NISSAN PÅ 80:E BILSALONGEN I GENÈVE

•    Världspremiär för Nissans helt nya globala kompaktbil
•    Världspremiär för småbilscrossovern Nissan Juke
•    Europapremiär för Nissans banbrytande elbil LEAF
•    Första visningen av uppdaterade Nissan Qashqai
•    Uppdaterade Nissan Pathfinder och Nissan Navara
•    Bilsalongsdebut i Europa för Nissan 370Z Roadster

Global kompaktbil
Världspremiären för Nissans nya globala kompaktbil – som ersätter Micra – kommer att äga rum vid den internationella bilsalongen i Genève. Det här är den första modellen som tas fram på Nissans helt nya V- plattform.

Speciellt fokus har lagts på att minimera vikten för den nya V-plattformen, med de extra fördelar detta kan ge både när det gäller förbrukning och utsläpp. Bilen börjar säljas i Thailand i mars, och i Europa drar försäljningen igång i höst.

Nissan Juke
Utvecklad för att vara en frisk fläkt i B-segmentet där kunderna för tillfället har tillgång till ett relativt oinspirerande utbud, är Juke en särpräglad kombination av tuff SUV och sportig stil i ett kompakt paket.

Juke kommer att bli den tredje medlemmen i Nissans crossoverfamilj och stärka företagets ställning ledande när det gäller de allt mer populära crossoverbilarna. Toppversionen av Nissan Juke kommer att levereras med en ny, turboladdad, direktinsprutad bensinmotor med en uteffekt på 140 kW och ett vridmoment på 240 Nm. Den direktinsprutade, turboladdade 1,6- litersmotorn kan fås med Nissans ALL-MODE 4x4-i-system – nu uppdaterat med vektorbaserad momentkraftsfördelning. Förutom att dela upp drivkraften mellan fram och bakaxlarna – upp till det maximala förhållandet 50:50 – kan kraften nu även fördelas i sidled över bakaxeln. Det här gör bilen smidigare samtidigt som understyrningen vid kurvtagning minskas. Nissan är först i världen med denna innovation i småbilssegmentet.

De övriga alternativen är Nissans 1,6-liters 16-ventilsmotor – nu utrustad med ett unikt dubbelinsprutningssystem – som utvecklar 86 kW och har ett vridmoment på 157 Nm, och en 1,5-liters dCI common rail-motor på 81 kW och ett vridmoment på 240 Nm.

Förutom i Europa, där försäljningen startar i höst, kommer Juke även att säljas i Japan och Nordamerika.

Nissan LEAF
LEAF är namnet på Nissans el-familjebil för C-segmentet. Nissan LEAF är den första specialbyggda, massproducerade elbilen från någon av de större tillverkarna och är bara den första i raden av elbilar från Nissan och från Nissans allianspartner Renault.

Byggd på den helt nya, specialgjorda EV-plattformen, har Nissan LEAF en hjulbas på generösa 2.700 mm. Nissan LEAF är 4.445 mm lång, 1.770 mm bred och 1.550 mm hög. Drivkraften kommer från en egenutvecklad kompakt elmotor som sitter placerad fram och driver framhjulen. Denna växelströmsmotor har en effekt på 80 kW och vridmomentet ligger på 280 Nm vilket räcker till en topphastighet på 140 km/h. På ett fulladdat batteri kommer man ca 160 km.

Elmotorn drivs av ett laminerat litiumjonbatteri, framtaget av Nissan, med en uteffekt på över 90 kW. Batteriet består av 48 moduler och sitter på Nissan LEAF placerat under sätena och golvet. Vid inbromsning och när bilen rullar fritt återvinns energi som leds direkt till batteriet.

Med en likströmssnabbladdare på 50 kW kan batteriet laddas upp till 80 % på mindre än 30 minuter. Till dess snabbladdningsstolpar blir vanligare förväntas dock att de flesta kommer att ladda sina bilar hemma eller på arbetet och då använda ett vanligt 220~240-voltssystem. Att ladda upp batteriet från 0-100 % tar på detta sätt tar ca. 8 timmar. Uttaget för laddning och snabbladdning sitter praktiskt placerat i nosen på bilen.

Orderböckerna kommer att öppnas i vissa utvalda länder i Europa nu i sommar och de första bilarna, alla vänsterstyrda, beräknas levereras i slutet av 2010.

Uppdaterad Nissan Qashqai
Nissans kompakta crossover, Qashqai, har genomgått en omfattande uppgradering för att befästa dess position som det banbrytande, klassledande alternativet till traditionella halvkombis i Europa.

Den förändring som är lättast att se är den som gäller fronten på Qashqai. Helt ny motorhuv, främre stötfångare, nya skärmar, ny kylargrill och nya strålkastare får tillsammans Qashqai att utstråla ännu mer elegans, pondus och kvalitet. Den nya fronten sitter också på Qashqai+2. Invändigt har bilen uppdaterats för att vara ännu mer praktisk och för att ge en ännu bättre premiumkänsla.

Förändringar av underredets utformning hjälper till att optimera luftflödet och bidrar också till att luftmotståndskoefficienten har kunnat sänkas från 0,34 till 0,33. Med den förbättrade aerodynamiken för uppfräschade Qashqai som grund, lanseras en ny miljöversion av Qashqai med ännu lägre CO2-utsläpp.

Uppdaterade Nissan Pathfinder och Nissan Navara
Allmänheten kommer också att kunna beskåda omfattande uppdaterade Pathfinder och Navara. På bilsalongen i Genève visas den nya diesel-V6:an på 3,0 liter upp för första gången. Uteffekten ligger på 175 kW och vridmomentet, hela 550 Nm, är det högsta i klassen. 2.5 dCI-motorn har uppdaterats rejält vilket resulterat i högre effekt och större vridmoment samtidigt som både förbrukningen och CO2-utsläppen kunnat sänkas. Effekten har höjts till med 14 kW till 140 kW, och med en ökning på 47 Nm ligger vridmomentet nu på 450 Nm.
Vid blandad körning drar versionerna med manuell växellåda 8,4 l/100kms – en sänkning med 1,4 l/100kms – och CO2-utsläppen har sänkts med 40g/km till 224 g/km. Bägge dessa värden står sig bra i klassen. På vissa marknader finns även en dieselpartikelförsedd version av motorn.

Invändigt har flera uppdateringar gjorts för att förbättra kvaliteten, komforten och förfiningen. Leverans till kunderstartar i mars.

Nissan 370Z Roadster
Cabversionen av Nissans ikon Z har sin Europapremiär vid bilsalongen i Genève. Precis som i coupéversionen sitter det en 3,7-liters V6-motor på 241 kW och ett vridmoment på 363 Nm under huven och drivningen sker på bakhjulen. Den kan även fås med Nissans unika manuella Syncro Rev Control-växellådan, som ”blippar” gasspjället för att växlingarna alltid ska bli optimalt jämna, och också med en 7-stegad automatväxellåda med växlingspaddlar.

Det vikbara taket kan fällas ned på 20 sekunder och man behöver inte lossa några fästen på vindrutan. Genom att hålla låsknappen intryckt i 3 sekunder kan man cabba ner också från utsidan. Leverans till kunderna startar i mars.

Nissans presskonferens 2 mars 2010 kl. 12:00, hall 4150
Presskonferensen kommer att ledas av Carlos Ghosn, CEO på Nissan Motor Co., Ltd.

Info om den nya globala kompaktbilen
Komplett information och foton av bilen kommer att finnas tillgängliga den 2/3 kl. 12.00 på Nissans nya webplats för media: http://www.newsroom.nissan-europe.com
Snabba fördjupade presentationer om vissa modeller erbjuds i montern den 2 mars:
0915 – Nissan Juke 1015 – Nissan Leaf 1500 – Global compact car, ersättaren till Micra

Den 2 mars finns också möjlighet att i förväg anmäla sig till ett rundabordssamtal om Nissans strategier och produkter inom Zero Emission Mobility, tid meddelas senare.

Lokal kontakt

Under pressdagarna i Genève kommer Nissan Nordic Sverige att representeras av Jenny Spets Wojarski, som gärna hjälper till med mer information om bilarna i montern eller ordnar ett samtal med någon av Nissans chefer och experter på plats.

För ytterligare information och frågor, kontakta:
Jenny Spets Wojarski, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige,08-506 612 30, 0733-99 99 25, jspetswojarski@nissan- europe.com

Nissan i Europa

Nissan har cirka 12 400 anställda i Europa fördelade på designkontor, forsknings- och utvecklingsavdelningar, inom tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Under kalenderåret 2008 sålde företaget 601 647 fordon på de 40 marknaderna i Väst- och Östeuropa inklusive Ryssland. Samma år tillverkade Nissan 539 580 fordon vid sina fabriker i Spanien och Storbritannien. För mer information: www.nissaneurope-newsbureau.com

Nissan Nordic Europe Oy

Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 180 anställda. Huvudkontoret ligger i Finland.