E-NV200: FAKTA

Mot bakgrund av stadigt ökande utsläpp av avgaser i städerna är tiden mogen för ett distributionsfordon med noll utsläpp

• Förenar beprövad EV-teknik och praktiska funktioner ...
• ... men med mer än 30 procent helt nya, unika funktioner
• Finns både som transportbil och personbil
• Lätt - och rolig - att köra 

Även om e-NV200 är baserad på väsentliga komponenter från två prisbelönta bilar - den elektriska drivlinan hos Nissan LEAF och konstruktionen hos Nissan NV200 - så är det en helt egen modell, som består till mer än 30 procent av helt unika produktdetaljer.

Den övergripande profilen för e-NV200 liknar naturligtvis NV200, men den har fått ett eget, karaktäristiskt utseende, som är en blandning av praktiska detaljer hos prisbelönta LCV och den supermoderna stilen hos Nissan LEAF. Resultatet är modernt och avancerat, aktivt och funktionellt.

Och beprövat. Innan e-NV200 släpptes ut på marknaden har man låtit förproduktionsmodeller genomgå ett mycket omfattande testprogram ute i verkligheten i Japan och Europa. Testbilarna har delats ut till stora internationella företag, bland annat FedEx, Coca Cola, DHL, British Gas och statliga japanska Posten, där de har ingått i företagens normala fordonsflotta och utnyttjats i den dagliga verksamheten.

Den oberoende feedback som Nissan fått från testprogrammet har hjälpt teknikerna att finjustera alla detaljer på de serietillverkade bilarna så att de uppfyller kundernas krav så långt som möjligt.

Nissan e-NV200 finns både som transportbil och som 5-sitsig personbil i såväl Combi som mer lyxiga Evalia-versionen (Evalia säljs inte i England). Både transportbils- och Combi-versionen erbjuder en mängd olika kombinationer med en skjutdörr som standard och ytterligare en skjutdörr som tillval. För bakre lastutrymmet kan kunden välja mellan dubbla dörrar eller en konventionell baklucka. 

Exteriör
De tydligaste förändringarna hittar man i fronten, där e-NV200 har fått Nissans "EV-ansikte", som visades upp första gången på LEAF. Förändringen innebär att bilens totala längd har ökat med 160 mm. Ett platt undergolv bidrar till ökad aerodynamik hos e-NV200.

I mitten på bilens frontparti, under den välkända Nissan-logotypen, sitter laddningsluckan. Bakom luckan är EV-uttaget, som automatiskt låser kontakten med laddaren i rätt läge så att man undviker onödigt fifflande med inkopplingen.

De eleganta strålkastarna har en isblå färg som gör att man omedelbart associerar till Nissans EV-program. I strålkastarna hittar man också de karaktäristiska blåtonade, pilformade varselljusen. Det blåa återfinns också på Nissan-märket och på "Zero Emission"-märket på sidan av bilen. Personbilsversionen av e-NV200 är utrustad med lågenergi LED-lampor fram och samtliga versioner har LED-lampor innanför de klara bakljusglasen för att särskilja den nya eldrivna modellen från förbränningsmodellen NV200. 

För att ge utrymme för 40 mm bredare spårvidd fram, som krävs för den elektriska drivlinan och chassikonstruktionen hos LEAF, har e-NV200 fått mer markanta hjulhus och en större tröskel. Bredden har ökat med 60 mm till totalt 1755 mm, men i alla andra avseenden är karossen identisk med NV200. Det betyder funktionella dubbla skjutdörrar och dubbla, sidohängda bakdörrar, som gör det lätt att lasta och lossa. En enkel backlucka med gångjärn upptill finns som tillval. 

Andra skillnader mellan de eldrivna och bensin/diesel-drivna versionerna är bland annat 15-tums hjul istället för 14-tum samt nya lättmetallfälgar och hjulkapslar. e-NV200 har också fått en helt ny färgpalett med åtta färger för personbilsversionen och sex färger för transportbilen. Bland annat en spännande ny färg som fått namnet Splash Blue, en uppdaterad version av den symboliska blåa färgen som användes först gången på Nissan LEAF.

Inredning
Liksom exteriören visar även interiören hos e-NV200 upp flera nya praktiska funktioner som är ett resultat av Nissans ledande ställning inom utvecklingen av EV-bilar.

Den mest påtagliga skillnaden är den nya instrumentpanelen, som använder LED-displayer för att ge föraren viktig information. En digital hastighetsmätare dominerar instrumentpanelen och under den finns tre displayer som ger viktig EV-information: en mätare som visar strömförbrukningen och tillståndet för regenereringen av energi, en mätare som visar batteriurladdningen och en mätare som visar laddningsstatus och ger en indikation på hur lång körsträcka som återstår. 

Via en skrollfunktion på displayen kan man dessutom ta fram ekonomiska fakta och även kontrollera status för batteriladdning, vägmätare och trippmätare, däcktryck samt datum, tid och utomhustemperatur. Där finns också en mätare som anger batteriets status på lång sikt.

Varningslamporna omfattar också en indikator för batteriets temperatur. Den lyser med ett gulaktigt ljus om temperaturen är för hög och lyser blå när temperaturen är låg.

Den utrustning som finns på e-NV200 påminner om utrustningen i en personbil. Till exempel har den automatiska strålkastare och vindrutetorkare såväl som Bluetooth, USB och en bekväm iKey. Dessutom finns backkamera, CarWings, eluppvärmda stolar och eluppvärmd ratt. Med den nya nyckeln kan man även fjärrstyra klimatanläggningen så att föraren kan kyla ner eller värma upp bilen innan han eller hon sätter sig i den.

Ett nytt elektriskt luftkonditioneringssystem har utvecklats speciellt för ett LCV-fordon, som måste stanna och starta många gånger under dagen. Systemet omfattar föruppvärmning, som kan fjärrstyras via en smartphone, och eluppvärmning av säten och ratt.

Värmeledningar till baksätet finns för personbilsversionerna, medan transportbilarna, som inte har en fast skiljevägg mellan lastutrymme och kupén, är utrustade med en flexibel gardin som förhindrar att värmen försvinner ut ur kupén.

Ett nyutvecklat ventilationsläge slår av både luftkonditioneringssystemet och värmen vid varmt väder för att istället ventilera och ta bort imma på rutorna på naturlig väg, utan att förbruka ström och på så sätt förlänga bilens räckvidd. 

Tack vare CarWings kan föraren eller operatören tidsinställa eller fjärrstyra ventilationssystemet, men även övervaka aktuell laddningsstatus och avgöra när laddningen ska ske via fjärrstyrningen. På versioner, som är utrustade med CarWings, finns en mobil dataöverföringsenhet, som gör att man kan övervaka laddning och ventilation via en smartphone-app eller en dator. Detta system för fjärrkontroll av batteristatus gör att operatörer kan styra uppdragen till de fordon som har tillräcklig räckvidd, utan att behöva fråga respektive förare.

En upphöjd körställning ger föraren god kontroll över trafiken och med pigga köregenskaper och kompakta mått är det en lätt match att ta sig fram i den täta storstadstrafiken med e-NV200.

Axelutrymmet i kupén är bättre än hos de flesta konkurrenter, trots att karossen är smalare. Utrymmet i framsätet har utökats genom att växelspaken, som tidigare var placerad mellan sätena, nu har flyttats till instrumentbrädan.

Bland olika praktiska detaljer kan nämnas nya mugghållare, där man även kan ställa en plastflaska på 50 cl samt flera fack för förvaring av småsaker.

e-NV200 har lyckats behålla det klassledande lastutrymmet hos NV200, tack vare att det nyutvecklade batteripaketet har placerats under golvet innanför bilens axelavstånd på 2725 mm. Trots storleken erbjuder e-NV200 ett lastutrymme som man annars förväntar sig hos en mycket större transportbil.

Lastutrymmet är imponerande 2,04 m långt - och kan utökas till 2,8 m om man tar bort skiljeväggen och fäller ner baksätet till ett platt golv. På det smalaste stället, mellan hjulhusen, är golvet 1,22 m brett.

Ilastningshöjden är lägst i klassen, bara 524 mm från marknivån. Lastkapciteten är 645 kg och bilen kan lasta två standard Euro-pallar.

Motor och batteri
Nissan e-NV200 drivs av den prisade högresponsiva synkronmotorn, som utvecklats av Nissan för Nissan LEAF. Motorn, som utvecklar 80 kW och ett vridmoment på 254Nm, drivs av ett kompakt litiumjonbatteri som består av 48 moduler.

Battericellerna har tillverkats av Nissan i England och sedan skeppats till Spanien, där de sätts ihop till det skräddarsydda batteripaketet, som utvecklats för att passa under bilens golv för att inte inkräkta på lastutrymmet.

Mer information om e-drivlinan hittar du i kapitlet: Motor och batteri. 

Chassi
Tillsammans med den framhjuldrivna drivlinan från Nissan LEAF kommer också framvagnskonstruktionen med oberoende MacPherson fjäderbensupphängning och en spårvidd fram på 1530 mm, 40 mm bredare än NV200. Vändradien är 11,2 m, en ökning med bara 10 mm jämfört med NV200 trots bredare spårvidd.

Bak använder e-NV200 kompakta, enkla bladfjädrar precis som NV200. Det ger den styrka och stadga som krävs för en transportbil, men utan att försämra komforten. Det gör också att bilen har ett plant och brett lastutrymme. 

Tack vare bilens låga gravitationscentrum, som dessutom förstärks av bilens vikt och batteripaketets placering under golvet, är e-NV200 lättare att manövrera än många andra konkurrerande transportbilar.

Den har en låg lutnings- och girtröghetsnivå samt reducerad krängningstendens samtidigt som ökad karossstyvhet, som är effekten det integrerade batteripaketet, gör att bilen är bekväm och komfortabel att färdas i. Med den nästan helt tysta och vibrationsfria elmotorn känns e-NV200 mer som en lyxig limousin än ett praktiskt transportfordon. 

Förbättringar av det kooperativa regenererande bromssystemet (CRBS) innebär att bromsarna genererar mer energi när de används och tack vare den nya mjukvaran Pedal Feel Simulator (PFS) är känslan när bromspedalen trycks ner precis som i en vanlig bil.

CRBS genererar maximalt med energi genom att ta tillvara både bromsvridmomentet (elektrisk energi) och friktionsbromsvridmomentet (värmeenergi). Därmed har regenereringskapaciteten i bromssystemet ökat med 14 procent.

Säkerhet
Nissan e-NV200 erbjuder samma höga säkerhetsnivå för passagerarna som NV200 och dessutom har skyddet för fotgängare förbättrats tack vare att frontpartiet har förlängts med 160 mm. Säkerhetsbältena har bältesförsträckare och bilen är utrustad med SRS-luftkuddar fram. Karossen har förstärkts på sidorna för att ge ett bättre skydd vid en kollision från sidan.

Batteriet är inneslutet i en kraftig metallåda. Dessutom är batteriet och bilens elsystem försett med avstängningssensorer, som utlöses automatiskt vid en kollision. e-NV200 har ett lågt gravitationscentrum, tack vare batteriets placering under golvet, vilket ger utmärkta köregenskaper. Dessutom är bilen standardutrustad med ESP och skivbromsar på alla fyra hjulen. 

En aktiv säkerhetsfunktion är systemet för hjälp vid start i backe - Hill Start Assist. Eftersom transmissionen med endast en hastighet innebär att det bara finns två pedaler, skulle en tungt lastad bil rulla bakåt i en brant backe under den bråkdelen av en sekund då föraren måste flytta sin fot från bromspedalen till gaspedalen.

För att förhindra detta behåller Hill Start Assist trycket på bromsarna under tre sekunder efter att föraren har lättat på bromspedalen och ser på så sätt till att bilen inte rullar bakåt.