NISSAN ÄR HUVUDSPONSOR FÖR HUMORGOLFEN 2014 TILL FÖRMÅN FÖR UNG CANCER

Nissan är, för andra året i rad, huvudsponsor för Humorgolfen. En golftävling som har som mål att samla in så mycket pengar som möjligt till ett välgörande ändamål och i år kommer alla pengar att gå oavkortat till organisationen Ung Cancer.

 

Det finns ett klart mål med tävlingen, säger komikern Hasse Brontén som är en av initiativtagarna, nämligen att det ska bli Sveriges roligaste golftävling samt att det ska dra in pengar till ett viktigt ändamål.

Förutsättningarna är mycket goda. Lagen kommer att bestå av en humorist, ett golfproffs och ytterligare tre personer. Tävlingsformen är 5-manna scramble.

"Nissan har länge arbetat med sponsring av välgörenhetsprojet till förmån för organisationer vars syfte är att bidra till att förbättra situationen för personer som har drabbats av olika typer av sjukdom eller handikapp. Vi är självklart mycket stolta och glad att även i år få vara med i detta projekt där de insamlande pengarna går till Ung Cancer. Målsättningen är att slå förra årets intäkter på 101 700 kronor som då gick till Linas Livsglädjefond, säger Alexandra Österplan kommunikationschef, Nissan Sverige.

Ung Cancer

Ung Cancer grundades hösten 2010 av Julia Mjörnstedt och Hanna Wekell. När Julia var 21 år drabbades hon av cancer och saknade då ett forum där unga vuxna som drabbats av sjukdomen kunde träffas. I frustration över att det inte fanns någon naturlig mötesplats eller enkelt sätt att komma i kontakt med andra i liknande situation föddes idén till Ung Cancer. Organisationen Ung Cancers tre huvudområden är att skapa mötesplatser, informera/utbilda och debattera.

Humorgolfen spelas måndagen den 26 maj 2014 på Kungliga Drottningholms Golfklubb till förmån för Ung Cancer.