exempel på motorväg. Tack vare denna ökade flexibilitet behöver föraren inte växla så ofta för att behålla drivkraften. Det innebär inte bara mindre belastning på föraren utan också mindre bränsleförbrukning.

Twin Turbo-modellerna är också utrustade med stopp/start-funktion och regenererande bromssystem via ett nytt Energy Smart Management (ESM)-system. Tillsammans gör dessa funktioner att exempelvis 165hk-versionen kan uppvisa en imponerande bränsleförbrukning på bara 6,9 liter/100km vid blandad körning.

 

KOSTNADSEFFEKTIVITET

Enligt beräkningar kommer nya NV400 på 165 hk att förbruka upp till 1,5 liter/100km mindre än föregångaren på 150 hk. En avsevärd besparing.

Föraren kan också bidra till bättre bränsleekonomi. Nya NV400 har ett stort antal hjälpmedel för eco-körning, bland annat indikatorer för körstil och växelbyten samt en omkopplare till ECO-läge som hindrar överdriven acceleration genom att begränsa tillgängligt motorvarv. Bilens klimatanläggning kan också ställas in av föraren så att systemet utnyttjas optimalt.

 

AVANCERAD TEKNIK

Nya NV400 har också ett antal avancerade teknologier som ökar säkerheten och komforten i hytten.

En av dessa är Extended Grip, som finns till både fram- och bakhjulsdrivna versionerna av NV400. Extended Grip, som styrs via en knapp på instrumentbrädan, fungerar tillsammans med ESC-systemet och optimerar dragkraften på besvärligt underlag såsom lera, sand eller snö. Extended Grip överför motorns vridmoment mellan de drivande hjulen efter behov och så mycket som upp till 25% för att underlätta vid start och för att behålla dragkraften.

En annan praktisk funktion är Hill Start Assist, som automatiskt träder i funktion när man ska starta i en backe med en lutning på mer än 3 procent. Systemet styrs via fotbromsen. När föraren flyttar foten från bromspedalen till gaspedalen ser systemet till att bilen inte rullar bakåt under två sekunder ... och det är tillräckligt med tid för att föraren ska ha tryckt ner gaspedalen och startat färden uppför backen.

Säker körning med släp garanteras med hjälp av Trailer Sway Control, som installeras när tillval av dragkrok har specificerats. Om ett släp skulle börja gira från sida till sida reducerar systemet det tillgängliga vridmomentet och slår till bromsarna på drivhjulen för att få släpet att räta upp sig.

En ny Wide View Mirror ger föraren bättre sikt bakåt. Backspegeln är monterad på solskyddet på passagerarsidan och ger föraren dubbelt så stor synvinkel över bakre delen av bilen. Backspegeln hjälper föraren att upptäcka hinder i den s.k. döda vinkeln. Den fungerar också som ett extra hjälpmedel när föraren backar.

Versioner av NV400 som används för persontransporter är dessutom utrustade med Tyre Pressure Monitoring System som varnar föraren via ett blinkande ljus på instrumentbrädan om lufttrycket i något av däcken är dåligt.

Ljudanläggningen i hytten har också förbättrats med en ny enkel-DIN DAB digitalradio med Bluetooth hands-free mobilanslutning och CD-spelare.

Premiumversionen av ljudanläggningen har såväl CD-spelare och MP3-spelare med Bluetooth hands-free mobilanslutning som USB- och iPod-uttag. Album och spår kan väljas via fjärrkontrollen på ratten och titeln på låten visas på multimedia-skärmen.

MODELLSERIE 

Liksom tidigare omfattar NV400-serien en mängd olika modeller och versioner. Man kan välja mellan fram- och bakhjulsdrift, tre olika hjulbaser, fyra olika längder och tre olika höjder. Lastvolymen är allt från 8 till 17 m3.

Det finns också en mängd olika karossvarianter. Utöver fabriksbyggda skåpbilar samt kombibilar och flakbilar för påbyggare, erbjuder konverteringsföretag persontransportbilar och minibussar samt transportbilar med specialskåp, tippflak och fällbara sidolämmar.

NV400 är en praktisk transportbil med breda, skjutbara sidodörrar och dubbla dörrar bak. Bakdörrarna, med eller utan glas, kan öppnas upp till 270 grader. Beroende på modell kan en standard Euro-pall lastas in på bredden genom sidodörren. På de tre längre modellerna är öppningen 1270 mm bred, så det är gott om plats för en pall som är 1200 mm bred.

Lastlängden är från hela 2583 mm upp till 3733 mm på de framhjulsdrivna versionerna, medan lastlängden på de bakhjulsdrivna versionerna börjar på 3733 mm och sträcker sig ända upp till 4383 mm för den allra största versionen. Denna kan rymma upp till fem Euro-pallar.