E-NV200: ELMOTOR OCH BATTERI

e-NV200 är skräddarsydd för livet i stan, med ett specialbyggt batteripaket och en e-drivlina som är optimerad för transportbilar

• Specialanpassat batteripaket inkräktar inte på lastutrymmet
• Kyl- och värmesystem ger optimal laddningstid för batteriet
• Förbättrad mjukvara ger ännu längre räckvidd
• Konventionell växelspak gör att förare med olika erfarenheter alltid känner sig hemma bakom ratten

Hjärtat i e-NV200 är den elektriska synkronmotorn på 80kW och litiumjonbatteriet, d.v.s. samma drivlina som ursprungligen utvecklades för Nissan LEAF och som fått så mycket uppskattning.

Den har verkligen visat vad den duger till när det gäller effektivitet, pålitlighet och säkerhet - med mer än 110 000 sålda bilar är Nissan LEAF den mest sålda elbilen i världen.

Precis som den senaste generationen av LEAF, som kom 2013, använder e-NV200 en elmotor där batteriladdare och inverter är sammankopplade med själva motorn för att på så sätt skapa ett enda paket.

Paketet är monterat i motorrummet och därmed inkräktar det inte på lastutrymmet hos e-NV200. För den här lösningen har den nya transportbilen hämtat erfarenheter från utvecklingen av nya Nissan LEAF. I den första modellen av LEAF var laddare och inverter placerade i lastutrymmet en bit från motorn, men i 2013 års modell, som byggdes i Europa, integrerades de olika delarna till en enda enhet. Detta paket bestående av motor, inverter och laddare är lika stort som ett motorblock och gör att installationen blir enklare och snabbare på en fabrik, där man tillverkar både bilar med förbränningsmotorer och EV-bilar.

Motorn hos Nissan e-NV200 drivs av ett kompakt litiumjonbatteri, som består av 48 moduler, och som utvecklats av Nissan för LEAF. Men det finns stora skillnader mellan de två paketen.

Liksom hos LEAF tillverkas cellerna på Nissans nya batterifabrik i Sunderland, nära NMUK-anläggningarna. Cellerna fraktas sedan med båt till Barcelona, där de monteras ihop till ett paket, som är speciellt skräddarsytt för e-NV200 för att undvika att det inkräktar på lastutrymmet.

Batteriet, som består av 48 moduler, där varje modul omfattar fyra celler, tillverkas i en steril miljö. Arbetarna bär arbetskläder av ett speciellt tygmaterial och antistatiska skor och innan de börjar arbeta med cellerna får de gå igenom en speciell luftdusch.

Batteripaketet är kortare och smalare, men till största del djupare än batteripaketet i LEAF. Det är också 7,5 kg lättare och väger 267,5 kg.

Det är monterat under bilgolvet mellan hjulaxlarna för att uppnå så låg tyngdpunkt som möjligt. Det är inneslutet i en kraftig metallåda, som ger ett extra skydd vid en kollision från sidan.

Precis som hos LEAF består batteripaketet av 48 moduler med en nominell kapacitet av 24 kWh, men det omfattar även ett specialbyggt kylpaket som sätts igång automatiskt vid snabbladdning.

Eftersom batteripaketet är mer kompakt och e-NV200:s arbetscykel troligen är annorlunda än för LEAF - man räknar med att bilen kommer att användas flitigt under en normal arbetsdag och den kommer att snabbladdas ofta för att minimera stillestånd - blåser man kall luft från bilens värme- och ventilationssystem via kanaler ovanpå battericellerna för att säkerställa att laddningsmiljön alltid är optimal.

Vid kallt väder däremot sprider bilens HVAC-system varmluft över batteriet för att se till att batteriet når optimal temperatur så snabbt som möjligt. 

Tre olika metoder kan utnyttjas för att ladda batteriet. Ett vanligt vägguttag hemma på 10 ampere kan användas för att ladda batteriet över natten. Bilen är också kompatibel med vanliga 16 ampere-laddare, som laddar batteriet på 8 timmar. På de flesta marknader kan man välja till en 6,6 kW-laddare, som halverar laddningstiden till fyra timmar med 32 ampere. Om bilen ansluts till en laddare som ger 32 ampere kan ett delvist tomt batteri laddas upp med 25% på bara en timme.

En snabbladdare kan ladda upp batteriet till omkring 80 procents kapacitet på mindre än 30 minuter. Mer än 1 100 CHAdeMO-kompatibla laddare har installerats runt om i Europa och vissa privata företag, som har många Nissan LEAF, har installerat egna snabbladdare i sina depoter eller i anslutning till huvudkontoret för att öka flexibiliteten och tillgängligheten.

Precis som på LEAF sitter laddningsluckan på e-NV200 i fronten, där föraren kan ha uppsikt över den från förarplatsen. Laddningsluckan kan öppnas via fjärrstyrning från nyckelringen eller via en strömbrytare vid förarplatsen. Det finns en liten LED-lampa i laddningsluckan som lyser upp uttaget på natten eller i ett mörkt garage.

Säkerheten har förstärkts ytterligare med ett elmekaniskt lås, som låser fast laddningskabeln i uttaget under laddningen för att förhindra att någon utomstående person försöker avbryta laddningen. 

Effekten från e-drivlinan är samma som hos LEAF - maximal effekt är 80kW, med ett högsta vridmoment på 254Nm. Men det finns ändå skillnader mellan LEAF och Nissans nya transportbil, vilket beror på att de olika modellerna har olika användningsområden. 

Eftersom e-NV200 förmodligen kommer att utnyttjas för transporter i städer och tätbebyggda områden har utväxlingsförhållandet ändrats för att ge bättre acceleration. e-NV200 accelererar faktiskt snabbare än dieseldrivna NV200. Mjukvaran för Energy Saving Control (ESC) har också ändrats för att ge batteriet maximal räckvidd.

Genom att begränsa maxhastigheten när batteriet är nästan urladdat till 100 km/h förlängs räckvidden med ytterligare 4 km landsvägskörning med hjälp av ESC. Systemet träder i funktion automatiskt när varningslampan "låg bränslenivå" tänds.

Automatväxellådan med en hastighet och fyra lägen ger många möjligheter till ekonomisk körning. e-NV200 kommer förmodligen att köras av flera förare under ett arbetspass och några av dem har säkert kört en vanlig bil tidigare samma dag. Därför har man som standard utrustat bilen med en växelspak, liknande den som används på automatväxlade bilar, istället för den "datamus"-styrenhet som finns i LEAF. Växelspaken har mycket korta växlingslägen.

Växellådan fungerar dock precis på samma sätt som i LEAF. I D-läge får föraren omedelbar respons när gaspedalen trycks ner och bilen accelererar snabbt. I ECO-läge däremot ändras gaspådraget så att accelerationen blir mjukare och mer linjär. Både D- och ECO-läge har en B-inställning, som ger mer aggressiv regenererande bromsning när bilen rullar.

Ändringar i utväxlingsförhållandet har resulterat i en maxhastighet på 120 km/h (LEAF: 145km/h), men 0-100 km/h tar bara 14 sekunder, vilket kan jämföras med 14,5 sekunder som har uppmätts för 1.5 dCi NV200. Tack vare drivlinans höga vridmomentsnivå kan eNV200 klara backar med en lutning på 30 procent med full last.

Den maximala lastkapaciteten är 645 kg och räckvidden är 170 km enligt NEDC, vilket är ett resultat av e-NV200:s vikt och form, som förenar praktisk funktion med aerodynamisk effektivitet.

Räckvidden kommer att vara mer än tillräcklig för distributionsföretag, där 35 procent av transportbilarna aldrig kör längre än 120 km på ett dygn. Bara på Europa-marknaden säljs 200 000 nya transportbilar varje år och alla skulle kunna vara eldrivna redan nu. Denna marknad finns utan att det ens krävs ett nätverk av laddningsstationer. Det räcker med en enda laddning under natten för att klara den räckvidd som behövs under en hel normal arbetsdag.